Menu Zavřít

Digitální román na pokračování

10. 1. 2006
Autor: Euro.cz

Netradiční knihy zatím nepadly veřejnosti do oka, ale Sony to možná změní

Je společnost Sony schopna vytvořit iPod pro čtení digitálních knih? Má to v plánu. Dne 4. ledna se na veletrhu spotřební elektroniky v Las Vegas BusinessWeek dozvěděl, že japonský obr hodlá předvést přenosný elektronický čtecí přístroj určený pro Spojené státy. Nové zařízení uživatelům umožní ukládání a prohlížení digitálních knih a bude se prodávat za 300 až 500 dolarů, tedy zhruba ve stejném cenovém rozpětí jako standardní přehrávač iPod. Firma Sony, která o elektronickém čtecím zařízení poskytla málo podrobných informací, má rovněž dohody nejméně se třemi velkými nakladatelstvími o prodeji digitálních knih v jejím on-line obchodě Sony Connect. A to velmi podobným způsobem, jakým Apple Computer nabízí hudbu a video prostřednictvím iTunes.
Už v roce 2000 se na trh dostala spousta elektronických čtecích zařízení, ovšem bez úspěchu. Technologie totiž nedokázala vyvolat u čtenáře pocit, který by dostatečně připomínal četbu knihy. V současnosti, kdy knihy digitalizují všichni od Googlu přes Microsoft až po nakladatelství HarperCollins a kdy nastoupila báječná nová zobrazovací technologie, se Sony domnívá, že nastal pravý čas pro přenosné elektronické čtecí zařízení.
Přestože strategie Sony připomínající strategii iPodu těsným sepětím obsahu a hardwaru vypadá slibně, většina čtenářů si pořád ještě myslí, že četba knih na digitálním zařízení není to pravé. Proto bude nesnadné vybudovat dostatečně velký trh pro e-knihy, které tvořily odhadem 0,2 procenta z 944 milionů knih, jež američtí nakladatelé prodali na celém světě v roce 2004. „Nikdo nevytvořil dostatečně působivé zařízení, které by mělo hromadný ohlas,“ tvrdí Nick Bogaty, výkonný ředitel profesního sdružení zvaného Mezinárodní digitální vydavatelské fórum (International Digital Publishing Forum).
Může se tohoto úkolu zhostit právě Sony? Byly doby, kdy vládla světu elektroniky. Není to však tak dlouho, co utrpěla řadu nezdarů kvůli problematickým krokům na poli digitálních médií. Protože se společnost Sony pustila pozdě do podnikání v oboru digitální hudby a uplatňovala proprietární přístup, Apple mohl ovládnout její někdejší dominium. V roce 2004 firma Sony představila v Japonsku elektronické čtecí zařízení, jenže ani to se neuchytilo. Jmenovalo se Librie a získalo uznání za design, ale jeho vysoká cena a drakonická protipirátská ochrana – uživatelé si mohli knihy od Sony pouze „pronajímat“ na 60 dnů a pak se knihy samy smazaly – odrazovala zákazníky.
Teď má společnost Sony druhou šanci, aby vybudovala trh pro digitální knihy. Ačkoli je o novém čtecím zařízení k dispozici málo podrobných informací, bude to impozantní vynález. Podle zdrojů, které přístroj viděly, se v mnohém podobá japonskému Librie. Obě zařízení využívají zobrazovací technologii zvanou E Ink, kterou vyvinula stejnojmenná společnost z massachusettské Cambridge. E Ink vytváří text tak, že elektronicky uspořádává tisíce drobných černých a bílých kapslí, čímž vytváří dojem, který silně připomíná tištěnou stránku. Na rozdíl od displejů s tekutými krystaly používaných u osobních digitálních asistentů nepotřebuje podsvícení, jež by zatěžovalo oči čtenáře, a písmena jsou ostrá a jasná i v plném slunečním světle. A protože přístroj vyžaduje elektřinu jen k „otáčení“ stránek, uživatel by měli mít možnost si přečíst přes patnáct knih, než bude nutné přístroj nabít.

Silní spojenci.

Aby společnost Sony vytvořila pro nové zařízení trh, poučila se u Applu a hodlá zřídit on-line obchod, který bude součástí její současné služby Connect na stahování hudby. A stejně jako Apple v oblasti hudby, i Sony dala dohromady významné hráče z branže včetně nakladatelství Random House, Simon & Schuster a HarperCollins za účelem prodeje knížek.
Služba odstartuje jen s několika tisíci knih, které každé z nakladatelství v současnosti nabízí v elektronické formě, za ceny blížící se hromadně prodávaným paperbackům. Počet titulů však rychle poroste. Jane Friedmanová, generální ředitelka HarperCollins Publishers, uvádí, že má v úmyslu digitalizovat všechny knihy ze současné i minulé nabídky, tedy až 25 tisíc, a zpřístupnit je v obchodě firmy Sony, jakmile HarperCollins dohodne honoráře s autory. Mezitím také nakladatelství Random House nabídne svůj kompletní katalog k prodeji on-line, což představuje dalších 25 tisíc elektronických knih.
Jelikož nakladatelé hledají cesty, jak rozproudit chudokrevný jednociferný růst prodejů ve svém oboru, propagování čtecího zařízení a on-line obchodu se už nemohou dočkat. „Doufáme, že to bude totéž, jako když se objevil Walkman nebo iPod, a došlo k prudkému nárůstu prodejů audioknih,“ poznamenává Friedmanová. Richard Sarnoff, prezident skupiny korporátního rozvoje v nakladatelství Random House, k tomu dodává: „Díky technologii E Ink se čeká posun z čistě technologických důvodů… Pro trh je to významný pokrok, zvláště pokud jde o dojmy spotřebitelů.“
Příjemná technologie a podpora nakladatelské obce jsou dobrým začátkem. Před firmou Sony však stojí mnoho úkolů. Například přístup k technologii E Ink, která možná změní pravidla hry, mají i jiné společnosti. Ano, Sony bude mít na trhu náskok před ostatními. Avšak v první polovině letošního roku hodlají uvést na americký trh podobná zařízení firmy iRex Technologies, odnož společnosti Philips Electronics, a čínská Jinke Company. Počátkem roku 2007 se chystá předvést čtecí přístroje, jež se budou podobat knihám ještě víc než zařízení Sony, další odnož společnosti Philips zvaná Polymer Vision a nová britská firma Plastic Logic. Čtecí zařízení od Polymer Vision se bude rolovat jako papyrus, kdežto přístroj Plastic Logic bude pružný jako časopis, který právě čtete.
To, že konkurenti čekají na vhodnou příležitost, je pro Sony obrovským stimulem, aby její čtecí zařízení pracovalo s co možná největším počtem formátů. Pro společnost známou opatrnickým přístupem v poskytování svých technologií to bude nápor, ale zdá se, že se Sony tentokrát překoná. Osoba s přístrojem obeznámená uvádí, že uživatelé budou moci do čtecího zařízení stahovat jakýkoli soubor .pdf, jakož i soubory ve zvláštním formátu e-knihy Sony. Znamená to, že si budete moci přečíst všechno od časopiseckých článků přes zprávy analytiků až po knihy, na něž se už nevztahují autorská práva. A místo toho, aby uživatelé museli přenášet data do zařízení pomocí speciální paměťové karty od Sony, bude možné spojit přístroj prostřednictvím USB s počítačem, a dokonce umí pracovat se standardními paměťovými kartami SD, používanými v mnoha digitálních přístrojích.
Sony musí kromě toho doufat, že potěší spotřebitele, když se u krbu nebo na pláži skloní nad elektronickým čtecím zařízením. A to přinejmenším stejně, jako to dokáže staromódní paperback. Analytik společnosti JupiterResearch Michael Gartenberg říká, že elektronické knihy jsou dnes nevyužitým trhem, podobně jako jím byla on-line hudba před čtyřmi lety. „Úspěch kombinace iPod a iTunes byl ukázkovým příkladem přesné trefy do přání zákazníků,“ podotýká. Právě proto nebude opakování úspěchu Applu v oblasti knih snadné. E-kniha: Kapitola druhá Nový přístroj firmy Sony je mnohem dokonalejší, než byly předchozí verze

POHODLNÉ ČTENÍ Text je velmi podobný knižnímu – a je vidět i v přímém slunečním světle – díky nové technologii, která imituje tištěnou stránku

ENERGETICKÁ ÚSPORNOST Vzhledem k tomu, že přístroj nevyžaduje podsvícení a používá elektřinu jen na „otočení“ digitální stránky, uživatelé si mohou přečíst přes patnáct knih, než je nutné přístroj znovu nabít

OZVĚNY IPODU Sony uvádí na trh on-line obchod, kde si lidé budou moci kupovat a snadno stahovat do e-knihy oblíbené autory

WT100

Copyrighted 2005 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

PŘEKLAD: Jiří Kasl

  • Našli jste v článku chybu?