V roce 2025 má být na trhu první vzdušná taxislužba, o deset let později se má globálně rozšířit jako běžná varianta dopravy, odhaduje studie německé poradenské společnosti Horváth & Partners. Jako první v Evropě chce tuto službu nabízet provozovatel letiště ve Frankfurtu nad Mohanem, jenž se dohodl na spolupráci s firmou Volocopter.
Společnost Fraport, provozovatel jednoho z nejrušnějších evropských letišť ve Frankfurtu nad Mohanem, uzavřela spolupráci s výrobcem elektrických dronů Volocopter, které mají sloužit jako létající taxi. Lidé, kteří často létají, už nebudou muset být nervózní, zda se nezaseknou v dopravní zácpě před svým odletem.
„Autonomní létání zásadně změní letectví v příštích letech. Chceme být první letiště v Evropě, které využije potenciál elektrických létajících taxíků ve prospěch našich zákazníků,“ prohlásila provozní ředitelka společnosti Fraport Anke Giesenová.
Poradenská společnost Horváth & Partners odhaduje, že do šesti let by měl být tento způsob přepravy realitou. „Už v roce 2025 mohou letecké taxíky ve velkých městech na pevně stanovených trasách přepravovat pasažéry,“ uvedla společnost. Firma ve své prognóze vychází z průzkumu trhu a analýzy dat, jež jsou k tomuto způsobu dopravy k dipozici.
Jak vypadá koncept městské létající taxislužby firmy Volocopter:
Německá firma Volocopter testuje své létající stroje v Dubaji a Singapuru. Stojí za ní silná automobilka Daimler, která vyrábí vozy Mercedes-Benz. S provozovatelem frankfurtského letiště hodlá realizovat provoz vzdušného taxi v Německu. Je potřeba vybudovat infrastrukturu, jež umožní propojit městskou leteckou dopravu se zavedenou leteckou dopravou.
„V době, kdy se uskutečnily první úspěšné pilotní projekty, se i v Německu zkoušejí možnosti, jak zprovoznit první trasy pro létající taxi. Jde také o to, jak přizpůsobit současné restrikce týkající se provozu hobby-dronů,“ prohlásil dopravní expert ve společnosti Horváth & Partners Daniel Guffarth.
Projekty létajících taxíků:
Florian Holzapfel z Technické univerzity v Mnichově si myslí, že rok 2025 je realistickým cílem pro zprovoznění prvních taxíků, které nepotřebují kola. Podle něj akceptace letadel VTOL (Vertical Take Off and Landing), jež umí vertikálně startovat a přistávat, je v Evropě stále rozšířenější.
Evropská agentura pro bezpečnost letectví EASA již zveřejnila návrh nových pravidel pro tento druh letecké dopravy. Holzapfel míní, že nejprve budou probíhat testovací lety s piloty, než se začne s dopravou běžných pasažérů.
Guffarth vychází z toho, že se nejprve létající taxi prosadí ve velkých městech a megapolích, kde žije přes deset milionů lidí. V Německu to může být oblast Porýní a Porúří. Služba bude mít uplatnění hlavně tam, kde jsou v ranních a večerních špičkách dopravní zácpy.
Voda z řek má dobíjet elektrické taxíky ve městech. Projekt podpořil Brusel
Okolo roku 2035 by měl být tento dosud futuristický způsob dopravy zavedenou variantou na celém světě. V roce 2050 by tato služba měla být běžná i v menších městech o velikosti 600 tisíc obyvatel.
Na trhu s létajícími taxíky chce uspět řada firem. Automobilka Audi vyvíjí službu PopUpNext společně s výrobcem letadel Airbus, již zmíněný Daimler financuje firmu Volocopter. Americký výrobce letadel Boeing testuje Passenger Air Vehicle. Z tohoto segmentu se nechce nechat vytlačit ani firma Uber, jež spolupracuje na možnostech využití létajících taxíků s americkou agenturou NASA.
Poradenská společnost Horváth & Partners dává dobré šance na úspěch v tomto segmentu zejména zavedeným automobilkám, které mohou zajistit kvalitu a bezpečnost pro létající stroje ve městech.
Dále čtěte: