Lidé zjišťují, že stát je nezabezpečí a musí se o sebe postarat sami, navíc mnoho zemí přistupuje k penzijní reformě, která vytváří příležitosti pro finanční společnosti, konstatuje prezident nizozemské pojišťovací skupiny Aegon Donald Shepard. Proto v penzijním připojištění spatřuje největší možnosti dalšího růstu pojišťovnictví ve světě. „Nejzajímavější je Čína a zbytek Asie. Například v Číně nyní činí průměrné předepsané pojištění jen pět až deset dolarů ročně na osobu, přitom asi 200 milionů Číňanů je v pozici, kdy si mohou dovolit zakoupit životní pojistku. Pro srovnání: v Česku dosahuje stejný ukazatel hodnoty 180 eur na osobu,“ uvádí příklad Shepard.
EURO: Na český trh Aegon vstoupil až na jaře letošního roku. Říká se, že minimálně s desetiletým opožděním.
SHEPARD: Naši konkurenti, kteří vstoupili na český trh dříve, musí nyní řešit problém zastaralého portfolia nabízených produktů. Další výhodou pozdějšího vstupu je, že můžete najít opravdu kvalitní a zkušený management. To by před deseti patnácti lety bylo obtížné.
EURO: Aegon vždy preferoval spíše akvizice, proč se nyní zajímá o investici na zelené louce?
SHEPARD: V některých případech není možné najít vhodný objekt za správnou cenu. Navíc akvizice se vyplatí spíše na velkých trzích, na nichž jsou dobré perspektivy růstu. Česko je na zásadní akvizice malé. Nicméně alternativou akvizice je získání kvalitního manažerského týmu, a to se nám tady podařilo.
EURO: Do pěti let chcete být mezi pěti největšími prodejci nového životního pojištění v Česku. Kolik investujete do budování pozice na tuzemském trhu?
SHEPARD: Docílí-li český Aegon minimální míry návratnosti kapitálu ve výši jedenácti procent, kterou jsme stanovili, a přinejmenším dvojmístného růstu předepsaného pojištění, určitě najdeme dost peněz na investice. Půjde samozřejmě o miliony až desítky milionů dolarů. Již nyní jsme dali české pobočce k dispozici přes 400 milionů korun. Kapitál naši expanzi v Česku neomezuje. A protože nefungujeme na příliš velkém množství trhů, můžeme se každému věnovat opravdu intenzivně. Pro Aegon je Česko důležitější než pro pojišťovnu působící v padesáti zemích.
EURO: Na které zákazníky se zaměříte a jak je chcete přilákat?
SHEPARD: Bude to střední a střední vyšší trh, v nichž jsou peníze pro nákup pojištění. Nicméně do budoucna, jak porostou příjmy českých domácností, nevylučujeme, že nezkusíme i nižší klientské segmenty. Jednou z našich silných stránek je velmi pokročilý IT systém. Dokážeme vyvinout nové pojišťovací produkty během tří měsíců a ty současné pozměnit do týdne.
EURO: IT systém však klienty nepřiláká. Daleko důležitější při prodeji pojištění je distribuce. Budete zakládat pobočky?
SHEPARD: Budeme mít deset regionálních ředitelství. Nechceme však stavět síť kamenných poboček, v dnešním světě potřebujete především virtuální síť pro komunikaci s pojišťovacími poradci. Ti díky ní mohou komunikovat přímo s centrálou. Kromě agentů je zajímavá distribuce pojištění přes banky. I když je pravda, že největší banky v Česku už zabrala konkurence.
EURO: Působíte rovněž v oblasti penzijního připojištění. Vstoupíte do tohoto podnikání také v Česku?
SHEPARD: Do penzijního byznysu určitě chceme v České republice vstoupit. Nejdříve však musíme pevně zakotvit v prodeji životního pojištění, potom přijde na řadu penzijní připojištění. Kromě dobrovolného připojištění máme zájem účastnit se i případného povinného pojištění v rámci penzijní reformy.
EURO: Bude pokračovat koncentrace světového pojišťovnictví? Kdo ji povede - americké, evropské nebo asijské pojišťovny?
SHEPARD: Konsolidace bude pokračovat. Pro dlouhodobé přežití pojišťoven je čím dál tím důležitější výše kapitálu. Zjednodušeně řečeno: čím větší, tím lepší. Na druhé straně přežijí menší vysoce specializované pojišťovny. Například v USA existují ústavy, které se zaměřují jen na pojišťování závažných onemocnění a mají značné zisky. Nemyslím, že v konsolidaci bude určující nějaké národní hledisko. Dnes existuje přinejmenším dvanáct pojišťoven, které jsou schopné se podobné role zhostit. Evropské Allianz, Aegon, Axa, Aviva, Generali, ING, velcí zajišťovatelé, jako jsou Swiss Re a Munich Re, americké Metropolitan Life, Prudential, Pacific Life, AIG i některé asijské pojišťovny. Americké pojišťovny byly aktivní při expanzi do Asie a málo expandovaly do Evropy. A ty, které přišly, nedosahují oslnivých výsledků. Naopak evropské pojišťovny byly v dobývání trhu USA úspěšnější.