PRAVIDLA SILNIČNÍHO PROVOZU Nová pravidla silničního provozu platí jeden měsíc. Splnila svůj účel, nebo ne? Z hlediska počtu obětí dopravních nehod určitě ano, z hlediska plynulosti provozu a podmínek pro řízení motorového vozidla rozhodně ne.
PRAVIDLA SILNIČNÍHO PROVOZU Nová pravidla silničního provozu platí jeden měsíc. Splnila svůj účel, nebo ne? Z hlediska počtu obětí dopravních nehod určitě ano, z hlediska plynulosti provozu a podmínek pro řízení motorového vozidla rozhodně ne.
Kolona aut táhnoucí se za vozidlem, jehož řidič se více než situaci na samotné komunikaci věnuje tachometru svého vozu a v obavě, aby náhodou nepřekročil maximální povolenou rychlost, jede v obci i mimo obec výrazně pomaleji, než je zákonem povoleno. Taková je dnešní realita zejména na silnicích nižších tříd. Okolí dálnic a rychlostních komunikací dostává zabrat zejména v pátek odpoledne, kdy je nově zakázaná jízda kamionů, které ovšem nemají kde parkovat. Ti, co mají být pro ostatní vzorem, tedy zejména policisté, si z pravidel nic nedělají a jezdí si, jak jim to vyhovuje. Největší počet řidičů si ale stěžuje na nulovou toleranci při překročení nejvyšší povolené rychlosti, respektive na různý přístup policistů v různých městech, případně na různý přístup státní a městské policie. Zatímco ta státní bývá k drobným přestupkům shovívavější, městští strážníci měří metrem daleko přísnějším.
KLADY I ZÁPORY
Podle řady odborníků má nový silniční zákon na dopravu kladný i záporný dopad. Například za jeho největší přínos považuje Autoklub České republiky fakt, že se bezpečná jízda na silnicích stala celospolečenským tématem. Zároveň se však jeho odborníci domnívají, že nový zákon u řidičů vyvolává pocit, že policisté i slušného motoristu předem považují za potenciálního pachatele přestupku, kterého se snaží nachytat a tvrdě potrestat. Omylem je prý zvýšení pravomocí městské policie pokud jde o oblast jejího zasahování do kontroly dodržování dopravních předpisů. „Obecní policie byla zřízena k tomu, aby dělala pořádek na chodníku a všude jinde,“ řekl zástupce Autoklubu Václav Špička. Naopak ministr dopravy Milan Šimonovský je spokojený se změnami na silnicích, které platí od 1. července. Podle jeho názoru není nutné bodový systém zmírnit, protože přispěl k zásadnímu snížení počtu dopravních nehod. V budoucnu je dokonce možné uvažovat spíše o jeho zpřísnění. Větší postihy by se mohly týkat například řidičů, kteří jezdí například bez povinného pojištění.
NEADEKVÁTNÍ TRESTY Špička považuje za správné zavedení bodového systému, podle nějž policie řidiči po ztrátě 12 bodů zadrží řidičský průkaz. Za některé přestupky však prý následuje neadekvátní bodové ohodnocení. „Například stejný postih za překročení rychlosti o jeden či 19 kilometrů v hodině v obci,“ zmiňuje Špička jedno z nejkritizovanějších míst nového zákona. „Zákon není bičem na agresivní řidiče, kteří přestupují zákon a nerozhází je pokuta. Je naopak zbytečně přísným bičem na slušné řidiče,“ míní dále Špička. Diskutabilní je také to, zda by se řidičský průkaz měl odebírat již při 12 trestných bodech, nebo až při 18, jako je tomu v případě sousedního Německa. Na změnu bodového limitu slyší i premiér Jiří Paroubek nebo ministr vnitra František Bublan. Šimonovský ale nyní nic měnit nechce. „Tato vláda nemá mandát, aby cokoliv změnila, nemůže předkládat návrhy zákonů,“ upozornil Šimonovský na to, že změna se může provést pouze novelizací zákona. Vláda sice o návrhu na úpravu bodového limitu jednala, shodla se ale, že na vyhodnocení bodového systému je nutné určitou dobu počkat. Sám ministr dopravy ale připouští, že při měření rychlosti by měla být jistá tolerance, kterou původně jeho rezort chtěl řešit pouze domluvou řidičům. „Ve sněmovně byl k tomu naopak velký odpor, protože to umožňuje korupční jednání. Domluva je umožněna pouze při přestupcích, které se týkají chodců a cyklistů,“ říká. ZVÝŠÍ SE RYCHLOST? Součástí budoucích úprav dopravních předpisů by mohlo být také zvýšení povolené rychlosti na některých úsecích nověji postavených dálnic až na 160 kilometrů v hodině. Řidiči by tak mohli jezdit rychleji například z Prahy do Plzně, naopak dálnice D1 je podle ministra dopravy konstruována na rychlost 120 kilometrů v hodině, a proto zvýšení limitu neumožňuje. S možným zvýšením maximální rychlosti na dálnicích souhlasí i mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Hoření a šéf dopravní policie Zdeněk Bambas, nemohou se však shodnout, zda je to prakticky uskutečnitelné. Podle Bambase v Česku není dálnice, která by vyšší rychlost bezpečně umožňovala. „Není důvod jezdit pomaleji v místech, kde to jde rychle. Když se ale na ty naše hrbaté a křivé dálnice koukám, tak takovou nevidím. Základní podmínka, aby se dalo jezdit rychle, je, že ta dálnice nesmí být příliš plná. Plzeňská dálnice je sice docela nová, ale při tom šíleném provozu bych to viděl s rozpaky i tam,“ řekl. Podle Hořeního je možné o zvýšení za určitých podmínek uvažovat, je však třeba zahájit společenskou diskuzi, které by se zúčastnila odborná i politická veřejnost. Je prý celá řada úseků moderních dálnic, které to umožňují. „Rozhodně dálnice D8 na Lovosice, naprostá většina dálnice D5. Koncem roku se dokončí dálnice D11 od Poděbrad do Hradce, to bude rovněž úplně nová dálnice. Na dálnici Praha - Brno by to bylo hodně k diskuzi, i tam se ale najdou úseky, kde by to šlo,“ míní Hoření. VNITRO MÁ VÝHRADY Rozborem nového zákona se již zabývalo i ministerstvo vnitra, ovšem s tím, že hodnotit zákon, který je účinný zhruba měsíc, je velmi předčasné. Pokud jde o kritizovaný bodový limit, existují podle šéfa tohoto rezortu Františka Bublana dvě možnosti - buď se navýší počet trestných bodů na 18, nebo se zachová současná hranice a přehodnotí počet bodů přidělených za dopravní přestupek. Například až po opakovaném přestupku by se bodově trestalo například za nedovolené užití dálnice nebo silnice pro motorová vozidla nemotorovým vozidlem nebo motorovým vozidlem, jehož konstrukce nebo technický stav neumožňuje dosažení rychlosti nejméně 80 kilometrů v hodině, neoprávněné užití vyhrazeného jízdního pruhu, porušení příkazu celodenního svícení či porušení zákazu zastavení nebo stání. Naopak nulová tolerance by byla za jízdu s alkoholem v krvi, hrubé dopravní přestupky, hazardní jízdu a podobně. I Bublan ale upozorňuje, že tyto změny nemohou začít platit dříve než zhruba za rok. CHYSTAJÍ SE ZMĚNY V DOPRAVNÍM ZNAČENÍ Pozitivním dopadem nového zákona je i to, že některá města v čele s Prahou začínají přehodnocovat smysl všech omezení rychlosti na svých územích. „Od začátku července, kdy nabyl účinnosti nový silniční zákon, řidiči více respektují omezení rychlosti a některá rychlostní omezení proto ztrácejí smysl,“ říká pražský primátor Pavel Bém. Praha proto uvažuje o zvýšení rychlosti na některých komunikacích, kde je to možné. Z rychlostních komunikací by se to mohlo týkat například Zlíchovského tunelu, Barrandovského mostu, části Strakonické ulice či Jižní spojky. Přehodnotit by se také mohlo omezení rychlosti u škol v nočních hodinách. „Dnes a denně jezdím v noci po Jižní spojce a nerozumím tomu, proč tam musím i v noci jezdit pouze osmdesátkou,“ říká řidič kamionu Pavel Kovář. Stejné je to prý na řadě dalších míst. FORMÁLNÍ CHYBY SE OPRAVÍ RYCHLEJI Jak už bylo řečeno, nová pravidla čeká několik měsíců testů, aby se ukázala jejich životaschopnost. Odborníci tvrdí, že zásadní změny mohou přijít po roce. Kandidát na ministra dopravy Aleš Řebíček by ale formální chyby odstranil daleko dříve. „Musí se sladit například paragrafy týkající se předjíždění cyklistů a předjíždění na křižovatce, je třeba se zamyslet i nad psychologickými testy pro profesionální řidiče, protože zahraniční řidiči tu povinnost nemají,“ popisuje některé formální věci Řebíček. Sám by rád tyto chyby odstranil do půl roku, otázkou ale je, kdy začne fungovat Poslanecká sněmovna, aby mohl začít legislativní proces. Děkan Dopravní fakulty ČVÚT Petr Moos by přivítal, kdyby novela zákona vznikla na základě odborných diskuzí, aby se zákon nemusel měnit každou chvíli. DOPRAVCI: KOMPLIKUJE NÁM TO ŽIVOT A co říkají na nová pravidla samotní dopravci? Ti se jednoznačně shodují, že jim to komplikuje již tak těžký život. A to bez ohledu na to, zda jezdí kamionem nebo osobním automobilem. „Provoz na silnicích se zpomalil, klesá jeho plynulost,“ říká zástupce jedné severomoravské dopravní společnosti Jiří Veselý. Podle jeho slov je nyní na silnicích celá řada řidičů, kteří se věnují hlavně tachometru a přibývá drobných nehod zaviněných nepozorností. Při současné hustotě provozu, zejména na těch páteřních komunikacích, však i sebedrobnější nehoda způsobuje velké komplikace. CO SE MŮŽE ZMĚNIT: * zvýší se počet trestných bodů, případně zmírní ocenění některých méně závažných přestupků * zvýší se maximální rychlost na některých dálnicích a rychlostních komunikacích * odstraní se zbytečná omezení rychlosti * zruší se povinné psychologické testy řidičů profesionálů ŘIDIČI NEJVÍCE KRITIZUJÍ**
- rozdílný přístup státní a městské policie
- nulovou toleranci při překročení rychlosti
- přísné bodové ohodnocení některých drobnějších přestupků
- zpomalení plynulosti silničního provozu