Do tendru na provoz mýtného systému po roce 2019 se přihlásili všichni čtyři zájemci, kteří dopředu zájem avizovali. Tři nabídky jsou na třetině až polovině odhadované ceny 29 miliard korun za deset let provozování mýta. Každá z předběžných nabídek má 600 až 1000 stran.
Do výběrového řízení se hlásí Kapsch, slovenský výběrčí SkyToll, maďarský National Toll Payment Services a německá firma T-Systems. Nabídky bude ministerstvo posuzovat několik měsíců. Pak buď některá z nabídek vyhoví podmínkám a ministerstvo ji přijme, nebo bude jednat se zájemci o jejich vylepšení.
„Máme šanci platit méně než za současný provoz systému. Náklady na provoz by mohly klesnout zhruba na polovinu. Tyto nabídky nyní pečlivě posoudíme a budeme v soutěži pokračovat,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok. Zakázku chce ministr uzavřít do podzimu, aby se úspěšný uchazeč mohl na výběr mýta připravit.
Mýtný tendr: ještě větší ostuda, než jsme doufali
Ministerský tendr počítá s tím, že po roce 2019 se zpoplatnění rozšíří o 900 kilometrů silnic první třídy z nynějších zhruba 230 kilometrů. O rozšíření rozhodla dříve vláda. Rozšíření by podle Ťoka mohlo vynést kolem dvou miliard až 2,5 miliardy korun ročně. Tento výnos by podle něj mohl být použit pro případné opravy silnic nižších tříd, které by mohli někteří dopravci využívat jako objízdné trasy.
Mýtné v Česku vybírá elektronicky od roku 2007 prostřednictvím systému mikrovlnných mýtných bran firma Kapsch. Nyní tvoří zpoplatněnou síť více než 1400 kilometrů dálnic a silnic první třídy. Za deset let se na mýtném vybralo 77,5 miliardy korun.
Přečtěte si také:
Výběr mýta od kamionů překonal rekord. Loni stoupl nad 10 miliard
Komentář: Kdo kope za mýto
Další pokus. Česká TollNet zůstává v boji o provoz bulharského mýta
Plánované rozšíření zpoplatněných komunikací kritizují Svaz průmyslu a dopravy, Hospodářská komora, Česmad Bohemia, Asociace krajů, odbory a zhruba 400 starostů dotčených obcí. Podle nich jde o nekoncepční krok, který zatíží drobné podnikatele a povede k objíždění zpoplatněných úseků. Ťok už dříve řekl, že kdyby ministerstvo dopravy soutěž zastavilo a vypsalo ji znovu, ohrozilo by to výběr mýtného.
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Rafaj nedávno zamítl rozklad ministerstva dopravy na zrušení předběžného opatření, kterým antimonopolní úřad zakázal resortu podepsat smlouvu s případným vítězem tendru na systém vybírání mýtného. ÚOHS v současnosti pokračuje v zahájených řízeních, která jsou už tři. Posledním, kdo podal na ÚOHS stížnost, je společnost Kapsch. Firma si mimo jiné stěžovala, že podmínky tendru nahrávají satelitní technologii.
Kdo se uchází o české mýto |
---|
Kapsch - Rakouskou firmu založil v roce 1892 Johann Kapsch, sídlí ve Vídni. Společnost nyní řídí zakladatelův pravnuk Georg Kapsch. - V dnešní době má firma Kapsch kolem 50 poboček v Evropě, Austrálii, Severní Americe, Latinské Americe, na Blízkém východě, v Asii a v Jižní Africe. - Na vybírání mýtného se celoplošně či jen v určitých částech podílí kromě Česka také v Rakousku, Polsku, Austrálii, Indii, Jižní Africe nebo v USA. - Ve fiskálním roce, který skončil v březnu 2017, činily tržby společnosti, 1,1 miliardy eur, zisk před úroky, daněmi a odpisy (EBITDA) byl 68 milionů eur. |
National Toll Payment Services - Firma je satelitním výběrčím mýta z Maďarska. Vznikla v roce 2013 transformací státní State Motorway Management Company (SMMC). - Nabídku do tendru firma podala s partnerskou i-Cell Mobilsoft a tuzemským výrobcem dopravních systémů, společností Eltodo. - Skupina Eltodo, která byla založena v roce 1991, má v Česku významné postavení například v dodávkách systémů pro řízení dopravy nebo technologií pro veřejné osvětlení. Firma zajišťovala osvětlení Prahy a dalších měst. Eltodo technologicky zabezpečovalo výstavbu nejvýznamnějších českých tunelů, včetně Strahovského v Praze a Klimkovic u Ostravy. Podílelo se i na stavbách tunelů na Slovensku a v Turecku. |
SkyToll - Slovenská firma SkyToll byla založena v listopadu 2008, o rok později vyhrála tendr na zhotovení a provoz systému elektronického výběru mýtného na Slovensku, které vybírá od roku 2010. SkyToll vyhrál tendr díky tomu, že v soutěži zůstal po vyloučení ostatních zájemců sám, což kritizovala i Evropská komise. Společnost používá na Slovensku satelitní technologii. - Firmu založili členové konsorcia Ibertax - SanToll. Vítězné konsorcium pod vedením francouzské společnosti Sanef uspělo v soutěži s nabídkou asi 829,8 milionu eur. Na financování spuštění mýtného projektu v zemi se prostřednictvím svých bank podílely skupiny PPF a J&T. - V roce 2012 SkyToll ovládl český podnikatel Petr Syrovátko. Prostřednictvím společnosti Sevenra N.V. koupil 90procentní podíl ve firmě Ibertax, která je většinovým akcionářem provozovatele systému SkyToll. - Na Slovensku její systém pokrývá 17 700 kilometrů dálnic a silnic, výběr mýtného loni v zemi dosáhl rekordní částky 201,14 milionu eur (5,1 miliardy korun). Předsedou představenstva a generálním ředitelem je od prosince 2008 Matej Okáli. - SkyToll se tendru účastní se společností CzechToll, která vznikla loni v říjnu a je součástí skupiny PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera. |
T-Systems - Je německou společností podnikající v oblasti informačních technologií a poradenství. Založena byla v roce 2000 a své ústředí má ve Frankfurtu nad Mohanem. Je dceřinou společností německé telekomunikační firmy Deutsche Telekom. - Od roku 2012 je T-Systems International největší německou firmou v oblasti informačních technologií a jednou z největších v Evropě. Mezi její klienty patří například společnosti Volkswagen, Royal Dutch Shell, Philips, Airbus, E.ON nebo British American Tobacco. - Firma se angažuje ve všech oborech, od automobilového průmyslu přes telekomunikace, finančnictví, obchod, služby, energetiku až po veřejnou správu a zdravotnictví. - Působí ve více než 20 zemích světa, včetně Česka, zaměstnává 43 700 lidí. V roce 2016 firma utržila 7,9 miliardy eur, zisk před úroky, daněmi a odpisy (EBITDA) činil 0,6 miliardy eur. - T-Systems International má zkušenosti s fungováním satelitního mýtného systému v Německu. Minulého tendru v Česku se ale společnost odmítla zúčastnit. |