Karosa
PRAHA (zao) – Tradiční český výrobce autobusů z Vysokého Mýta Karosa v minulém roce výrazně zvýšil své exportní aktivity. Podnik s dříve monopolní nálepkou se v současné době musí vyrovnávat se silnou konkurencí, přesto však na domácím trhu, který je významný pro hodnocení firmy zahraničními zákazníky, drží více než padesátiprocentní podíl. Loňský rok byl pro Karosu významný zejména proto, že se jí podařilo dobýt zajímavé pozice v polských městech. Podnik získal zakázky na tři kloubové autobusy ve Walbrzychu a dva pro Radomsko.V minulosti se tady prosazoval spíše v oblasti meziměstských linkových autobusů. Dvanáct městských autobusů, z toho čtyři nízkopodlažní, by také mělo začít jezdit během tohoto roku na městských linkách v Lublinu. Prostřednictvím Iveco, svého vlastníka, který patří mezi hlavní sponzory letošní zimní olympiády, se český výrobce dostane i do Turína. Kromě klasicky poháněných autobusů se Karosa podílí i na vývoji moderních, ekologicky šetrnějších motorových jednotek založených na principu palivového článku. V současné době sice zcela dominují autobusy s pohonem na zemní plyn, ovšem vzhledem k tenčícím se zásobám fosilních paliv výrobci pomalu přesouvají svoji pozornost na moderní technologie, které nezatěžují města výfukovými exhalacemi. U nich je prozatím největší překážkou v zisku silných tržních pozic vysoká cena, ovšem odborníci předpokládají, že s rostoucí poptávkou a zvyšující se sériovostí výroby se již během několika let stanou konkurenceschopnými.