CESTOVNÍ RUCH V polovině prázdnin se zpřísní podmínky pro fungování cestovních agentur. Domácí trh se navíc plně otevře evropské konkurenci. Mnozí podnikatelé se obávají, že je to zničí. Už jen čtyři týdny mohou cestovní agentury prodávat zájezdy za současných podmínek. Od 1. srpna se v jejich oboru přitvrdí.
CESTOVNÍ RUCH V polovině prázdnin se zpřísní podmínky pro fungování cestovních agentur. Domácí trh se navíc plně otevře evropské konkurenci. Mnozí podnikatelé se obávají, že je to zničí. Už jen čtyři týdny mohou cestovní agentury prodávat zájezdy za současných podmínek. Od 1. srpna se v jejich oboru přitvrdí. Agentury (jako zprostředkovatelé) budou muset klienta například předem informovat, která cestovní kancelář jeho zájezd pořádá. Přibude i povinnost doložit, že zájezd je pojištěný. Cestovní agentury už také nebudou smět „šít zájezdy na míru“. Tedy třeba prodat samostatnou letenku, k tomu ubytování a zvlášť výlety nebo stravování. „Takové produkty může od 1. srpna 2006 vlastním jménem nabízet a prodávat pouze cestovní kancelář,“ souhlasí s výkladem novely ministr pro místní rozvoj Radko Martínek. Podle živnostenského zákona (§ 61) by jinak šlo o trestný čin neoprávněného podnikání. Cestovní agentury se však obávají, že nová pravidla jim odeberou klienty, kteří se raději obrátí přímo na cestovní kanceláře. KATALOGY DO STOUPY
Prodejci navíc vidí problém v tom, že se pravidla mění v době, když už mají vytištěné katalogy či letáky. I v nich přitom musí být od srpna zřetelně vyznačen poskytovatel zájezdu. Stejně tak v internetových prezentacích. „Je to diskriminace agentur, navíc se to mění uprostřed sezony,“ poukazuje na nešťasné načasování Martin Musil z agentury Nova Domus. Nově zákon obsahuje i výčet povinností pro provozování cestovní agentury, který v dosavadní právní úpravě víceméně chyběl. „Označení CK či cestovní kancelář bude moci do budoucna užívat pouze podnikatel, který je držitelem platné koncese,“ připomíná Marek Jahůdka, ředitel odboru cestovního ruchu ministerstva pro místní rozvoj. Některé agentury přitom ve svém názvu používají zavádějící název CK s tím, že jde o jinou zkratku - například Cestovní klub. To mohlo klienty podle tvůrců novely mást, a proto je zákon jednoznačný. KONKURENCE Z UNIE
Všeobecně se očekává, že konkurence se v oblasti prodeje zájezdů přiostří: Trh se totiž otevře cestovním kancelářím z Evropské unie (respektive z Evropského hospodářského prostoru), které plní dvě základní podmínky: registraci v některém členském státě a pojištění proti úpadku. Pro drobné prodejce by to však mohlo být spíše přínosem. Nabídkou většího spektra zájezdů by se totiž agentury mohly odlišit od velkých kanceláří. Další zpřísnění podmínek spočívá v tom, že pojem zájezd zahrnuje podle evropské směrnice i takové služby, jako jsou lázeňské pobyty, služební cesty či kongresové účasti. I zde tedy musí agentury splnit podmínky, tedy nesmějí nabízet zajištění cesty, ubytování a stravování samy, ale pouze produkt cestovní kanceláře. ZÁJEZDY OD 24 HODIN
Určit řešení tu ale je - ocení ho nejspíš hlavně „kongresoví“ turisté. Jestliže akce netrvá déle než 24 hodin, může agentura klientovi zajistit jakoukoliv kombinaci služeb. Tedy jak letenku, tak stravování, a třeba i lístky na fotbalový zápas. Podle zákona jde totiž o zájezd až ve chvíli, kdy trvá déle než jeden den. Například jednodenní školní výlety tak mohou cestovní agentury pořádat ve vlastní režii. ZÁKON NEZAPOMNĚL NA INTERNET
Novela zákona o cestovním ruchu nezapomněla ani na fenomén internetu. Výslovně připomíná, že informace obsažené na webových stránkách při elektronickém prodeji musejí klientům poskytnout veškeré podklady k rozhodnutí, zda zájezd koupit. Loni se přes internet prodalo zhruba 5,5 procenta zájezdů. Jejich hodnota podle odhadů dosáhla 1,4 miliardy korun a meziročně se tak zvýšila o 90 procent. „Zájezdy nabízejí hlavně specializované servery, razantně ale roste také prodej ze stránek jednotlivých kanceláří,“ tvrdí analytik Jaromír Beránek. Letos Beránek očekává další růst řádově o 50 procent. Přes internet by se tak mohly prodat zájezdy až za dvě miliardy korun. Pokud by takto rychlý růst pokračoval, v roce 2009 by mohl internetový prodej tvořit až třetinu z tržeb za zájezdy. CESTOVNÍ KANCELÁŘ VS. CESTOVNÍ AGENTURA - pořádat zájezdy je oprávněn výhradně provozovatel cestovní kanceláře (CK) - CK smí nabízet další služby cestovního ruchu, organizovat kombinace služeb pro třetí stranu (agentury, dopravce, pořadatele kulturních, společenských a sportovních akcí a podobně) - CK má povoleno prodávat věci související s cestovním ruchem (vstupenky, mapy, plány, jízdní řády či průvodce) - cestovní agentura (CA) může prodej zájezdů pouze zprostředkovávat pro CK, avšak nemůže je sama na svůj účet organizovat a prodávat - CA nepodniká na základě koncese, ale pouze na základě ohlášení vázané živnosti, takže k jejímu provozování není vyžadováno splnění tak přísných podmínek Pramen: Sdružení obrany spotřebitelů ČECHY TÁHNE MOŘE**
Podle odhadů by měly letos na dovolenou do ciziny vyjet přes čtyři miliony obyvatel České republiky. Z těch, kdo plánují letní dovolenou v cizině, pojedou podle průzkumu agentury Mag Consulting zhruba tři čtvrtiny k moři a zbylá čtvrtina na poznávací cesty.