Firmy a zastupitelstva napříč Českem pracují na vytvoření digitální technické mapy (DTM) celé republiky. Nevyužijí ji turisté, ale spíše technici, podnikatelé a státní správa. Dílo je složené z map jednotlivých krajů a má za cíl poskytovat spolehlivé a přesné informace o polohopisu či dopravní a technické infrastruktuře. To ocení například stavaři, kteří se tak při bagrování už nebudou muset bát, že svými rypadly přeříznou důležité kabely či poškodí kanalizaci.
Digitálně technickou mapu, jejíž realizace stojí stovky milionů korun, má podle údajů Českého úřadu zeměměřičského a katastrálního (ČÚZK) již hotovou Praha, Plzeňský, Karlovarský, Liberecký a Zlínský kraj a Vysočina. Ostatní kraje by měly DTM dokončit do června roku 2023.
Tisíce kilometrů
Zmíněné dílo bude nejrozsáhlejším geomatickým projektem v tuzemsku, jako takové má podchytit minimálně technickou a dopravní infrastrukturu a situaci veřejného prostoru. Na základě 3D měření zobrazuje stavební i přírodní objekty reálného světa a průběhy inženýrských sítí, které se v daném území nacházejí. „Při zpracování se využívá současných technických možností a výsledky jsou publikovány v takzvaném jednotném výměnném formátu DTM,“ říká Libor Štefek, jednatel ostravské společnosti Digis, která se podílí na digitální technické mapě Moravskoslezského kraje.
Kraj Jihomoravský, který s přípravou začal letos v dubnu, náklady vyčíslil konkrétně na 235 milionů včetně DPH. Tyto astronomické výdaje částečně pokryje dotace z operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost. Jižní Morava tedy podle radního Jiřího Hlavenky dostane příspěvek asi 200 milionů a zbylých pětatřicet musí zaplatit z vlastní pokladny. Kraj zatím stihl zdokumentovat asi čtyři tisíce kilometrů silnic.
Podobná situace panovala i v Karlovarském kraji, kterému evropské peníze (201,5 milionu korun) pokryly 85 procent výloh. První podklady pro DTM tam přitom vznikly už v roce 2013.
Vyčerpávají práce
Mimo finanční náročnosti je realizace projektu vyčerpávající i z hlediska času. Mapování krajiny v každém ze 14 krajů zabere roky, přičemž nejdéle trvá příprava metodiky a selekce stávajících dat. DTM totiž nevznikají ,na zelené louce‘, ale v první fázi konsolidují data správců technických sítí, dopravní infrastruktury a krajů, měst i obcí. Ve snaze zajistit maximální možnou přesnost a spolehlivost vstupních údajů pak musí kartografové opakovaně kontrolovat, zda čísla skutečně odpovídají nově daným kritériím.
„Pokud nevyhovují, musí se postupně provést nové mapovaní v terénu a zásadní zpřesnění pořízených datových sad včetně vložení popisných atributů jednotlivých prvků mapy,“ popisuje Drahomíra Zedníčková, výkonná ředitelka společnosti TopGis specializující se na letecké a mobilní snímkování Česka.
Zpřesnění a pořizování nových dat pak týmy odborníků zaměstnají na další týdny. „V případě krajů ilustruje náročnost celého procesu mapování krajských komunikací. Jedná se o tisíce kilometrů silnic druhých a třetích tříd, které je nutné systematicky pomocí auta vybaveného speciálními senzory projet a zmapovat. Samotnému mobilnímu mapování předchází umístění takzvaných vlícovacích a kontrolních bodů – značek na silnici –, které musí následně zaměřit geodet,“ popisuje Petr Liška, jednatel olomoucké společnosti Geocentrum.
Profit pro všechny strany
Bizarní komplikace potkaly například specialisty v Olomouckém kraji. Desítky zmíněných značek pro geodety tam vandalové natřeli načerno. Tvorba mapy ale znamená spoustu práce i bez nich – a přiložit ruku k dílu musí i jednotlivé obce. Ty, které už obdobné mapy nebo pasporty technické a dopravní infrastruktury mají, by měly svá data krajům poskytnout v jednotném výměnném formátu DTM, aby je kartografové mohli začlenit do mapy centrální.
Dodat a průběžně aktualizovat ony údaje musí obce povinně, přičemž realizace tohoto úkolu je plně v jejich rukou. Záleží tedy čistě na zastupitelstvu, zda se do měření pustí samo, nebo ho zadá externí firmě. Podle Zedníčkové nelze zejména od malých obcí očekávat, že by takto velký úkol dokázaly splnit bez pomoci. Mobilní aplikace od TopGisu jim navíc nejen umožní splnit zákonnou povinnost, ale stejná data, která musí předat kraji, jim zároveň nechá i pro vlastní využití.
„Městům a obcím bude mapa sloužit jako datová základna pro tvorbu územních plánů i evidenci vlastního majetku. Neméně významná je pro geodety a projektanty, protože v rámci DTM získají garantovaná data pro projektování staveb. Správci sítí zase mohou zrychlit práci při vydávání stanovisek žadatelům o stavební povolení,“ vysvětlil náměstek hejtmana Karlovarského kraje Vojtěch Franta.