Menu Zavřít

Do zbraně!

27. 5. 2011
Autor: Euro.cz

Reformy navrhujte až po analýzách statu quo, vzkazují vládě odboroví předáci

Odchod z jednání tripartity. Výzva vládě k demisi. Protestní demonstrace. Hrozba generální stávkou. Odborářští bossové dávají najevo nechuť k politice koaliční vlády a jejím reformním představám čím dál úderněji. Odmítají je šmahem všechny. „Pod hlavičkou údajných ,reforem‘ chce vláda ODS, TOP 09 a Věcí veřejných provést majetkové a finanční přesuny z veřejného do soukromého sektoru v rozsahu stovek miliard korun. Chce využít příhodného výsledku voleb a chce to udělat velmi rychle,“ tvrdí makroekonom největší odborové centrály, Českomoravské komory odborových svazů (ČMKOS), Martin Fassmann ve svém materiálu Sjednocení sazeb DPH – důchodová reforma – reforma zdravotnictví – tři reformy jednou ranou.

Začněte nultou etapou Ačkoliv se odboráři nejhlasitěji vymezují proti zdravotnické a sociální reformě, v pozadí všeho je podle názoru ekonoma Fassmanna plán změnit daňovou strukturu. Vláda nutnost reformy obhajuje tím, že potřebuje financovat důchodový systém. Odbory ale návrh na zvýšení a posléze sblížení sazeb DPH na 17,5 procenta, stejně jako zvedání daní a odvodů na pojistné placených zaměstnanci, naprosto odmítají. „Kromě toho, co nechceme, máme ale také rozsáhlý plán skutečné daňové reformy. Seznámili jsme s ním postupně všechny reformní vlády od Špidlovy přes Topolánkovu, Fischerovu až po tu současnou. Bez odezvy,“ říká Fassmann.
Reformu by podle nich měla zahájit nultá etapa, v níž by se podrobnému auditu podrobila příjmová strana veřejných rozpočtů. Cílem má být zjistit, zda nejrůznější slevy, výjimky, úlevy či zúžené daňové základy mají své opodstatnění. Zkoumat by se rovněž měl dle mínění odborářů neopodstatněný rozdíl mezi zdaněním zaměstnanců a osob samostatně výdělečně činných. Pak je na řadě potírání daňových úniků, šedá ekonomika, práce načerno. „Kdyby každý platil to, co má, možná bychom zjistili, že není třeba daně zvyšovat,“ míní odborářský ekonom. Následovat by měla analýza vývoje struktury daní. Akcentovat by se měla hlavně nízká úroveň majetkových daní a problematika daně z příjmů právnických osob. Ta je dle názoru odborů nejzralejší na zásadní změnu. Díky vysokému množství úlev, slev, výjimek a odpočtů se podstatně zužuje daňový základ, takže celkový výběr je o hodně nižší, než by odpovídalo sazbě daně. A až na základě těchto analýz by se mělo diskutovat o výši sazeb, daňovém základu, odvodech na sociální a zdravotní pojištění.

Zbytečně vyhozených 150 milionů Podobně u zdravotnické a sociální reformy chtějí odboráři nejprve slyšet, jaký mají smysl a jakého cíle se chtějí dobrat. Změny v sociálních službách prezentované ministrem práce a sociálních věcí Jaromírem Drábkem odmítají jako celek. „Už více než rok běží projekt za 150 milionů korun, na němž s ministerstvem spolupracují odbory, obce, kraje, neziskové organizace a akademičtí pracovníci a jehož výsledkem mají být východiska rozvoje sociálních služeb. Na to ale ministr nečeká a místo toho začal bezhlavě předkládat zákony. Úředníci nám přitom nejsou schopni říci, ani kolik se podle nich má díky změnám ušetřit, jaké budou náklady na transformaci a jaká agenda má odkud kam přejít,“ kritizuje šéfka odborového svazu zdravotnictví a sociální péče Dagmar Žitníková. Drábek ale tvrdí, že změny v sociální agendě výplatu dávek zjednoduší, sníží administrativní zátěž a lépe je zacílí na potřebné. Výhrady vyjadřuje Žitníková i vůči návrhům na změny v oblasti zdravotnictví. Místo překotného zavádění nehrazených nadstandardů, díky nimž by se podle ní mělo do zdravotnictví dostat až 18 miliard z kapes pacientů, by se měly nejprve vyjasnit pojmy. Určit, na které výkony se má připlácet, výši doplatků zastropovat a zvýšit odvody za státní pojištěnce. „Normy jsou uspěchané a chybí podklad, jak by měl systém po reformě vypadat,“ dodává Žitníková.
Trnem v oku je odborářům nepochybně i důchodová reforma, jež má podle vlády zaručit budoucím důchodcům slušnou penzi. Jenže odbory naprosto odmítají zřízení druhého pilíře reprezentovaného soukromými správci části pojistného. Místo toho chtějí ponechat současný průběžný systém a doplnit jej o penzijní připojištění, do něhož by účastníci mladší 40 let přispívali třemi až devíti procenty z mezd a stát by jim k tomu přidal příspěvek až do třetiny odváděné sumy. Tito lidé by pak měli nárok jedině na výplatu doživotní anuity ke státní penzi. Současně by měly vzniknout zaměstnanecké penzijní plány, jež by umožnily předčasný odchod do penze těm, kteří vykonávají namáhavou a rizikovou práci.

Hrozba stávkou Přestože platí nepsané pravidlo, že sociální smír dostává pořádně za uši vždy, když se vládního kormidla chopí pravicově laděné politické strany, někteří politologové upozorňují, že ministři by neměli brát odpor odborů na lehkou váhu. Nebývale silná účast na protivládní demonstraci totiž překvapila i samotné organizátory. Nabyli dojmu, že za nimi stojí masy lidí, což legitimizuje jejich boj proti vládním reformám. Na sněmu největší odborové centrály se předáci minulý týden dohodli, že zašlou premiérovi Petru Nečasovi důvody, proč odmítají reformní plány. Zároveň mu dávají dva týdny na to, aby k nim zaujal „konstruktivní a objektivní“ postoj. „Pokud vláda neustoupí od svých škrtacích reforem na úkor lidí, pak vstoupí silniční, železniční i vodní doprava, nákladní i osobní, do stávky. Na její přípravě spolupracujeme s kolegy i z jiných odborových svazů,“ uvedl předseda odborového svazu dopravy Luboš Pomajbík. Jedinou možností pro vládu, jak stávku a další razantní kroky odvrátit, je stáhnout návrhy zdravotní, sociální, důchodové a daňové reformy, nechal se slyšet šéf ČMKOS Jaroslav Zavadil. I když premiér Nečas slíbil odborům, že bude s jejich předáky dále jednat, jen málokdo věří, že by si obě strany po dvoutýdenním klidu zbraní padly do náruče. Postoje jsou totiž příliš protichůdné a vzájemné vztahy příliš vyhrocené.

Proti čemu odbory brojí

  • Zdravotnictví

– zavést nadstandardy
– zvyšovat spoluúčast pacientů
– rušit akutní lůžka

  • Sociální služby

– sociální reformu odmítají jako celek

  • Důchody

– vyvést tři procenta z průběžného důchodového systému do druhého pilíře
– snížit stropy pro placení pojistného z šestinásobku na čtyřnásobek průměrné mzdy

  • Veřejné finance

– sjednotit sazby DPH na 17,5 procenta
– přeměnit sociální a zdravotní pojištění hrazené zaměstnavatelem na daň z objemu mezd a celkový pokles sazby daně o dva procentní body
– snížit sazby zdravotního a sociálního pojištění u osob samostatně výdělečně činných
– zvýšit platby zdravotního pojištění a zatížit tzv. benefity platbou pojištění a daně u zaměstnanců

Co odbory navrhují

  • Zdravotnictví

– na základě statistických a demografických podkladů definovat síť nemocnic, center a ambulancí, zavést systém jejich kontroly – limitovat ceny nehrazených výkonů a materiálů
– zefektivnit lékovou politiku (souhlasí s ministerským návrhem na zavedení pozitivních lékových seznamů)
– valorizovat odvody za státní pojištěnce, zvýšit odvody u osob samostatně výdělečně činných

  • Sociální služby

– nejprve dokončit projekt, na němž spolupracují zástupci krajů, obcí, odborů, neziskových organizací a jiní odborníci, jehož cílem mají být teze a východiska rozvoje sociálních služeb

MM25_AI

  • Důchody

– transformovat penzijní fondy podle evropských standardů
– pro účastníky ve věku do 40 let zavést novou formu státního příspěvku ve výši jedné třetiny sumy, jíž si bude na své penzijní připojištění odvádět sám zaměstnanec
– individuální příspěvek by si lidé mohli stanovit sami v rozmezí od tří do devíti procent svého vyměřovacího základu
– účastník bude čerpat pouze doživotní anuitu
– vytvořit podmínky pro zaměstnanecké penzijní plány umožňující předčasný odchod do důchodu u zaměstnanců vykonávajících namáhavé a rizikové práce
– v průběžném pilíři zachovat současnou sazbu pojistného, provádět parametrické změny

  • Veřejné finance

– analýza příjmové strany veřejných rozpočtů a zdůvodnění výjimek, slev, úlev a zúžených daňových základů; potírat daňové úniky a šedou ekonomiku; smazat rozdíl mezi zdaněním zaměstnanců a OSVČ
– pojmenovat problémy českého daňového systému a určit, jakou má mít strukturu, aby byl výběr daně plynulý
– soustředit se hlavně na změny v oblasti daně z příjmu právnických osob a na majetkové daně
– až po analýzách začít diskutovat o výši sazeb, odvodů a daňovém základu

  • Našli jste v článku chybu?