OBCHODNÍ ŘEDITEL AUTOCONTU VLASTIMIL PALATA: Informační podnikové systémy nejsou všemocné a firmě nemusí přinést žádný užitek. "Nejprve je nutné udělat analýzu vlastních potřeb," říká Vlastimil Palata, obchodní ředitel systémového integrátora AutoCont.
OBCHODNÍ ŘEDITEL AUTOCONTU VLASTIMIL PALATA: Informační podnikové systémy nejsou všemocné a firmě nemusí přinést žádný užitek. „Nejprve je nutné udělat analýzu vlastních potřeb,“ říká Vlastimil Palata, obchodní ředitel systémového integrátora AutoCont. * Podnikové informační systémy jsou poslední dobou modlou. Kdekdo je instaluje v domnění, že jeho podnikání dostane nový směr a zisk poroste do nebeských výšin. Na co by si měly dát firmy pozor při výběru takového softwaru?
V první řadě musí najít dobrou firmu, která jim s imlementací pomůže. Ta musí rozumět potřebám zákazníků a měla by se řídit zásadou: pomůžeme klientovi zlepšit byznys. Například tím, že bude schopen lépe obhospodařovat zákazníka, získá nové možnosti v komunikaci s ním. Zkrátka bude dělat věci lépe než dosud a především ušetří peníze nebo udělá více věcí v kratším čase. Takové změny se dají dosáhnout tím, že se do firmy nainstaluje takzvaná enabling technology. Tedy systém, který jí umožní něco změnit. Především pak rozšířit úzké místo jejího podnikání.
* Co to je úzké místo?
To je prostor, kde má podnik největší šanci, že i malým zlepšením dosáhne hmatatelných výsledků. Je to místo, které firmu nejvíce brzdí v růstu.
* Jak to uděláte? Musíme zákazníka přesvědčit, že to úzké místo má a pomůžeme mu ho odstranit. To se dá většinou dosáhnout změnou vnitropodnikových procesů, k čemuž pomůže dobrý informační systém. * Některé firmy ale požadují, aby se počítačový systém přizpůsobil jim. Nechtějí měnit fungující postupy kvůli novému počítačovému programu.
Existují dva obchodní principy. Jeden říká: „Já, jako systémový integrátor, všemu rozumím a systémů, jaký máte vy, jsem už instaloval po světě tisíce. Takže vím, jak to chodí a co je pro vás nejlepší, protože s tím mám zkušenosti.“ To samozřejmě může přinést problémy, protože firmy nejsou stejné. Výsledky renomovaných agentur pak tvrdí, že 80 procent takových instalací podnikových počítačových systémů firmám nic reálného nepřineslo.
* A opačný přístup? Opačný přístup je, že se počítačový systém přesně připraví pro individuální potřeby každé firmy. Jenže to vede pak často k tomu, že se v podniku udrží ty špatné procesy, které je potřeba změnit, aby firma byla výkonnější. * To je začarovaný kruh. Jak z něj ven? Nejlepší je samozřejmě kombinace. Částečně ve firmě zachovat fungující procesy, ale zároveň najít a změnit to největší problémové místo i za cenu, že k tomu ve společnosti nebude příliš ochoty. Jinak je totiž celá implementace zbytečná. Investice do jiných oblastí než do těchto úzkých míst jsou neefektivní. Můžete třeba investovat do zlatých klik, ale ty vám žádné peníze nepřinesou. Musíte investovat tam, kde vyděláte peníze. Nesmíte se snažit všechno udělat superperfektní do nejmenších detailů, protože je potřeba se nejdříve soustředit právě na veliké problémy a drobnosti nechat na pozdější dobu. * A kdo najde to úzké místo v mé firmě? Softwaroví integrátoři asi ne. Některé jednoduché nebo standardní věci by měli integrátoři vyřešit sami, ale hlavně by měli spolupracovat s konzultačními společnostmi. To jsou ti, kdo se přijdou podívat, jak firma funguje, a poradí, co musí udělat, aby fungovala efektivněji. A systémový integrátor pak na základě těchto poznatků připraví informační systém, který pomůže vyřešit problémová místa. * Jak dlouho ta fáze vyhledávání problémů trvá?
To je tak na tři měsíce. Konzultanti se musí s firmou podrobně seznámit a to nejde udělat za týden. A měli by to dělat lidé z praxe, žádní kluci ze školy. Ti zkušení přijdou, to úzké místo najdou a poradí, jak ho rozšířit.
* To si dovedu představit u veliké firmy, ale co ty menší, třeba s pěti zaměstnanci? Tam má taková analýza smysl? Určitě. Postupem času totiž v každé i té nejmenší firmě odpovědní lidé získají provozní slepotu a nevidí problémová místa. Je proto potřeba, aby se na to podíval někdo nezaujatý z venku. A pokud je schopný, určitě dokáže pomoci i firmě s pěti zaměstnanci. Jeho návrh pak v případě potřeby stačí podpořit dobře udělaným podnikovým systémem. * Kolik to celé může stát? To se nedá takto specifikovat. Třeba se může stát, že zákazník má fungující informační systém, který pokrývá kompletně jeho potřeby. Ale prostě jen potřebuje nějakou tabulku do Excelu, kterou může udělat i student za pár tisíc korun a týden práce. A tím je problém vyřešen. Nebo je skutečně třeba zásadně přepracovat interní procesy a s nimi i potřebnou podporu systémů. Informační technologie samy o sobě nic neřeší, ale mohou významně pomoci tam, kde jsou využívány s kvalifikovaně a s rozmyslem. **CO JE AUTOCONT AutoCont působí na českém trhu ICT již od roku 1990. Z původního výrobce PC a prodejce výpočetní techniky se společnost rozvinula v holding působící na českém a slovenském ICT trhu. V oblasti obchodní politiky komentuje nabídku do tří hlavních linií: Outsourcing a servisní služby, Technická, systémová a aplikační infrastruktura, Podnikové aplikace. V rámci těchto linií se nabídka společnosti AutoCont soustřeďuje na dva základní segmenty zákazníků, Enterprise business segment (EBS) a segment středních a menších firem (SMB). AutoCont CZ je součástí českého soukromého holdingu AutoCont, do kterého dále patří například společnosti AT Computers, AutoCont Slovensko a Comfor Stores.