Podle údajů energetických společností by se měl do konce roku 2020 zvýšit počet veřejných nabíjecích stanic celkem na 1300. Na masivnější nástup elektromobility se ale připravují i soukromí investoři a asset manažeři realitních portfolií nechávají v rámci stávajících budov rozšiřovat parking o nástěnné nabíjecí body (tzv. wall-boxy).
„Elektromobilita není už brána jako nastupující trend, ale jako skutečnost. Uvidíme, zda se plně rozvine, nebo zda bude nahrazena jinými typy pohonů. Nicméně umístění nabíjecích stanic do nových developmentů je samozřejmostí stejně jako dodatečná instalace nabíjecích stanic do projektů stávajících,“ říká Ondřej Fukal z poradenské společnosti Cushman & Wakefield.
Na rozvoji sítě dobíjecích stanic spolupracují výrobci elektrické energie ze standardních i obnovitelných zdrojů, poskytovatelé přenosové soustavy a výrobci automobilů. Na český trh už vstoupili také samostatní provozovatelé vysokorychlostních dobíjecích stanic (například Ionity).
Martin Doležal, vedoucí automobilového oddělení poradenské společnosti Arcadis, se domnívá, že velkou příležitostí jsou benzinky. „Česká republika je se čtyřmi tisícovkami čerpacích stanic zemí s nejhustší sítí těchto zařízení v Evropě. Podle našeho názoru je - i s ohledem na délku stavebního řízení vČR - nejefektivnější rozšířit o nabíjecí stanice právě je,“ říká.
Praha zase sází na lampy. „Kdybychom využili potenciál veřejného osvětlení, tak bychom mohli nabídnout 4500 nabíjecích míst,“ plánuje pražský radní Jan Chabr. To předpokládá výměnu kabelů k lampám tak, aby mohly vést vysoké napětí.
Bezemisní Praha? Bursík chystá mýto, bioplynku a podporu elektromobility
Dále čtěte:
Tesla postaví novou Gigafactory u Berlína, oznámil Musk
Jsme silnější. Cybertruck od Tesly vyhlásil válku Fordu
Nebezpečné pro chodce i klima. V Německu sílí volání po zákazu SUV ve městech