Prvních pár kilometrů s C5 ve verzi kombi ve mně zanechalo rozporuplné pocity. Osobně mám raději ostřejší vozy, které umějí řidiče jemně klepnout přes prsty, když je žene příliš na hranu. To C5 nedělá - spíše se stará o pohodlí cestujících a nějakou honbu za časem neřeší. Koho zajímá sport? Heslem dne je komfort.
Už vnějším vzhledem C5 s turbodieselovým dvoulitrem a šestistupňovou manuální převodovkou nijak neprovokuje a upravenými decentními liniemi karoserie dává tušit, že severní smyčku Nürburgringu klidně přenechá jiným. Po usednutí za volant se pocit komfortu a pohodlí ještě umocní. Sedačky, či spíše křesla, jsou široké, hluboké a pohodlné. Sice zcela postrádají boční vedení, zato v nich můžete sedět několik hodin bez pocitu, že si s vámi během jízdy hrál sadistický chiropraktik-amatér. Vnitřnímu designu se dá vytknout jediné: složitost ovládání. Středová konzola je doslova obsypaná nejrůznějšími tlačítky a hejblátky a věřte, že letmo zabrousit do návodu k používání je ten rychlejší způsob, jak jejich funkci dostat pod kontrolu. Interiér vozu jinak celkem ladí a je zpracovaný poměrně ergonomicky.
Hydraulický podvozek Francouzi používají již pár desítek let, jeho aktuální verze se jmenuje Hydractive 3 a výrobce ji montuje pouze do modelů C5 a C6. Jeho nejvýraznější schopností je změna světlé výšky vozu dle přání řidiče. Dvojice tlačítek vedle páky parkovací brzdy označených šipkami umožňuje zvýšit nebo snížit výšku vozu ve třech krocích. Od polohy, kdy auto téměř leží na zemi a ulehčí tak nakládání čehokoliv do kufru, až po dvě pozice podvozku směrem vzhůru. Jedna umožní C5 překonávat výraznější nerovnosti do rychlosti čtyřiceti kilometrů v hodině, v druhé lze s vozem projet i přes neprostupný terén, ovšem maximální rychlostí deseti kilometrů v hodině. Výšku vozu lze snížit i praktickým tlačítkem v kufru. Podvozek může i za většinu výrazných jízdních vlastností C5. Drží stabilní výšku, takže i v případě, že vůz špatně naložíte ve smyslu rozložení hmotnosti, auto zůstane v rovině. Na dálnici, kde je C5 doma, Hydractive likviduje veškeré nerovnosti, až máte pocit, jako by na polní cestu jménem D1 přes noc někdo přenesl německou dálnici.
Kombík od Citröenu je první auto, u kterého mi naprosto nevadilo, že je úplně přeposilované. Jak řízení, tak i brzdy jsou naprosto nekomunikativní. Můžete projíždět zatáčku tak ostře, že jiné auto by vás už tlačilo do rukou, ale „cé-pětku“ to nezajímá. Palubní počítač si pomyslí něco neslušného, zkoriguje stopu vozu a řidiči ani nenaznačí chybu. Ve sto osmdesáti můžete řídit jedním prstem a druhou ruku mít třeba v kapse.
V souladu s podvozkem ale musí pracovat i motor. Diesely koncernu PSA, které používají i Ford, Peugeot nebo Mazda, vynikají především téměř stoprocentní absencí turboefektu, který dokáže spolehlivě znechutit jízdu i se sebelepším autem. Je pravda, že motor se od nižších otáček chvíli sbírá, ovšem od dvou tisíc má prakticky konstantní záběr a plynulý růst výkonu bez klasického turbokopance do zad. Poměrně příjemná je i spotřeba. Na dálnici s tempomatem a v zákonem povolených rychlostech flirtuje s hranicí pěti litrů, bez nákladu a protivětru umí C5 jezdit i pod pět litrů na sto kilometrů. Ve městě už je tento parametr poněkud horší, osm litrů nafty motor spolkne jako nic. Celkově ale lze koktejl průměrné spotřeby udržet pod hranicí sedmi litrů, což je na víc než jeden a půl tuny těžký automobil velmi slušná hodnota.
Kombík C5 v nejvyšší verzi Exclusive - se všemi vychytávkami typu natáčecích světlometů, automaticky se sklápějících zrcátek a Hydractivu - přijde na necelý milion. To je cena, za kterou se nejeví jako špatná koupě. Dle statistik registrací nových vozů Svazu dovozců automobilů patří „cé-pětce“ se 163 prodanými vozy za letošní rok jedenácté místo z jednatřiceti v konkurencí nabité střední třídě. Komfort, jaký francouzský kombík nabízí, každopádně stojí minimálně za zvážení hlavně pro ty, kdo plánují dlouhé cesty.
Klady:
+ komfort
+ podvozek
+ motor
+ spotřeba
Zápory
- složitý středový panel
Citroën C5 2,0 HDI Break Exclusive
Převodovka: 6tistupňová manuální
Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem: 1997 cm3
Maximální výkon: 100 kW/138 koní
Spotřeba: 6,5 l/100 km
Nejvyšší rychlost: 190 km/h
Cena: 986 000 Kč