Už téměř deset měsíců měly spojovat Prahu s Ostravou soukromé rychlíky společnosti Railtrans. Zatím ale nejezdí a zřejmě hned tak nevyjedou.
Konkurence na železnici Už téměř deset měsíců měly spojovat Prahu s Ostravou soukromé rychlíky společnosti Railtrans. Zatím ale nejezdí a zřejmě hned tak nevyjedou.
Vlaky nazvané T-Express v režii soukromého dopravce firmy Railtrans měly původně mezi Prahou a Ostravou vyjet v prosinci roku 2006. Firma však musela doslova pár hodin před jeho startem celý projekt zastavit kvůli neukončení schvalovacího procesu elektrických lokomotiv Siemens pro provoz v České republice.
Náhradní řešení s lokomotivami z 50. let minulého století bylo odmítnuto pro značné riziko poruch negativně ovlivňujících vnímání provozu vlaků RT-Express. A také pro nedostatečný počet dostupných vozidel mimo struktury dominantních dopravců v České a Slovenské republice.
Stát pomáhá Českým drahám
Mohutná lobby státního dopravce Českých drah prosadila do chystaného věcného záměru zákona o veřejné dopravě institut takzvaného regulačního stupně. Ten by umožnil odepřít přístup k trhu dopravci v případě, že komerční spoje svým provozem významným způsobem ohrožují provozování dopravy ve veřejném zájmu.
„Z jednání vlády o pokračující transformaci Českých drah přitom vyplynulo, že ve veřejném zájmu budou napříště objednávány nebo spíše dotovány i výkony vlaků kategorie Intercity a Eurocity. Což je v relaci Praha-Ostrava přímá konkurence projektu RT-Express,“ říká jednatel společnosti Railtrans Petr Šimral. Podle jeho výkladu by tedy mohl být v případě přijetí zákona zablokován jakýkoliv soukromý projekt na tratích, kde jeden dopravce provozuje vlaky ve veřejném zájmu.
Pod ochranou je i trať do Brna
Pokud by měl nějaký dopravce chuť provozovat soukromé rychlíky z Prahy do Brna (majitel společnosti Student Agency Radim Jančura to plánuje za přibližně dva roky), čekají ho problémy i na této trati. České dráhy zde totiž provozují rychlíkovou dopravu na objednávku státu, tedy ve veřejném zájmu. Navíc od letošního prosince chystají nové páry vlaků spojujících Prahu a Brno. Spojení mezi oběma městy chce navíc posílit autobusový dopravce Asiana, který se tak míní stát konkurencí společnosti Student Agency.
„Dotovaná konkurence nedotovaných autobusů se tak ››náhodou‹‹ objevuje po letech nezájmu o kvalitní železniční spojení mezi Prahou a Brnem právě v čase, kdy kvůli zahajované rekonstrukci železničního koridoru na východním okraji Prahy klesá kapacita tohoto úseku,“ říká dále Šimral.
RT-Expressy by tak musely vyjíždět ze stanice Praha-Smíchov a musely by jezdit přes Vršovice a Malešice, což by se výrazně projevilo na době jejich jízdy.
Ministerstvo: Chceme ulehčit dálnici
Soukromí dopravci či potenciální zájemci o provozování železniční dopravy tvrdí, že ministerstvo dopravy nemá právo objednávat další dotované spoje nejen od Českých drah bez řádného výběrového řízení, navíc u spojů dálkového charakteru. Ministerstvo se ale brání, že pouze chtělo ulehčit situaci na dálnici D1 a vypsání tendru by vypravení nových rychlíků oddálilo. „Pokud bude takové výběrové řízení vypsáno, dopravci by jistě nemohli zahájit provoz v horizontu pár měsíců, které zbývají do začátku platnosti příštího jízdního řádu,“ říká mluvčí tohoto rezortu Karel Hanzelka.
Dalším argumentem nevypsání tendru je, že by jeho případnému vítězi, pokud by to nebyly České dráhy, mohlo nějaký čas trvat, než získá soupravy a lokomotivy vhodné pro provoz požadované služby. „Úřady rozhodly, že nové expresní spoje budou objednány u Českých drah bez výběrového řízení. Ve stejnou chvíli měly rozhodnout o vypsání výběrového řízení a měla být dána šance soukromým dopravcům, aby nabídli lepší kvalitu a nižší cenu,“ odporuje Radim Jančura. Na druhou stranu právě zastavený projekt firmy Railtrans ukázal, že opatření si vhodného vozidla, které by mohlo jezdit na českých kolejích a jež by zajistilo dostatečnou kvalitu přepravy, může být problém.
**Liberalizace? Prázdná fráze
Zástupci společnosti Railtrans tvrdí, že výroky o zlepšování služeb prostřednictvím liberalizace železniční dopravy a konkurence mezi dopravci jsou v ústech zástupců českého státu v současnosti jen prázdnými
frázemi.
„Domníváme se, že smyslem veškerého konání není prospěch cestujících. Nejde o zmenšení požadavků na státní rozpočet tlakem na snižování cen ve výběrových řízeních a připuštěním nedotované konkurence tam, kde dotace nejsou potřeba,“ zdůrazňuje Petr Šimral. Tvrdí rovněž, že cílem je především potvrzení současného stavu a zachování ekonomických sfér zájmu vlivových skupin.
Prakticky stejný názor zastává i generální ředitel společnosti Veolia Transport ČR Petr Moravec. Jeho firma chce provozovat rychlíky na třech regionálních tratích v Česku a požaduje vypsání tendrů. Pokud nebudou, je připravena stěžovat si na postup státu až v Bruselu.