Ještě nedávno přitom ale výrobci automobilů nastolovali jiná: například „downsizing motorů“, tedy zmenšování jejich objemu. Proč je teď tolik v kurzu digitalizace?
Rozhodujících impulzů bylo více, nebyl jen jeden. Jednak to byl nástup nových pokročilých technologií umožňujících zcela nové zpracování a využití dat. Pak technologické trendy směřující k autonomnímu řízení automobilů a elektromobilita. S tím spojená konektivita. A to celé propojené se společenskými trendy. Aspoň část společnosti už je totiž otevřená novým službám, které dříve neexistovaly, například různým formám sdílení automobilů. Všechny tyto trendy v kombinaci s rychlostí, která je u digitalizace velmi významná, vedly k tomu, že je digitalizace dnes tak silné téma.
Škoda Auto hodně na digitalizaci sází až zhruba od loňského léta. Nezaspala oproti konkurenci?
Určitě ne. Téma digitalizace bylo pro všechny výrobce automobilů, ale samozřejmě nejen pro ně, novým tématem v posledních letech. V současnosti je však všechno mnohem intenzivnější. K obratu došlo v souvislosti se zvýšenou rychlostí, se kterou jsou nové technologie nyní schopné pracovat, nakládat se získanými daty. Proto se digitalizace stala středobodem všeho. Automobilový svět se kvůli ní bude v příštích deseti letech dramaticky měnit. Digitalizace ovlivní významně vývoj vozidel, jejich vybavení. Zapůsobí však i na služby, které bude zákazník se svým autem využívat. I proto jsme se také my rozhodli, že se tématem digitalizace začneme zabývat opravdu intenzivně. Proto jsme vytvořili zcela novou oblast.
Andre Wehner (46 let) |
---|
Od srpna 2016 vede Andre Wehner oblast digitalizace a rozvoje společnosti ve Škodě Auto. U mladoboleslavského výrobce automobilů byl dříve zodpovědný za oblast IT. |
Svou profesní dráhu začal studiem obchodního managementu v oblasti telekomunikací. Mezi lety 1999 až 2003 působil mimo jiné jako vedoucí IT společnosti Alcatel v Německu. Od roku 2004 vedl IT v německém Telekomu, než vstoupil do automobilové branže. |
U společnosti Audi působil od roku 2009 jako vedoucí řízení a podpory procesů IT. V roce 2011 navíc převzal vedení HR oblasti IT koncernu Volkswagen, v roce 2013 přešel do společnosti Škoda. Digitalizace se stala středobodem všeho. Automobilový svět se kvůli ní bude v příštích deseti letech dramaticky měnit. Digitalizace ovlivní významně vývoj vozidel a jejich vybavení. |
Kdo o jeho zřízení rozhodl? Vedení Škodovky, nebo koncernu Volkswagen?
Obě. Diskuse na toto téma probíhala v těsné součinnosti v posledních měsících v jednotlivých značkách i na koncernové úrovni.
Dříve jste pracoval ve Škodě Auto jako šéf IT, nyní jste digitální ředitel. Jaký je rozdíl v těchto pozicích?
Digitalizace je průřezová, jde napříč celým podnikem, pokračuje i za jeho hranicemi. Velice silně ovlivňuje produkty, směřuje k novým digitálním nabídkám a digitálním konceptům mobility pro zákazníky. IT je veliká součást této oblasti, ale ne jediná.
Věnujete se pouze produktům, automobilům, nebo jste zaměřeni i na procesy firemní? Na ovlivňování chodu společnosti?
Věnujeme se obojímu. Naše strategie digitalizace – tak je i členěná celá ta oblast – zahrnuje tři hlavní součásti. Jednak je to celopodniková digitalizace. Tam se jedná o nové myšlenky napříč celým podnikem. Tam jsou důležitá témata, kterým se věnujeme, například Průmysl 4.0, virtualizace v oblasti technického vývoje, digitalizace retailu a obchodu. Druhou oblastí je konektivita. Jedná se o nabídku konektivity nebo konektivních služeb pro zákazníka přímo ve voze či v přímé souvislosti s vozem. A třetí oblast je nejnovější: jsou to nabídky konektivity a digitalizačních služeb a konceptů, které ještě dnes nenabízíme. Například v oblasti mobility. Dva produkty na trhu už testujeme a na dalších třiceti projektech pracujeme. V této oblasti sehraje důležitou roli nová digitální laboratoř, kterou jsme otevřeli před několika dny v pražských Holešovicích.
Jak taková digitální laboratoř vypadá?
Digital Lab je vlastně taková ideová dílna budoucnosti. Programátoři, vývojáři a kreativci v ní budou zpracovávat a testovat digitální služby za tržních podmínek. Budou pracovat na nových technologiích, řešeních, na mobilních aplikacích, prvcích IT systémů do aut a mnohém další. A pokud to, na co přijdou, vyhodnotíme jako něco, co skýtá potenciál, tak to pak budeme dále rozvíjet a nabízet. Do konce letošního roku by zde mělo pracovat 25 lidí, převážně Češi, ale bude zde působit i několik specialistů ze zahraničí.
Pětadvacet lidí, to není moc…
Vše závisí na tom, jak se to bude vyvíjet. Škoda Digital Lab je důležitou součástí naší Strategie 2025, s níž chceme značku Škoda připravit pro věk digitalizace. Nové metody a formy práce bude vyvíjet i ve spolupráci s externími partnery. Důležitá v této souvislosti bude mimo jiné rychlost, přizpůsobivost a flexibilita. A v případě úspěchu jsme ochotni dále investovat. Musím ale říct, že se nám nejedná o to vytvořit nějakou obří oblast. Jde spíše o těsnou spolupráci s konkrétními partnery. Se startupy, univerzitami, vysokými školami, vládními organizacemi, městy.
Plánujete akvizici některých existujících startupů?
Aktuálně žádnou akvizici neplánujeme. Ale je jasné, že pokud to bude nutné, tak ji uskutečníme. Opravdu máme chuť investovat, takže jakmile uvidíme něco, co dává smysl, půjdeme do toho. Tento týden jsme také zprovoznili stránku www.skodadigilab.com. Startupy na ni mohou přijít a registrovat svoje projekty. Takže nejen my aktivně vyhledáváme partnery, ale jsme otevřeni jiným. Jsme v tomto ohledu docela akční. Digital Lab jsme vybudovali za šest měsíců. A tuto rychlost bychom tady rádi zachovali ve všem.
Kam až dospěje vztah člověk - auto? Čtěte více:
Se kterými univerzitami chcete spolupracovat?
Vstoupili jsme do jednání se dvěma velkými pražskými univerzitami, ale i s univerzitami v zahraničí. Například v rámci nedávné návštěvy českého a slovinského premiéra tady byli i zástupci z jedné slovinské univerzity, z Lublaně.
V koncernu Volkswagen je dvanáct značek. Všechny provozují podobné digitální laboratoře?
Většina ano. A nejsou všichni stejně orientovaní. V Berlíně například existuje „digilab“ Volkswagenu zabývající se hodně programováním softwaru. V Mnichově se zase specializují na řešení v oblasti dat. Mezi jednotlivými zařízeními ale existuje těsná spolupráce. Výměna informací je velice otevřená, což nám umožňuje využívat všechny poznatky.
To znamená, že neděláte všichni všechno?
Přesně tak.
A jaké konkrétní úkoly bude řešit holešovický Digital Lab?
Naší specializací jsou digitální řešení zaměřená na zákazníky a nabídka digitálních služeb. Uvedu vám jeden příklad: důležité téma pro zákazníky na celém světě je parkování. Nemá ale cenu, aby se tímto tématem separátně zabývala každá značka v koncernu. Tak jsme se dohodli, že vypracujeme jedno společné řešení. A vedle toho budou existovat další okruhy. Ty se budou lišit třeba lokálně nebo mezi značkami. I v těch digitálních řešeních ale budeme vždy sledovat myšlenku simply clever.
V souvislosti s probíhající digitalizací, rozvojem konektivity, vývojem autonomních automobilů se vyrojily dohady, že by technologické společnosti jako Google či Apple mohly nabourat ustálené pořádky. Že by mohly v autoprůmyslu začít dominovat. Co si o tom myslíte?
Určitě existují firmy, mimo jiné i ty, jež jste jmenoval, které si to takto představují. Ale my jsme přesvědčeni, že kombinací našich produktů a jejich dalšího vývoje a digitálních služeb a služeb spojených s mobilitou budeme mít pro naše zákazníky vždy ideální nabídku. Na změny, kterými obor nyní prochází, jsme připraveni. Jak už jsem řekl, naším cílem je vyvíjet pro naše zákazníky zcela nová řešení mobility. Jádrem naší nabídky ale i nadále zůstává automobil.
Bude česká armáda využívat Kodiaq? Čtěte více:
Dále čtěte: