Obsluhujeme stále více velkých českých firem, říká ředitelka divize Large Corporates Raiffeisenbank Barbara Tutass
Velké firmy jsou atraktivní zákazníci. To platí i pro banky. Jednou z těch, která se na velké firmy zaměřuje, je finanční dům s rakouskými kořeny Raiffeisenbank. „Do tohoto segmentu řadíme firmy s obratem nad půldruhé miliardy korun, dále společnosti, kterým jsme půjčili více než 450 milionů korun, a obsluhujeme zde i globální klienty a rovněž klienty se specifickými transakcemi, jako jsou syndikované či strukturované úvěry,“ vymezuje segment velkých firem ředitelka divize Large Corporates Raiffeisenbank Barbara Tutass.
Stabilita a dlouhodobě udržitelné partnerství
V segmentu velkých firem Raiffeisenbank obsluhuje klienty z nejrůznějších odvětví trhu. „Máme klienty z výrobního průmyslu, služeb, maloobchodu i energetiky. Nejsme specializovaní na jedinou oblast. To je důležité, protože když jedno odvětví roste, druhé může být v útlumu, a tak se dobře doplňují, což nám zajišťuje přirozenou stabilitu portfolia,“ vysvětluje Tutass. Popisuje také, jak se v průběhu let mění klientská základna banky. „Dříve u nás významně převažovaly zahraniční společnosti, protože korporátní bankovnictví v Raiffeisenbank hodně těžilo ze spolupráce s mateřskou skupinou, jednalo se zejména o firmy z Rakouska, Německa a Beneluxu. Dnes už převažuje podíl českých firem, který dále roste. Korporace s českými vlastníky totiž úspěšně expandují a na to často potřebují úvěry a silného a důvěryhodného partnera se znalostmi daného regionu,“ říká Tutass.
Právě úvěrování je v době nízkých úrokových sazeb a omezené měnové volatility související s intervencemi ČNB pro banky jednou z nejzajímavějších služeb. Jejich rozsah se liší dle účelu. „U technických limitů, cash poolingových struktur a komoditního clearingu jde o desítky až menší stovky milionů korun.
Mluvíme-li o strukturovaném financování v rámci M&A transakcí, standardní úvěr se pohybuje mezi 30 až 50 miliony eur,“ popisuje Tutass a dodává, že na ještě větších úvěrech česká Raiffeisenbank spolupracuje se sesterskými bankami ve skupině RBI a dokáže profinancovat úvěry ve výši 150 až 200 milionů eur. Velký potenciál do budoucna vidí Tutass hlavně v sektoru služeb, energetiky a infrastruktury, tedy odvětvích, jako jsou vodárny či svoz odpadu a zdravotnictví.
Řízení hotovosti i m ěnová rizika
Bankovnictví pro velké korporace se však neomezuje jen na úvěrování. „Raiffeisenbank je banka zaměřená na dlouhodobá partnerství s klienty, proto jim radíme i pomáháme například s řízením hotovosti jak v Česku, tak v oblasti přeshraničních finančních toků. Dále také se zhodnocováním prostředků či vykrytím úrokových a měnových rizik,“ vysvětluje Tutass s tím, že zástupci banky hovoří s klienty o tom, v jakých měnách mají výnosy a náklady, a tedy v jakých měnách potřebují financování. „Klienti, kteří se vystavují otevřené měnové pozici, mohou v případě významnějšího pohybu mezi měnami, ve kterých obchodují, utrpět významnou ztrátu. Proto je nabádáme k obezřetnosti a radíme jim, aby se soustředili na svou podnikatelskou činnost a starost o kurzová rizika nechali na nás,“ doplňuje Tutass.
Druhý pár očí
Další služby, které velké firmy oceňují, je faktoring, financování závazků, exportní úvěry či leasing. „Například faktoring využívají naši klienti i pro omezení rizika nesplácení. Řada velkých firem po roce 2008, kdy měly velké výpadky v hrazení faktur, zpřísnila systém řízení rizik. Ten je nyní ve velkých firmách podobný jako v bankách a hlídá se expozice vůči jednotlivým odběratelům, aby se firmy nevystavovaly přílišnému riziku ze strany jednoho dlužníka,“ popisuje Tutass a dodává, že díky faktoringu mohou klienti banky pokračovat v obchodování i s obchodními partnery, kde by jinak překročili maximální povolené limity angažovanosti.
Často využívanou službou je i již zmíněný leasing. „Ten firmy používají pro řízení bilance, některé společnosti totiž nechtějí mít přímo ve vlastnictví nemovitosti či některé větší movité věci. U menších movitých věcí, jako je vozový park nebo strojové vybavení, se zase využívá operativní leasing. Firmy tak mohou po nějaké době své stroje obměnit a udržovat si konkurenceschopnost,“ vysvětluje Tutass s tím, že pro Raiffeisenbank je zásadní dlouhodobý pohled. „Nestaráme se jen o to, co lze klientovi prodat v tomto okamžiku, ale díváme se, kam se klient může vyvíjet a kam směřuje jeho odvětví. Tak můžeme predikovat možné příležitosti, ale i hrozby a děláme mu druhý pár očí. Nabízíme mu poradenství a nezaujatý pohled na jeho podnikání,“ doplňuje Tutass a dodává, že většina klíčových velkých klientů spolupracuje s Raiffeisenbank mnoho let. „Stejné to je i na straně bankovních poradců v divizi velkých korporací. Většina z nich u nás pracuje přes deset let, já sama jsem v bance již šestnáctým rokem,“ uzavírá Tutass.