České dráhy svěřily rizikové dražby ženě z druhé strany. Bývala zaměstnankyní firmy, která dnes drahám dluží 70 milionů
Tenhle obchod měl značku „vysoce rizikový“.
České dráhy dražily přes společnost Clanroy svůj majetek, výtěžek šel ale nejprve na účet firmy a až pak, po odečtení provize, jej měly dostat dráhy. Měly, ale nedostaly. Firma skončila v konkurzu a dluží drahám téměř 70 milionů korun. Dráhy dosud tvrdily, že předem nevěděly o problémech, jež spolupráce s Clanroyem může přinést. Pátrání týdeníku Euro po okolnostech celého byznysu ale přineslo zajímavé rozuzlení. V době, kdy Clanroy přestával drahám peníze za vydražený majetek platit, měla prodej zbytného majetku v kanceláři drah na starost Dana Hunčovská – nikdo jiný než bývalá ředitelka a předsedkyně dozorčí rady firmy Clanroy.
Žádný střet. Nebo?
Když někdejší ředitelka dražební společnosti Clanroy Dana Hunčovská poskytla v únoru 2012 rozhovor Parlamentnímu magazínu, odpověděla na otázku ohledně tehdejších dražeb pro Lesy České republiky, že výsledky stály za to. Její odpověď je z dnešního pohledu hořce dvojsmyslná. Clanroy nevrátil Lesům ČR peníze a státní podnik podal na firmu o pár měsíců později žalobu.
Ředitelka Hunčovská přešla v říjnu téhož roku do Českých drah, když předtím podala na vlastní žádost výpověď. Nabídku na práci jí dala sama státní akciovka, když jí běžela výpovědní lhůta. „Z mého pohledu nešlo o střet zájmů. Clanroy vyhrál veřejnou soutěž na dražby už v roce 2009,“ říká Hunčovská dnes.
I ona před nástupem absolvovala výběrové řízení a úspěšně jím prošla. Její spojení s Clanroyem vadilo až novému vedení drah, které nastoupilo s dnes již bývalým ředitelem Daliborem Zeleným. „Jako ředitelka prodeje zbytného majetku pracovala od 10. října 2012 do 14. října 2013. Změny na pozici středního managementu považujeme za interní,“ odmítl se o důvodech odvolání bavit mluvčí drah Radek Joklík. Dnes pracuje bývalá zaměstnankyně drah opět v soukromém realitním byznysu.
Do éry Dany Hunčovské nicméně spadá velmi významný objem dražeb, které dráhy s Clanroyem podnikly. A není to zdaleka všechno. I když rámcová smlouva s dražební firmou vypršela na jaře 2013, jednotlivé dražby byly na jejím základě nasmlouvány přes léto až do konce roku, kdy Clanroy přestal platit. Jak situace tehdy konkrétně vypadala, není dnes možné zjistit. „Ve věcech Českých drah nejsem oprávněná poskytovat informace,“ říká odvolaná šéfka prodeje majetku. Oficiální drážní zdroje mlčí také, s odvoláním na probíhající policejní vyšetřování. Zástupci Clanroye pak na žádosti o vyjádření dlouhodobě nereagují vůbec.
Za záchrannou brzdu začali zástupci drah tahat výrazněji až poté, co ředitelka Hunčovská odešla. Nahradil ji Bohuslav Stečínský, který s plnou mocí od generálního ředitele Zeleného podepsal se zástupci Clanroye 1. listopadu dohodu o narovnání. V té době přesahoval dluh 50 milionů korun. Milan Kremel, tehdejší předseda představenstva Clanroye, slíbil peníze uhradit a souhlasil s exekucí, pokud dražební firma peníze nevrátí. Nebylo to nic platné, Clanroy peníze nevracel, majetek pro dráhy dražil dál a dluh narůstal.
Kdo komu dluží V tomto období se začala psát ještě jedna kapitola tohoto příběhu, která nebyla dosud známá. Když zástupci drah při pohledu na bankovní účet zjišťovali, že peníze od Clanroye i přes sliby nechodí, začali rušit nasmlouvané dražby. Nejprve to byly ty, které ještě nebyly vyhlášené. Jejich celkový počet činí podle mluvčího drah 170.
Později dráhy začaly zastavovat i ty dražby, které už Clanroy vyhlásil. Šlo o ty významné, některé v řádu desítek milionů korun. Dráhy tušily, že by se peníze už zřejmě nevrátily zpět. Vystavily se tak ale riziku. Dražební firmě vznikl podle smlouvy nárok na odškodné, které podle informací týdeníku Euro činí čtyři až pět procent z vyhlášené ceny.
Příběh firmy, která dluží státu miliony, se tím pádem zamotal. Clanroy, respektive jeho konkurzní správce, může chtít peníze po drahách. Odhadem podle objemu dvacítky ohlášených a zastavených dražeb může jít o jednotky milionů. Nebude ale lehké dráhy přimět k uznání dluhu. „K otázce takzvaných sankcí, tedy smluvních pokut, je třeba sdělit, že ČD nepovažují požadavky na jejich uplatnění ze strany společnosti Clanroy za oprávněné,“ sdělil mluvčí drah Joklík.
Firma Clanroy zkrachovala na sklonku loňského roku. Patřila přitom několik let do trojice největších tuzemských dražebních společností. Její majetková struktura je skrytá.
Jediným vlastníkem je Prime Enterprise Ltd. se sídlem na Seychelách. Clanroy v roce 2010 převzala společnost Mexx Reality podnikatele Zdeňka Macháčka a podle médií si v ní Macháček drží vliv dodnes, přestože v oficiálních výpisech jeho jméno nefiguruje.
Nyní ze zlatokopeckých časů zůstaly jen dluhy a trestní oznámení. Majetek Clanroye je vyčíslen na zhruba sto milionů korun. Patří do něj třeba luxusní Porsche Cayenne nebo Volvo XC 90. A vzpomínka na to, jaká to byla jízda.
Komu Clanroy dluží (v mil. Kč)
995
Komerční banka
55
Lesy ČR
69
České dráhy
36
Österreichische Volksbanken
O autorovi| Petr Weikert • weikert@mf.cz