Národní dopravce úspěšně prochází transformací
V polovině transformačního programu Českých aerolinií OK 2006 až 2008 se zdá, že projekt, jehož cílem je vrátit zpět k zisku společnost generující ještě před rokem stamilionové ztráty, může být splněn. Hospodaření Českých aerolinií (ČSA) skončilo v prvním pololetí roku 2007 ztrátou po zdanění ve výši 175 milionů korun. Výsledek je o 600 milionů korun lepší než v roce 2006 a o půl miliardy korun lepší, než předpokládal plán. Firma dokonce předpokládá, že letošní hospodaření skončí černou nulou, ziskem zhruba ve výši 42 milionů korun.
V plusu díky prodejům majetku.
Nejsou to jen vyšší výnosy, ale především prodej majetku, co letos vylepší hospodaření národního dopravce. K těm největším patří prodej pěti Boeingů 737, jež si firma zpětně pronajala. Transakce vynesla 450 milionů korun. Dalších 763 milionů přinese prodej nákladového terminálu. V hospodaření se to dle prezidenta ČSA Radomíra Lašáka projeví kladnými 60 miliony. Prodeje majetku by měly pokračovat i v příštím roce. V prvním čtvrtletí 2008 by měl být dokončen prodej společnosti Air Czech Catering, na niž mohou zájemci do října podávat finální nabídky.
„Nejnovější ekonomické výsledky nasvědčují tomu, že jsme na dobré cestě. Zatímco rok 2006 byl rokem záchrany, rokem vypořádání se závazky z minulosti, rok 2007 je rokem stabilizace a velkých rozhodnutí: o strategii letadlového parku a s tím spojené dálkové flotile, a o dokončení divestic,“ řekl prezident ČSA Radomír Lašák. ČSA v minulých dnech rozhodly, že uplatní opci na nákup dalších střednětraťových Airbusů A320. Flotila těchto strojů by se tak měla do roku 2012 rozšířit z dosud objednaných dvanácti o dalších osm letadel.
Virtuální aerolinie zvýší obsazenost.
Proti minulým rokům však začíná firmu trápit nižší obsazenost letadel. Ta nyní dosahuje zhruba 67 procent a meziročně poklesla o čtyři procentní body. Klesat navíc bude nepochybně i nadále, protože do flotily postupně zařazované airbusy mají o třicet procent větší kapacitu než vyřazované Boeingy 737. Klíčem k vyřešení tohoto problému má být nový virtuální diskontní dopravce ClickforSky. Toto jméno nese od 10. září dceřiná společnost ČSA, která se dosud jmenovala Czech Charters. Další podrobnosti o nabídce a plánech ClickforSky na evropském trhu mají být představeny až v tomto týdnu. V tom minulém management jen tajuplně naznačil, že ČSA připravuje efektivní využití volné kapacity letadel. Projekt je interně označován jako Sky Out a jeho prostřednictvím by mělo být zaplněno zhruba deset procent kapacity letadel.
V dálkových letech beze změn.
Zatímco na středních tratích připravuje ČSA zásadní inovace, na těch dlouhých se nic nezmění. ČSA se rozhodly, že svou patnáct let starou dálkovou flotilu čtyř Airbusů A310 zachovají. V následujících letech se chtějí zaměřit v dálkových letech pouze na trh Severní Ameriky a provoz dálkových charterů. ČSA rovněž v tuto chvíli nepočítají s vyhlášením výběrového řízení na nákup nových dálkových letadel. Chtějí však sledovat nabídku dálkových strojů, a kdyby se na trhu objevila cenově dostupná starší letadla ve vhodné konfiguraci, bude společnost zvažovat jejich zařazení do flotily. Jednalo by se zejména o letouny Boeing 767 nebo Airbus A330. Dle Lašákova vyjádření není pro společnost v současnosti efektivní pořídit si nová dálková letadla.
Cena vzroste na dvou a půl násobek.
S tím, jak postupně klesá pravděpodobnost krachu ČSA a roste šance na dokončení transformace a následný prodej společnosti, objevují se i první odhady, kolik by bylo možné za společnost získat. Management sám odhaduje na základě srovnání s oceněním veřejně obchodovaných leteckých společností, že na počátku transformace měla společnost hodnotu okolo sta milionů dolarů a letos již bude ocenění dosahovat 250 milionů dolarů. Ještě optimističtější je Česká spořitelna. Její analytici v uplynulém týdnu odhadli, že po dokončení transformace a prodeji sta procent akcií firmy by státní rozpočet mohl být bohatší až o deset miliard korun.