Menu Zavřít

DLOUHÉ ČEKÁNÍ NA PENÍZE

27. 7. 2001
Autor: Euro.cz

Pokud do května nepřijdou finance, výroba končí

Konsolidační banka minulý týden zveřejnila informaci, že přiklepne výrobní úvěr pražskému zbankrotovanému podniku ČKD Dopravní systémy. Dodala však, že peníze budou uvolněny jen po splnění jasně stanovených podmínek, které zajistí účelovost a návratnost vložených financí. První podmínky do Dopravních systémů došly ve středu 3. května. „Většina z nich je pro podnik přijatelná, u některých bodů je nutné nalézt právní rámec. Stanovisko bylo předáno Konsolidační bance a od ní očekáváme stejně rychlý postup, uvedl šéf zličínských odborů Ladislav Binko. Úvěr bude poskytnut do poloviny roku 2002 tak, aby v žádném okamžiku jeho výše nepřesáhla pět set milionů korun. Měl by sloužit na výrobu všech dvaadvaceti nasmlouvaných souprav metra. „V každém případě nikdo nemusí mít strach, že úvěr bude černá díra. Je totiž poskytnut za opravdu komerčních podmínek a je maximálně hlídaný, zdůraznil Binko. Již se dohodlo, že čerpání úvěru bude kontrolovat poradenská firma Sindat Consulting. „Finance se uvolní, jakmile budou doladěny všechny smlouvy a splněny podmínky jejich návratnosti a účelovosti, uvedl bez bližších podrobností mluvčí Konsolidační banky Jiří Pekárek. Dlouhá cesta peněz. O půjčce na dokončení vozů pro pražské metro podnik s bankou jedná již devět měsíců. Původně ji měla poskytnout Česká spořitelna s garancemi Konsolidační banky. Loni 21. září byla konečně podepsána smlouva, nakonec však byly uvolněny jen peníze, které sotva stačily na čtrnáctidenní výrobu. Od loňského října až do současné doby tovární haly opět zejí prázdnotou. „Jestliže peníze na soupravy pro metro nepřijdou do poloviny května, nemusí už chodit vůbec. V tom případě nebudeme schopni plnit podmínky kontraktu s Dopravním podnikem ani subdodavateli, zdůraznil Binko. V takovém případě nezbude než firmu zavřít, protože drobné zakázky ji neuživí. Tisícovka zaměstnanců, která se ještě ve zličínském areálu udržela, by se ocitla na dlažbě. Navíc je všem jasné, že podnik, který nezpřetrhal zcela své obchodní vztahy, se prodává lépe než vylidněné haly. Heinrich von Pierer, předseda představenstva německého Siemensu, který je nejvytrvalejším uchazečem o ČKD, v rozhovoru pro Mladou frontu Dnes zpochybnil, zda bude zájem firmy trvat i v případě, že podnik ztratí své stěžejní zakázky. Původní jednání o úvěru přetrhlo prohlášení konkursu na majetek Dopravních systémů koncem ledna. Do podniku přišel správce konkursní podstaty Petr Dostál spolu se zvláštní správkyní Jaroslavou Klímovou. Posléze se připojil ještě další zvláštní správce Jan Knoflíček, který má na starosti provozování podniku. Následovala dlouhá jednání s Konsolidační bankou, ale přinesla ovoce. Během čtyřiadvaceti pracovních dnů byla na stole detailní žádost o úvěr, včetně podrobného týdenního rozpisu jeho čerpání a inkas. Koncem dubna totiž všem zainteresovaným došlo, že zakázka pro metro opravdu hoří, protože vlaky měly být dodány již do konce loňského roku. Dosud však metro dostalo jen jedinou soupravu, další čtyři jsou před konečnými zkouškami, takže budou v provozu letos. Včera bylo pozdě. Konkursní správci začali minulý týden pracovat na podobě veřejné soutěže na prodej aktiv Dopravních systémů. Prozatím však nechtějí upřesňovat žádné termíny. Věřitelský výbor tlačí na rychlost a o novém partnerovi by chtěl rozhodnout už do 30. června. Po tomto datu by se už jen dojednaly detaily kupních smluv. Tento termín však není příliš reálný. Například v rovněž pozorně sledovaných zlínských ZPS má sice tendr na prodej konkursní podstaty, který organizuje Revitalizační agentura, skončit do stejného data, bankrot však byl vyhlášen již v říjnu loňského roku, tedy o čtvrt roku dříve. A to v ZPS nebyl problém se zachováním kontinuity ve výrobě. V Dopravních systémech je například nutné nejprve dokončit podrobný soupis majetku, aby se vědělo, co všechno se bude prodávat. Tato práce je o to těžší, že žádná fyzická inventura dosud nebyla provedena. Nyní na ní pracuje zvláštní správkyně Klímová, které s ní pomáhá sedm desítek zaměstnanců. Organizací výběrového řízení věřitelský výbor pověřil advokátní kancelář Allen & Overy a poradenskou firmu EEIP, jež v ČKD působila ještě před vyhlášením konkursu. Revitalizační agentura se ve výběrovém řízení na poradce umístila až na druhém místě. O Dopravní podniky projevuje neutuchající zájem německý Siemens, přidala se k němu plzeňská Škodovka spolu s Ine–konem a konsorcium za účasti firmy Dai–mler. Rychlost, kterou prosazují věřitelé v čele s Konsolidační bankou, nahrává Sie–mensu, který vedl dlouhá jednání o koupi zličínského podniku ještě před bankro–tem. Tehdy ho chtěl tak říkajíc za babku a ještě s garancemi na jeho závazky. Stejnou snahu projevuje i dnes, kdy se prodávají pouze aktiva, tedy absolutně oddlužený ničím nezatížený podnik s atraktivní polohou na okraji Prahy a rozlehlým areálem, který lze výhodně zpeněžit. Německý šéf české pobočky Siemensu Pavel Kafka upozornil, že prodej začíná být neúnosně dlouhý (EURO 18/2000), a proto přestává být atraktivní. Zájem firmy by však podstatně mohlo ovlivnit nedokončení výroby pro metro, Siemensu by se totiž jako člena dodavatelského konsorcia pochopitelně také týkaly penalizace. Protože převedení výroby souprav metra ze Zličína na jiné místo by bylo příliš nákladné, měl by být nákup ČKD pro Siemens i z těchto důvodů dobrým obchodem. Přímo, nebo veřejně? Zatím se nerozhodlo o tom, jakým způsobem se bude prodávat konkursní podstata Dopravních systémů. Věřitelský výbor se tím bude zabývat na svém příštím zasedání, které by se mělo odehrát v okamžiku, kdy se výroba rozjede, nebo naopak bude ohrožena. Vnější tlaky se určitou dobu snažily prosadit přímý prodej nejspíše Siemensu, takový postup však pro konkursní správce nepřipadá v úvahu. Hrozilo by jim totiž trestní stíhání. „I nabyvateli podniku by mělo záležet na tom, aby se za týden kontrakt nezpochybňoval, prohlásil Dostál. Přednost tedy dostane veřejná soutěž, ale zatím není rozhodnuto, co přesně bude předmětem prodeje. Zda se bude podnik prodávat jako celek, či zda se rozčlení na části. Areál je totiž rozlehlý a jeho pozemky by mohly jít na odbyt více než dobře. Realitní firmy však asi nebudou horkými kandidáty na kupce. „Výroba tramvají, metra i lokomotiv by se určitě měla prodávat jako celek, míní Binko. Správci také soudí, že by byla škoda výrobu ve Zličíně zcela zrušit. Dostál tvrdí, že Dopravní systémy jsou nyní, kdy už je nezatěžují ohromné dluhy, dobrou firmou. „Výrobní program není špatný, úroveň výroby je technologicky velmi dobrá a není pravda, že by zakázky byly ztrátové. Takové by totiž ani v konkursu dělat nešly, potvrdil Knoflíček. Dalším cílem je zachovat pracovní místa, i když v budoucnu se v podniku asi nynějších tisíc zaměstnanců neudrží. V každém případě je zadání pro správce jednoznačné: konkursní podstatu musí zpeněžit co nejvýhodněji a žádné jiné okolnosti či sliby nesmějí hrát roli. Závazky, které věřitelé přihlásili do konkursu, totiž nabobtnaly na pětadvacet miliard korun. Nejsou ale ještě přezkoumané, asi čtvrtinu z nich tvoří sankční úroky bank. V posledním účetnictví podniku figurují dluhy jen asi za devět miliard korun, a tak i konečná výše závazků pravděpodobně o něco poklesne.

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).