Každé tři měsíce představíme nové výrobky, slibuje šéf firmy Primus, jednoho z pěti největších producentů prádelenské techniky
Belgická společnost Primus soustředí svou výrobu v českém městě Příbor, kde letos slaví dvacet let svého působení. „Od začátku byla velmi dobrá spolupráce s místními úřady, stejně jako dostupnost šikovných zaměstnanců. Nesmíme zapomenout, že předtím se v Příboře ve stejném závodě vyráběly limuzíny Tatra, takže tam byli k dispozici vynikající konstruktéři a technici,“ pochvaluje si Jan Vleugels, generální ředitel společnosti Primus CE.
Firma letos oslaví 100 let od svého založení. Jak se společnost vyvíjela a jak je na tom dnes? Primus byl založen v Belgii jako výrobce dřevěných praček pro domácnosti. Posléze byl první firmou, která vybavila pračky elektrickým motorem, což bylo v té době revoluční. Uprostřed 70. let podnik změnil zaměření na výrobu průmyslových praček. Do té doby roční obrat nikdy nepřekročil v přepočtu pět milionů eur a Primus byl lokálním hráčem na trzích Beneluxu. Pak ale přišel i rozvoj mezinárodní distribuční sítě, což v současnosti vyústilo v roční obrat kolem 70 milionů eur a v síť distributorů ve více než 100 zemích. Dnes Primus patří mezi prvních pět firem v oboru na světě.
Proč firma nevyrábí v Belgii, kde sídlí i vedení společnosti? V Belgii byl výrobní závod až do konce roku 2003. Továrna byla ale postavena v roce 1911, budovy už byly staré a přestaly kapacitně vyhovovat. V roce 1991 jsme začali vyrábět v Příboru a výsledkem bylo, že v roce 2003 se 80 procent celkové produkce vyrábělo v Česku. Se dvěma továrnami máte také spoustu zdvojených režijních nákladů a belgická továrna by potřebovala mnoho investic do rekonstrukce. Logickým krokem proto byla veškerá výroba v Česku.
Jak se na komerčních prádelnách podepsala ekonomická krize? V letech 2009–2010 jsme zaznamenali krizi v Evropě a ve Spojených státech a stále cítíme rozdílnost dopadů na různé evropské trhy. V asijském pacifickém regionu a v Brazílii navíc v téže době probíhá ekonomický boom. I Primus zažil pokles obratu, ale dá se říci, že mnohem méně, než byla obecná situace v Evropě. Dnes jsme opět zpátky na číslech z předkrizového období.
Primus se označuje za jednu z nejinovativnějších firem v oboru, jaké jsou největší novinky v poslední době? V dnešní době se většina inovací zaměřuje na spotřebu vody a energie. Navíc se soustředíme na příjemné ovládání a možnost využití informací ze zařízení pro řízení celého prádelenského provozu. Každý manažer prádelny je schopen sledovat, kolik prádla se právě pere nebo v minulosti pralo, kolik energie a vody se spotřebovává, jaká je spotřeba pracích prostředků, které prací programy se používají, kdy je zapotřebí údržba a podobně.
Vývoj se odehrává také v české továrně? Všechen vývoj a konstrukce jsou od roku 2008 soustředěny do českého závodu. Oddělení vývoje má 60 zaměstnanců, což představuje deset procent všech pracovníků. Většina vývojářů jsou Češi, z nichž mnoho přichází z technické univerzity v Ostravě, ale také z Brna či Prahy. To proto, abychom získali i jiné pohledy, vzdělanostní zázemí a rozšířili si obzory. Ze stejného důvodu jsme přilákali i konstruktéry ze Slovenska, Německa, Portugalska či Belgie. Ročně Primus investuje do výzkumu a vývoje kolem 2,5 milionu eur. V současné době pracujeme na projektu, který bude v konečném důsledku znamenat, že během tří let kompletně obměníme svoji produkci. Každé tři měsíce bychom měli na trhu představit nové výrobky.
Záleží u výroby vybavení komerčních prádelen na designu tolik jako v případě domácností? Vzhled se historicky v oboru komerční prádelenské techniky nepovažoval za příliš důležitý. Záleželo na tom, aby stroje vypadaly trvanlivě a robustně. Díky tomu můžeme na trhu dodnes vidět některé opravdu ošklivé kusy. Nicméně před několika lety jsme začali pracovat s renomovaným dánským designérským studiem, které spolupracuje na vzhledu nových výrobků. Výsledky jsou úžasné a jsou velmi dobře přijímány i zákazníky. Jsme přesvědčeni, že ostatní výrobci budou tento trend v příštích letech následovat.
Vymyká se nějak Česko a poptávka u nás ostatním trhům? Hlavním rozdílem je segment samoobslužných mincovníkových prádelen pro veřejnost, takzvaných laundromatů. To je koncept, který v Česku prakticky nevidíte, ale který je velmi rozvinutý a populární právě v západní Evropě, ale i ve Spojených Státech, Kanadě, na Tchaj-wanu a v Japonsku. To bychom samozřejmě v budoucnu na českém trhu rádi změnili.