Menu Zavřít

Digitální věk dělá z ženských kvót přežitek

2. 12. 2013
Autor: Euro.cz

Firmy i stát se musejí soustředit především na efektivnost a personální politiku založit na schopnostech

Staré rčení, že tento svět je ovládán pouze muži pro potěšení mužů, už tak úplně neplatí, ale pořád je co zlepšovat.

Zásluhu na tom mají emancipované a úspěšné ženy, které posouvají vývoj v dosud převážně mužském světě. Významné změny ale také přicházejí s digitální civilizací. Díky ní padlo mnoho zdí a bariér, které ještě v minulých dekádách byly součástí běžného života.

Nedávné návrhy Evropské komise na zavedení 40procentních kvót pro obsazování žen do vysokých manažerských pozic však považuji za zbytečnou byrokratickou bublinu.

V současném digitálním věku jsou jen přežitkem. Dle mého názoru to není ta správná cesta, kterou by se měla Evropská unie ubírat.

Firmy i stát se musejí soustředit především na efektivnost a personální politiku založit na schopnostech. Je pravda, že některé ženy nejsou tolik dravé jako muži nebo jsou v kariéře limitovány mateřstvím, ale to neznamená, že je potřeba vytvářet povinné kvóty. Navíc jsem přesvědčena, že ženy v plném pracovním výkonu ani nemají čas řešit genderové otázky.

PŘIROZENÁ CESTA

V Česku i na Slovensku, stejně jako na Západě je zcela běžné, že jedna žena ve vysoké pozici vede tým několika mužů. Co by bylo ještě před dvaceti lety trochu nezvyklé, je dnes normální a standardní. Žena manažerka to dnes nemá těžší než muž, ale ani lehčí. Samozřejmě že chování žen a mužů je odlišné. Nevidím ale žádné výhody či nevýhody v příslušnosti k jednomu či druhému pohlaví.

Právě internetová banka fungující 24 hodin denně a sedm dní v týdnu je ideálním příkladem prostředí, kde nezáleží na věku, pohlaví, šířce úsměvu nebo délce sukně, ale jen na výkonu.

Nemyslím si například, že žena může lépe získat ženskou klientelu jen proto, že jí více rozumí. Ale ani strategie, které se zaměřují produktově na ženy, nemusejí být vymýšleny a vedeny pouze ženami. Jako manažerce zodpovědné za produkty, jejich vývoj a spolupráci s marketingem je mi úplně jedno, zda mí kolegové nosí sukni nebo kalhoty.

Pravdou je, že podle statistik v poslední době roste počet žen v managementu, což je jedině dobře. Ještě před deseti lety bylo v Česku podle zjištění Evropské komise ve vedení největších společností kotovaných na burze jen devět procent žen, nyní už je to okolo 15 procent. Evropský průměr je přitom 14 procent. Nejlépe je na tom však s 27 procenty Finsko.

VÝHODY I PRO FIRMY

Problémem samozřejmě může být mateřství. Pro některé ženy by mohla být variantou práce na částečný úvazek. K té však stále ještě mnoho zaměstnavatelů přistupuje skepticky. Na manažerských postech ji v České republice umožňuje sotva 30 procent zaměstnavatelů. Podle průzkumu neziskové organizace Gender Studies už ale firmy pomalu přicházejí na to, že se vstřícný přístup k matkám vyplácí. Neztratí díky tomu své zkušenosti a za relativně krátkou dobu se mohou do práce vrátit.

Podle průzkumu většina zaměstnanců firem věří ve smíšené pracovní týmy, kde je vyrovnaný podíl mužů a žen na manažerských pozicích. Právě vhodnou kombinací obou pohlaví je možné dosáhnout efektivního vedení. Avšak jen minimum firem má v managementu stejný podíl mužů i žen. Více ženského vlivu by uvítala třetina českých zaměstnanců. Polovina Čechů si sice myslí, že by tomu napomohlo právě zavedení kvót, Česko však s Velkou Británií kvóty v rámci EU nepodpořily.

Problém, se kterým se ale může něco dělat, je nerovnost v platech. Ženy a muži neberou ve stejných pozicích srovnatelnou mzdu, což by se mělo změnit. Účinnou zbraní proti tomuto dlouhodobému stavu je kvalitně propracovaná personální politika. Smysl pak má transparentní odměňování, hodnocení výkonů a systém kariérního plánování.

Podle statistik jsou firmy, které mají ve vedení vyšší zastoupení žen, v průměru ziskovější. A dokonce banky jsou méně rizikové a mají menší problémy v případě krize. Ženský talent a přirozené schopnosti by se tedy měly ve firmách využívat více. Důležité je také zohlednit, že právě ženy jsou významnou silou v oblasti výdajů peněz. Triviálním příkladem je to, že v mnoha rodinách rozhodují o výdajích právě ženy, a jsou tak výraznější konzumní silou. Proto by tedy měly být i ve vedení firem.

Ženský pohled na věc dodává vedení jinou dimenzi a přispívá k lepší reflexi práce. Ženy mají totiž jiné zkušenosti, a tím mění rozhodovací proces.

bitcoin_skoleni

Podle průzkumu většina zaměstnanců firem věří ve smíšené pracovní týmy, kde je vyrovnaný podíl mužů a žen na manažerských pozicích.

O autorovi| LENKA HRITZOVÁ, produktová manažerka online banky Zuno

  • Našli jste v článku chybu?