Společnost Kapsch dostala od vlády jistotu výběru mýta na další tři roky a ani nemusela projít výběrovým řízením. Jaká je struktura nákladů na výběr mýta v její režii a také to, jak se před lety k zakázce dostala, jsou přitom věci, o kterých není příliš jasno.
Bezprecedentní krok Sobotkova kabinetu zcela jistě skončí u antimonopolního úřadu a zřejmě také u soudu. Premiér to ví, a proto do poslední chvíle hledal jinou variantu. Nenašel ji. Poděkovat může ANO, Zemanovcům a ODS.
Sám sobě tísní
Z téhle zakázky bude průšvih a nikdo nyní nedokáže říct, jak to dopadne. Když teď stát zadává na tři roky výběr mýta znovu firmě Kapsch (náklady na provoz se ročně pohybují kolem dvou miliard), argumentuje časovou tísní, tedy jedním z mála zákonných prostředků, který mu dovoluje zadat bez výběrového řízení tak velkou zakázku. Potíž je ale v tom, že se stát do oné časové tísně dostal sám vlastní neschopností a můžeme jen spekulovat, jestli to byl úmysl nebo náhoda.
Kabinet se před souhlasem se zakázkou zaštítil odbornými posudky, o nichž se ještě bude určitě hovořit. Premiér totiž dobře věděl, že pokud by nápadu ministra dopravy vyhověl rovnou, mohl by se vystavit trestnímu stíhání. Tedy alespoň tak mu to říkali jeho poradci.
Skluz 2012
Ale zpátky k tomu, proč situace dospěla až do krizového bodu, v němž hrozí, že v lednu nebude mít kdo mýto vybírat, a státu tak uteče ročně kolem šesti miliard korun. O vypršení smlouvy s Kapschem věděli všichni ministři dopravy. Čas začal tlačit někdy kolem roku 2012 za ministra Zbyňka Stanjury z ODS. Jenže Stanjura neudělal v přípravě tendru na mýto nic. Ba co víc, podle zákulisních informací dal stejný pokyn i svým podřízeným.
Pak přišel pád vlády a nový ministr Zdeněk Žák ze Zemanovo-Rusnokovy vlády. Muž, který se rád ukazoval v televizi, začal chystat soutěž na firmu, která bude mít proces výběru nového provozovatele mýta na starosti. Na rozdíl od pokusů předchozích ministrů ji tenhle pán opravdu chystal, jenže stomilionový tendr chtěl dát opět bez výběrového řízení.
Pak přišel ministr za ANO Antonín Prachař, který se v agendě dost ztrácel. I jeho nástupce Dan Ťok musel pak uznat, že se v mýtu moc neudělalo. Prachař rozhodl, že kvůli časové tísni si stát s tendrem poradí sám, ustanovil pracovní skupinu a ujistil, že se vše stihne.
Poté musel Prachař rezignovat, Ťok chvíli pokračoval v jeho rétorice, než nakonec uznal, že soutěž se připravit nestihne. Přišel s několika krizovými variantami, ale jako reálná se ukázala jediná – časová tíseň a zadání zakázky takzvaně z ruky.
Konkurent Kapsche, společnost Skytoll, se už chystá k právním krokům. Pokud po pár měsících platnosti sporné smlouvy s Kapschem soud nebo ÚOHS tendr zruší, bude opravdu mela, protože kamiony začnou po dálnicích jezdit zadarmo a stát přijde o miliardy.
Přečtěte si další komentář k prodloužení spolupráce s Kapschem: