T-Mobile/Radiokomunikace
Mobilní operátor T-Mobile bude společně s firmou Radiokomunikace a jejich 250 zákazníky a zaměstnanci šest týdnů testovat, jak v reálném provozu funguje „opravdová“ digitální televize v mobilu. Signál se totiž do telefonního přístroje nedostává přes datové kanály GPRS, EDGE či UMTS, tedy technologie, které pro určitý typ televizního vysílání používají čeští mobilní operátoři již několik let, ale vzduchem, prostřednictvím technologie DVB-H (Digital Video Broadcasting for Handheld). Ta je do značné míry shodná s technologií DVB-T, na kterou bude muset Česká republika v průběhu následujících pěti až šesti let převést veškeré „klasické“ pozemní televizní vysílání. „Oba standardy jsou si v řadě parametrů podobné až totožné, i proto, že DVB-H vychází právě z DVB-T. Dá se říci, že nejzásadnější rozdíl je v softwaru, které jednotlivé technologie využívají při šíření signálu,“ řekl týdeníku EURO Miroslav Semrád, marketingový ředitel Radiokomunikací. V rámci pilotního provozu mají testující k dispozici sedm volně šířených kanálů, tři programy jsou kódované. Pro příjem DVB-H signálu je nutné vlastnit speciální mobilní telefon, který je podobně jako stolní set-top box uzpůsoben přijímat digitální vysílání. „Klíčovým prvkem je také inovovaná SIM karta T-Mobile, která uživatelům umožní přístup k televiznímu vysílání. K dispozici je rovněž elektronický programový průvodce, ve kterém diváci najdou popis aktuálně vysílaného pořadu i programový přehled na týden dopředu,“ vysvětluje marketingový ředitel T-Mobilu Jiří Dvorjančanský. Kromě toho může uživatel služby přejít na webové stránky sledované televizní stanice a zaslat známému SMS zprávu s odkazem na vysílání, které by ho mohlo zajímat, nebo si sám pro sebe nastavit upozornění před začátkem oblíbeného pořadu. Televizní signál je v rámci testovacího provozu vysílán z jediného místa, strahovského vysílače Radiokomunikací. S komerčním spuštěním služby a rozšířením pokrytí počítá T-Mobile v příštím roce, záležet však prý bude především na přidělení potřebných kmitočtů od Českého telekomunikačního úřadu a získání vysílací licence od Rady pro rozhlasové a televizní vysílání. „Z hlediska investičních nákladů a finanční návratnosti služby bude nutné sdílení digitální vysílací sítě DVB-H více mobilními operátory,“ tvrdí Dvorjančanský. Hovořit v současnosti o koncové ceně služby je prý však předčasné. „Ze zkušeností firem v rámci skupiny Deutsche Telekomu víme, že zákazníci jsou ochotni zaplatit za základní programovou nabídku padesát až sto korun,“ dodává.