PRAHA (il) - Rafinerie v Kralupech nad Vltavou již tři měsíce prakticky nevyrábí benzin a naftu. Jednotka fluidní cracker, která stála deset miliard korun na investicích, je mimo provoz již od poloviny února.
Jedná se o klíčovou jednotku, jež vyrábí z ropy automobilový benzin a motorovou naftu s kapacitou zpracování pěti milionů tun lehké nízkosirné ropy ročně. Z informací týdeníku EURO je zřejmé, že chybou operátora došlo k rozptýlení až 80 tun katalyzátoru do všech částí zařízení. Společnost byla nucena celé zařízení demontovat, vyčistit a vyměnit poškozené části. První květnový týden bylo zahájeno spouštění, ale opět došlo k poruše a jednotka byla znovu odstavena. Pokud se podaří její rozjezd v těchto dnech, bude neplánovaná odstávka trvat tři měsíce a celková ztráta pro akcionáře se bude počítat ve stovkách milionů korun.
Minulý pátek na valné hromadě akcionářů České rafinérské údajně zástupce Unipetrolu navrhoval kvůli této chybě razantní opatření včetně personálních. Zahraniční akcionáři však odvolání výrobního ředitele Lenarta Heltandra (za Shell) zablokovali a navrhovali systémové řešení problému.
Předloni, když se vlastníci České rafinérské dohodli na přechodu na přepracovací rafinerii, došlo i ke změně přístupu zahraničních akcionářů (Agip, ConocoPhillips a Shell) k provozní výkonnosti společnosti. V minulosti se jednalo pouze o jejich akcionářský podíl, nyní už i zisk, ale i ztrátu nesou přímo oni a Unipetrol. Podle informací týdeníku EURO činí ztráty zahraničních vlastníků několik desítek milionů korun, u Unipetrolu pak přibližně třikrát více, přestože stoupá spotřeba pohonných hmot a rafinerské marže jsou velmi zajímavé.
Oblast výroby je historicky svěřena do rukou zahraničních manažerů firmy Shell. Únorová porucha není jediná, jen za rok 2004 došlo ke třem závažným odstavením provozu rafinerií.
Dlouhý výpadek produkce komplikuje provoz i státní firmy Čepro. „Negativní dopad je značný. Nedostatek zboží na českém trhu způsobuje, že jsme nuceni nakupovat i za hranicemi. Doplácíme na to také finančně, protože zboží ze zahraničí je dražší, také přeprava je nákladnější. Nevíme navíc, jak dlouho ještě situace potrvá a jak se bude vyvíjet český trh s pohonnými hmotami. Rád bych podotkl, že od konce února jsme Českou rafinérskou neustále ubezpečováni, že výpadek bude trvat už jen několik dní,“ řekl týdeníku EURO ředitel firmy Čepro Tomáš Kadlec. Čepro ale benzin a naftu nakupovat musí, bez ohledu na to, že je to v současné době produkčně i finančně náročnější. Smluvně je totiž vázáno k dodávkám třetím stranám. „Musíme také pravidelně obměňovat zásoby státních hmotných rezerv, k tomu je Čepro opět vázáno smlouvou, v tomto případě i zákonem,“ dodal Kadec.