Pozvání na Akademii Život nápadům ho překvapilo. O svém know-how i o založení slevového portálu Slevomat totiž zatím nepřednáší moc často. I když loni jeho firma dosáhla obratu 12 milionů korun, nepřijde si Tomáš Čupr jako hvězda. Na přednášení ženám, které uvažují o podnikání, se těší.
Foto: Jakub Stadler
Co by si z vaší přednášky měly odnést ženy, které přijedou na Akademii Život nápadům?
Doporučil bych jim, aby se nebály. To je klíč k úspěchu. Spousta lidí nosí zajímavou myšlenku v hlavě, ale nikdy ji nezrealizují. Jestli ale nápadu věříte, jděte do toho naplno. Úspěch se většinou dostaví a s ním i peníze.
Ženy, které o podnikání uvažují, ale často řeší i starost o rodinu, mají závazky…
Takové argumenty chápu. Na druhou stranu, když člověk něco chce, měl by některé překážky překonat. Sám jsem se přestěhoval do menšího bytu, a dokud nebyla firma úspěšná, bydlel jsem v něm.
Je dobré pouštět se do podnikání samostatně?
Rozhodně bych doporučil jít do toho ve dvou. Najít si někoho, kdo do toho půjde s vámi. Byznys přináší velké výkyvy úspěchu i neúspěchu a s parťákem se to lépe snáší. Navíc se můžete skvěle doplňovat. Já třeba potřebuji někoho, kdo po mě trochu uklízí nebo dotahuje mé nápady.
V jednom z rozhovorů jste mluvil o tom, že čeští podnikatelé nemají strategii. Měly by ji mít i začínající podnikatelky?
Určitě. Do byznysu jdete vždy s nějakou představou. Možná než strategie jsou důležitější ambice. Když jsou dostatečně velké, plán přijde sám. Když chcete jen založit krámek a nic víc, velké cíle si nedáváte. Ale pokud chcete být nejúspěšnějším prodejcem určitého produktu v Praze, je jasné, že kromě krámku potřebujete i dobrý marketing a reklamu. A také je dobré o byznysu mluvit s ostatními lidmi.
To je zajímavá poznámka. Neplatí, že si má každý své nápady chránit?
Já říkám, že nápady jsou levné. Tady od stolu jich vymyslím padesát. Ale žádný nezrealizuji, protože na to nemám lidi ani čas. Kdyby lidé o svém byznysu víc mluvili, potkali by lidi, kteří by je dokázali posunout dál. Udivují mě ti, kteří přijdou, řeknou, že chtějí podnikat, ale neprozradí v čem. Z takového setkání si neodnese nic ani budoucí podnikatel, ani já.
Loni jste založil Slevomat. Stejný koncept ale funguje v zahraničí. Je kopírování dobrou strategií?
Pokud nic takového v Česku není, tak lze produkt vzít a okopírovat. Ovšem ne doslova, pokud bychom Groupon přenesli do Česka, tak to nebude fungovat. Je třeba dát pozor na drobnosti. Třeba v USA se neplatí bankovními převody, zatímco u nás je to běžné. Takových přenesených modelů tu ale funguje řada. Příkladem jsou vyhledávače nebo aukční portály. Hodně lidí tomu dává negativní konotaci, ale proč? Copak v Česku nebudeme jezdit autem, když ho vymyslel někdo jiný?
Jak uspět v konkurenci?
Když poskytujete dobrou službu a dobrou podporu zákazníků, budete úspěšní vždy. Z Velké Británie, kde jsem žil, jsem zvyklý na vysokou kvalitu služeb. Banka, která se nestará o své zákazníky, končí. Češi si ale zvykli na průměrný přístup poskytovatelů služeb. Když někdo poskytuje lehce nadprůměrnou službu, tak strašně vyčnívá a má výhodu. Je tedy důležité najít, co je pro zákazníky důležité, a dělat to dobře.
Jak vypadá taková odlišnost ve vašem případě?
Když se podíváte na slevové portály, nelze se odlišovat produktem. Ale snažíme se nabízet kvalitní služby, hlídáme, abychom nenabízeli nastřelené a následně zlevněné ceny, a máme i velké callcentrum. Tím se dokážeme odlišit. Ale nejde jen o kontakt se zákazníky. Snažíme se starat i o své obchodní partnery a firmy, které u nás slevy nabízejí. I pro ně je například zajímavou zpětnou vazbou práce našeho testovače, který zkouší nabízené služby.
Jak se vyvíjí trh se slevovými servery? Jejich boom už máme za sebou?
Myslím, že časem se trh stabilizuje na velké trojce – Vykupto, Slevomat a Zapakatel. Stejným procesem prošla i oblast e-shopů.
Pro každý obchod jsou důležití noví zákazníci. Jak chcete zaujmout ty, kteří nechtějí na internetu kupovat slevy do restaurací, fitness nebo na masáž?
Velmi agresivně půjdeme do nabídky zboží. Čím dál víc bychom chtěli s výraznou slevou nabízet elektroniku nebo oblečení. Tento segment je, co se týče provozu, ale mnohem komplikovanější než nabídka služeb. Je obtížné získat kvalitní zboží, které můžete nabídnout s výraznou slevou. Ve finále ale věřím, že bude spokojený dodavatel i zákazník.