Po dvou leteckých katastrofách v roce 2014 se nacházel dopravce v hluboké krizi. Akcie Malaysia Airlines byly staženy z burzy a společnost musela být dotována státem. Ve snaze o záchranu společnosti bylo propuštěno přes šest tisíc zaměstnanců. Přesto aerolinky nadále bojují o přežití. Současné vedení společnosti přišlo s originálním plánem. Chce část flotily letadel zaměřit na velmi specifický trh – muslimské poutníky.
Malaysia Airlines příští rok vyčlení flotilu šesti Airbusů A380 Superjumbo, které přestaví, aby lépe vyhovovaly poutníkům. V letadlech chtějí aerolinky vybudovat modlitebny a umývárny, kde si věřící budou moci rituálně očistit ruce a nohy.
Cílem dopravce je dosáhnout pěti procent podílu na trhu. „Lidé šetří až 30 let aby se mohli vydat na pouť, již nyní máme zájemce o tuto službu,“ řekl generální ředitel Malaysia Airlines Peter Bellew pro CNN. Hlavní destinací má být saúdskoarabská Mekka. Pouť do tohoto místa by měl podle Koránu vykonat každý muslim alespoň jednou za život.
Tragické lety MH370 a MH17 |
---|
Dopravce postihly v roce 2014 dvě letecká neštěstí. V březnu se na cestě z Kuala Lumpur do Pekingu ztratil let MH370. Po 40 minutách letu byl přerušen kontakt mezi dispečery a letadlem. Stroj se do dnešního dne nenašel. Letadlo mělo na palubě 227 cestujících a 12 členů posádky. U ostrovů Réunion a Mauricius moře v následujících letech vyplavilo menší trosky, které by mohly patřit ztracenému letu. V lednu roku 2017 bylo pátrání ukončeno. V květnu byl nad východní Ukrajinou sestřelen pravidelný let MH17, který mířil z amsterodamského letiště Schiphol do Kuala Lumpur. Všech 298 lidí na palubě zahynulo. Analýza trosek letadla prokázala, že byl stroj sestřelen raketou z protiletadlového systému Buk, stále se ale vedou dohady o tom, kdo raketu vystřelil. Mezinárodní vyšetřovací komise dospěla k názoru, že střela byla vypálena z území kontrolovaného separatisty a celý zbraňový systém byl následně odvezen zpět do Ruska, odkud také dříve přijel. Rusko výsledky šetření odmítá a viní ukrajinskou vládu. |
V rámci snahy o posílení důvěry cestujících zavádějí malajsijské aerolinky technologii sledování letadel v reálném čase. Jedná se o novinku v leteckém průmyslu, která nebyla v roce 2014, kdy se ztratil let MH370, k dispozici. Služba Aireon funguje na podobném principu jako GPS. „Malaysia Airlines budou neustále znát polohu, směr, rychlost a výšku svých letadel,“ prohlásil Paul Gibson manažer portfolia dodavatele služby společnosti Sitaonair.
Se zbytkem své flotily se aerolinky zaměří výhradně na kratší trasy po Asii, zároveň se chtějí stát prémiovou značkou. I přes svoji tragickou historii firma neuvažuje o přejmenování. „Svět miluje značku Malaysian Airlines,“ dodal Bellew. Hlavním cílem společnosti je návrat na burzu v roce 2019.
Čtěte dále: