Menu Zavřít

Do důchodu se nechystám

24. 10. 2006
Autor: Euro.cz

Po sedmi letech v čele spořitelny je čas přijmout nové výzvy, říká John James Stack

EURO: Česká spořitelna a vy osobně jste získali první místo ve čtyřech z deseti kategorií soutěže MasterCard Banka roku 2006. Čím si ten výsledek vysvětlujete. Může být důvodem záměr ocenit vaši práci před návratem do USA? STACK: Předně je třeba říci, že jde o nezávislé hodnocení nikoli jednoho člověka, ale celé České spořitelny. Zaměstnankyň a zaměstnanců, kteří z této banky učinili moderního a profesionální poskytovatele finančních služeb. Žádná jiná banka ještě nikdy podobného úspěchu v jediném roce nedosáhla. Ptáte-li se na důvod, proč jsme se tak dobře umístili, podle mne se začíná potvrzovat, že zatímco se banky zdají být stejné, ve skutečnosti se odlišují. A my se odlišujeme v pozitivním slova smyslu. Když máte ve všech bankách srovnatelné produkty, pak to, na čem opravdu záleží, je kvalita, jakou může banka nabídnout. Nejvíc pak záleží na tom, jak dokáže banka řešit požadavky a potřeby jednotlivých klientů. V České spořitelně uplatňujeme princip, že klient není číslo, ale jedinečná osobnost, která má své jedinečné finanční potřeby. Nejsme ještě tak dobří, jak bychom být chtěli, ale jsme na dobré cestě.

EURO: Byl jste již poněkolikáté zvolen Bankéřem roku. Kvality dobrého manažera se ale poznají i podle toho, jak dokáže vychovat svého nástupce. Máte už v bance takového člověka? STACK: Česká spořitelna není divadlem jediného herce. Zaměstnáváme přes deset tisíc lidí. Máme představenstvo, každý z nás a my všichni společně budujeme firemní kulturu a motivujeme naše týmy, aby vytvářely strategii banky. Pro mého nástupce nebo nástupkyni bude významné, jak se dokáže sžít s firemní kulturou a potřebami banky. Mým nástupcem může být manažer z České spořitelny nebo z Erste Bank, ale může to také být někdo, kdo v současnosti působí mimo naši finanční skupinu.

EURO: Vaše dceřiné společnosti v soutěži Banka roku nikdy příliš nezabodovaly – ani pojišťovna, penzijní fond, ani stavební spořitelna. Chcete jejich vnímání vylepšit? STACK: Dceřiné společnosti se svými službami a produkty tvoří významnou část našeho byznysu. Možná jsou méně viditelné – proto, že jejich produkty a služby nabízíme pod barvami České spořitelny a v distribuční síti banky. Jde však o velmi významné specializované společnosti, bez nichž by naše nabídka nemohla být kompletní. Žádné ocenění bychom nevyhráli, kdyby naše dceřiné společnosti nebyly ve svém oboru velmi dobré.

EURO: Jak obecně pohlížíte na ocenění, jako je Banka roku? Pomáhají vám? Motivují vás? STACK: Nezávislá hodnocení expertů a veřejnosti vždy motivují a jsou potěšující. Nastavují určitou laťku, „benchmark“ pro obor. Je příjemné být oním „benchmarkem“. Ale je to také velmi obtížné, protože udržet se na špičce je vždy velmi náročné.

EURO: Českou spořitelnu klienti vnímají jinak než před šesti lety. Je také typický klient spořitelny jiný, než jaký byl na počátku vašeho působení v bance? Na jaký klientský segment se spořitelna především orientuje? STACK: Ano, myslím, že naši klienti jsou dnes jiní. Jsou daleko náročnější a daleko lépe informovaní. Klienti také mají jiné potřeby. Už nestačí mít jen transakční účet. Klienti drobného bankovnictví požadují úvěry – ať už jsou to hypotéky, kreditní karty nebo úvěry spotřebitelské. Kladou daleko větší důraz na poradenství a stále více se zajímají o možnosti správy aktiv.
Naší hlavní skupinou klientů jsou drobní klienti, mikrofirmy, malé a střední podniky, velké korporace a veřejný a neziskový sektor.

EURO: Před časem jste představili program Banka první volby. Jeho cíle však nejsou příliš měřitelné. Můžete říci, co přinese klientům, akcionářům a zaměstnancům? STACK: Program má dvě hlavní části. První z nich je zaměřena interně do banky na změnu naší firemní kultury tak, že se budeme moci stát nejrespektovanější a nejdynamičtější bankou na trhu. Druhá část je sestavena z konkrétních kroků zaměřených na zlepšení služeb pro klienty. Očekávané investice do programu by měly v příštích třech letech dosáhnout výše mezi 7,4 a 9,2 miliardy korun. Zatím jsme v rámci programu přinesli Snadnou půjčku pro mikrofimy, změnu PIN v bankomatu, novou hypotéku na počkání, objednání kreditní karty po internetu, možnost sjednání další kreditní karty pro člena rodiny bez scoringu, elektronické výpisy ve formátu PDF pro běžné účty a sporožira, finanční slovník a úvěrovou kalkulačku na našem webu a další. Dosažené milníky a milníky pro další dvě čtvrtletí představíme veřejně 30. října u příležitosti zveřejnění hospodářských výsledků. Věřím, že program přináší mnoho pozitiv pro klienty, zaměstnance, akcionáře i pro společnost, v níž působíme.

EURO: Spořitelna je orientována hlavně na úvěry, jste jedničkou v poskytování hypoték a také v jiných oblastech úvěrového podnikání. Ale máte také širokou nabídku investičních a spořicích produktů. Kdy se Češi začnou více zajímat o investování a hypotéky v televizní reklamě budou nahrazeny fondy a certifikáty? STACK: Doba zájmu o investiční produkty přijde dříve, než si možná myslíte. Jak roste ekonomika, klienti mají již nyní aktiva, která mohu investovat, a hledají sofistikovanější způsoby, jak přimět své peníze, aby jim vydělávaly. Ale pokud jde o úvěry a hypotéky, trh má stále velký potenciál k růstu. Takže v příštích měsících uvidíme nejen rostoucí poptávku po řízení aktiv, ale také pokračující silnou poptávku po úvěrech.

EURO: Uplynul rok od diskusí mezi ministerstvem financí (vedeným tehdy ČSSD) a bankami o poplatcích. Změnil jste za tu dobu názor na některé tehdejší záměry ministerstva? STACK: Minulý rok rozpoutalo ministerstvo financí s křikem debatu, která skončila velmi tiše bez hmatatelného výsledku. Nezměnil jsem názor na to, že ani ministerstvo, ani jiná státní instituce nemůže diktovat úroveň poplatků, takové kroky jdou proti principům tržního hospodářství. Ale souhlasím a vždy jsem souhlasil a souhlasit budu s tím, že na poli informování klientů a férového zacházení s klienty, jejich ochrany a osvěty, je třeba učinit velký kus práce. A tento požadavek se nevztahuje zdaleka jen na finanční sektor. V České spořitelně už jsme některé kroky podnikli a hodláme být v této oblasti velmi aktivní. Toto je ovšem úkol i pro spotřebitelské organizace a státní sektor.

EURO: Neláká vás zůstat v České spořitelně ještě o pár let déle? Například do doby, než program Banka první volby přinese první výsledky? STACK: „Nikdy neříkej nikdy“, ale jsem přesvědčen, že po sedmi letech je ten správný čas, aby byl generálním ředitelem někdo jiný, kdo přinese nové myšlenky a energii. Pokud jde o Banku první volby, budu v České spořitelně působit do 30. června 2007 a do té doby se budu aktivně podílet na uskutečňování programu.

MM25_AI

EURO: Existuje něco, co by změnilo vaše rozhodnutí skončit v červnu 2007? Nebo někdo? STACK: Nic, o čem bych nyní věděl. Mám velmi rád Českou republiku a Českou spořitelnu i svoji práci, byla to ta nejlepší práce, jakou jsem kdy vykonával. Mám velmi rád své kolegy, byl to ten nejlepší tým, s jakým jsem kdy pracoval. Ale je mi šedesát, a to je čas přijmout nové výzvy. A pro banku je čas, aby měla nového lídra – po sedmi letech, co ji vedl „ten Američan“.

EURO: Víte už, co budete dělat, až se vrátíte do New Yorku? STACK: Ne! Někdy ani nevím, co budu dělat příští týden, natož co budu dělat za pár měsíců. Ale do důchodu se nechystám. S rodinou budeme žít v New Yorku, to je naše domovské město.

  • Našli jste v článku chybu?