Menu Zavřít

DO MONY MÍŘÍ FINOVÉ

7. 8. 2001
Autor: Euro.cz

Hodláme rozvíjet odborné časopisy, říká ředitel Chocholouš

VYDAVATELSKÁ SKUPINA Sanoma WSOY z Finska je hlavním favoritem na převzetí české skupiny Mona. Nizozemské mediální impérium VNU se před časem rozhodlo prodat Monu společně s dalšími konzumními časopisy v Holandsku, Belgii, Maďarsku, Rumunsku, Rusku a Velké Británii. Celkově jde o více než 180 titulů, z převážné části spotřebních. Světový ekonomický tisk odhaduje hodnotu tohoto balíku na 1,2 až 1,4 miliardy eur. Výběrové řízení VNU se nyní dostává do závěrečné fáze. Všechny informace, které týdeník EURO shromáždil do uzávěrky tohoto čísla, hovořily o tom, že největší šanci uspět měli právě Finové. Čekalo je však ještě vyjednávání o konečné ceně. Mona v Česku vydává především časopisy, které jsou určeny pro ženy. Do jejího portfolia patří Květy, Vlasta, Story či Praktická žena. Součástí Mony je rovněž vydavatelství Strategie, jež publikuje stejnojmenný marketingový týdeník a také tituly pro lékaře a zdravotní sestry. Mona navíc na začátku roku koupila vydavatelství Roof, zaměřené na časopisy o bydlení. Celý tento balík má nyní získat nového majitele. Mona nezveřejňuje přesné údaje o svém hospodaření. Týdeník EURO vycházel z údajů Mony o dvanáctiprocentním podílu na českém trhu tištěných médií a na základě toho vypočetl, že se její roční příjmy z reklamy pohybují kolem částky 500 milionů korun. VNU hodlá prodat také svůj podíl v českém vydavatelství Stratosféra. Druzí ve Skandinávii. Sanoma WSOY je druhou největší mediální skupinou ve Skandinávii. Vlastní největší finský deník Helsingin Sanomat a další tištěná média. Stejně aktivní je ovšem také v oblastech filmu, knih a placené televize. Finové se již dříve pustili do expanze v baltickém regionu a ve východní Evropě. Zatím jim však chybí silnější podíl na západoevropském trhu. Roční obrat Sanomy dosahuje 1,4 miliardy eur. Její představitelé prohlašují, že do roku 2005 chtějí své tržby zdvojnásobit. Za největšího soupeře Sanomy byli považováni Moskvané z vydavatelství Independent Media, ve kterém má podíl také právě VNU. Ti usilovali o divizi konzumních časopisů VNU společně s nizozemskou bankou ING. Podporovala je americká skupina Hearst – spolumajitel české Stratosféry. Na konci června však firma Independent Media z výběrového řízení odstoupila. Pozorovatelé tvrdí, že hlavním důvodem pro toto odstoupení byla skutečnost, že v konkurenci s Finy už neměla šanci. To nepřímo potvrdil také šéf Independent Media Boudewijn Poelman: „Neviděli jsme další příležitost, že bychom ve výběrovém řízení zůstali. (citace z listu Wall Street Journal) Soupeřem rizikový kapitál. Dalším konsorciem, které se dostalo až do užšího výběru, byly fondy rizikového kapitálu BC Partners/CVC Capital Partners Group. Vůbec se nepotvrdily původní spekulace, které předpokládaly, že se novým vlastníkem Mony stane německé vydavatelství Bertelsmann. VNU oznámilo, že prodá Monu a další své aktivity poté, co změnilo svou celkovou strategii. Holanďané se v budoucnu zaměří především na oblast odborných a marketingových informací. Proto se také rozhodli pro akvizici americké agentury pro výzkum trhu AC Nielsen za 2,3 miliardy dolarů. Finance na zaplacení této částky míní VNU získat právě prodejem své divize konzumních časopisů. O dalších plánech vydavatelství Mona týdeník EURO hovořil s jeho generálním ředitelem Ivanem Chocholoušem. EURO: Můžete potvrdit, že nový vlastník získá celý český balík včetně Strategie a všech internetových aktivit? CHOCHOLOUŠ: Ano. Monu Group, mohu–li zjednodušeně použít tohoto termínu, tvoří Mona jako taková, Strategie Praha a společnost Roof. Vše, co tato skupina zahrnuje, je předmětem uvedené transakce. Zaručené zprávy, které kolují po Praze, že například Strategii koupí od nového majitele společnost Economia a že současný týdeník Strategie bude od podzimu přílohou týdeníku Marketing & Media s měsíční periodicitou, se nezakládají na pravdě. Chceme se dále rozvíjet také v oblasti odborných časopisů „business to business . EURO: VNU se hodlá v budoucnu více zaměřit na výzkum trhu.Proč si tedy neponechá marketingové tituly včetně české Strategie? CHOCHOLOUŠ: Skupina odborných časopisů je v Česku v porovnání se skupinou konzumních poměrně malá. Je proto logické, že zůstávají u Mony a že naopak přemýšlíme o tom, jakým způsobem je dále rozvíjet. Cítíme to jako logickou stavbu: máme konzumní informace, odborné informace a také on–line aktivity. EURO: V maďarském vydavatelství, které spadá pod VNU, je ekonomický i mediální titul – Figyelő a Médiafigyelő.Myslíte si, že by Strategie také měla mít ekonomický titul? CHOCHOLOUŠ: Ta stavba by byla logická. Domnívám se však, že trh ekonomických titulů je dnes v Česku poměrně zaplněn. Týdeník EURO soupeří s tituly společnosti Economia a je těžké si představit, že by dnes přišel třetí do hry. EURO: Proč jste vlastně koupili vydavatelství Roof? To mnohé překvapilo.V době, kdy se chystá prodejcelého portfolia Mony,přibíráte ještě další tituly. CHOCHOLOUŠ: Když v prosinci loňského roku rada VNU oznámila, že hodlá divizi konzumních časopisů prodat, zdůraznila, že základní filozofií další činnosti je princip „business as usual (byznys beze změn – pozn. redakce). Jednání s Roofem jsme začali dlouho předtím a normálně v něm pokračovali. Tituly o bydlení se do našeho portfolia velmi dobře hodí. V Moně vše funguje tak, jako kdyby k žádnému převzetí jiným vlastníkem nemělo dojít. To je jediná možnost, jak uspět v dnešním konkurenčním prostředí. Nový vlastník bude zajisté očekávat, že získá dynamickou společnost, která neustále přichází s něčím novým. EURO: Je ale asi obtížnézachovat vše v takovém chodu,jako kdyby žádné spekulacea úvahy o novém vlastníkovi nebyly. CHOCHOLOUŠ: V čem myslíte, že by se to mohlo projevit? EURO: Třeba v tom, že zaměstnanci mohou mít obavy, začít pochybovat o tom, co je čeká. CHOCHOLOUŠ: Nesetkali jsme se s žádnou panikou či nervozitou. Naše zaměstnance neustále informujeme o všem novém. V podnikovém bulletinu jsem podrobně popsal celý proces prodeje. Netvrdím, že jednotlivci o lecčem neuvažují, ale v denním chodu firmy se to skutečně neprojevilo. Systémy řízení, které vedení VNU dosud uplatňovalo, uplatňuje nadále. Pouze přibývá informací o tom, co je nového kolem prodeje divize konzumních časopisů. EURO: Očekáváte nějaké změny ve vedení Mony poté, co přijde nový vlastník? CHOCHOLOUŠ: To je otázka pro nového vlastníka. Ale podívejte se: V roce 1995 měla Mona tři časopisy. Dnes má časopisů dvacet. V roce 1995 se její hospodářský výsledek vzhledem k investicím pohyboval někde kolem nuly. V současné době je vysoce profitující společností. EURO: Halina Pawlowská,která opustila post šéfredaktorky časopisu Story, uvedla jako jeden z důvodů tohoto kroku,že Mona změní majitele.Nemohlo to znervóznitdalší zaměstnance? CHOCHOLOUŠ: Nechci tvrdit, že toto vyjádření nemohlo vyvolat pochyby vůbec u nikoho. Domnívám se ale, že očekávaný prodej Mony nebyl v uvažování Haliny Pawlowské tím hlavním. Její primární motivací bylo – když to řeknu lidově – udělat se pro sebe a zhodnotit své postavení na trhu. Fakt oznámení prodeje mohl sehrát maximálně roli katalyzátoru. EURO: Halina Pawlowská ale přinejmenším vyslovila pochybnost týkající se toho,kdo s čím vlastně do Mony přijde. CHOCHOLOUŠ: Paní Pawlowská se tak vyjádřila v době, kdy nemohla vědět vůbec nic o tom, jak se proces vyvíjí. V době, kdy kolovala Prahou zpráva, že nás určitě kupuje Bertelsmann. To byla opravdu jenom její spekulace. EURO: Nejde ani tak o motivy paní Pawlowské. Slova tak známé osobnosti mohou mít vliv na další lidi. CHOCHOLOUŠ: Ve firmě jsem se setkal spíše s tím, že rozhodnutí Haliny Pawlowské nebylo přijato pozitivně. Na chod firmy neměl odchod Pawlowské a části jejího týmu žádný dopad. Naopak to přispělo k tomu, že řada lidí začala o to více fandit novému týmu ve Story. EURO: Jaké jsou největší perly v české části balíku, který se nabízí k prodeji? Proč by si měl zájemceMonu koupit? CHOCHOLOUŠ: Mluvil jsem o tom, jak rychle se naše portfolio rozšiřovalo. Jsem přesvědčen, že tento trh má ještě poměrně velký růstový potenciál. Můžeme se zaměřit na potřeby užších skupin čtenářů. Mona je zdravá společnost s vysokou produktivitou práce. Má silné tituly, které si stojí velmi dobře v žebříčcích čtenosti i prodejů. EURO: Při vstupu nových majitelů vždy mohou nastat potížese skloubením různých kultur, pracovního stylu různých národů. Považujete to za riziko? CHOCHOLOUŠ: Největší díl prodávaného balíku je holandský, druhá největší část je v Belgii, v níž má přinejmenším v polovině země silný vliv holandská kultura. U nás a v Maďarsku jsme také holandskou kulturu přijali. Máme k ní blízko. Když k nám přijedou kolegové z Holandska, tak říkají: nevidíme žádné rozdíly. Každý, kdo do vydavatelství přijde, si toto vyhodnotí. Tato kultura se u nás osvědčila a vedla k dobrým výsledkům. Způsob práce, na který jsme si zvykli, je ostatně v mnohém podobný tomu, co se prosazuje také v jiných zemích. Mám na mysli týmovou práci, která prochází celou společností. V pracovních skupinách jsou lidé z různých oddělení, pracuje se v nich bez hierarchické struktury. Předpokládám, že tato pracovní kultura zůstane zachována.

  • Našli jste v článku chybu?