Turistická sezóna hotely nezachrání, proto se čeká na plnou obnovu služebních cest.
Foto: Profimedia.cz
Důvěra v zotavení evropského hotelového průmyslu v roce 2011 dramaticky stoupla. Potvrzují to výsledky pravidelného průzkumu mezinárodní právnické firmy DLA Piper, které uvádějí, že 67 % respondentů z oblasti evropského hotelového managementu očekává v letošním roce vzestup trhu. V USA stejný průzkum potvrdil dokonce 88 % optimistů. V roce 2010 bylo podobně optimistických pouze 27 % dotázaných mezi evropskými hotelovými manažery.
Téměř čtvrtina respondentů připisuje svůj optimistický výhled kvalitnějším provozním schopnostem hotelů, zvláště v souvislosti se současným ekonomickým klimatem. Rok 2012 pak vnímá více než třetina dotazovaných jako bod zvratu a období výhod, plynoucích ze vzrůstajícího globalizovaného trhu. Tahounem hotelového byznysu by se totiž právě od roku 2012 měly opět stát firemní zákazníci a služební cesty. Individuální turistika totiž hotely nezachrání.
„Daná zjištění jsou naprosto v souladu s trendy, které se objevují v oblasti hoteliérství již více než rok. Trh se změnil a provozovatelé hotelů se s tím museli vyrovnat – buď přehodnocením jejich přístupu k investicím a společnému podnikání, nebo zhodnocením jejich činností a provedením nezbytných změn,“ komentuje situaci Martin Severa, právník skupiny Real Estate DLA Piper.
Hotelové „zelenání“
Ani hotely v blízké budoucnosti nemine trend environmentálního přístupu k podnikání. U problematiky tzv. zelených akreditací 57 % respondentů věří, že by mohly podpořit nárůst hodnoty hotelu nebo jeho značky. Prozatím je zřejmé, že techniky podporující trvale udržitelný rozvoj v hotelové oblasti mají pozitivní dopad na výsledný zisk hotelu a jsou velmi oblíbené. 75 % respondentů již přijalo opatření v oblasti energií a 60 % využívá sofistikované recyklační metody.
Sociální sítě jako nástroj udržení zákazníků
Výsledky výzkumu poukázaly také na některé zajímavé příklady, kdy se zvýšila online interakce hotelů se svými klienty online. Na významu a oblíbenosti tak nabývají zvláště webové stránky typu Trip Advisor, Booking.com či české hotely.cz anebo SmartCestovani.cz. Například ve Velké Británii potvrdilo 45 % respondentů využití sociálních médií jako nástroje komunikace s klienty a zájemci. Uvedenému trendu však kralují Spojené státy, kde toto číslo dosáhlo plných 70 %.
„Ve společnostech je věnována čím dál větší pozornost sociálním médiím jako nástrojům pro dosažení klientů a neustálého spojení s nimi. Pokud jste však příznivcem tohoto trendu, je nutné být také dobře obeznámeni s pravidly hry, do které se tím pouštíte, a s potenciálními dopady na svou značku,“ upozorňuje Martin Severa.