PŘÍPADOVÁ STUDIE Před zavedením současného informačního systému Microsoft Business Solutions - Navision používala Jednota Opava několik systémů různých výrobců. Vzájemná provázanost jednotlivých částí informačního systému však byla velmi malá. Nyní je to už jinak.
PŘÍPADOVÁ STUDIE Před zavedením současného informačního systému Microsoft Business Solutions - Navision používala Jednota Opava několik systémů různých výrobců. Vzájemná provázanost jednotlivých částí informačního systému však byla velmi malá. Nyní je to už jinak. Rozhodnutí o výstavbě nového velkoobchodního logistického centra v Hlučíně a nutnost zajistit pro něj moderní informační systém vedl management společnosti ke zprovoznění nového informačního systému, který by jednak odstranil dřívější problémy v komunikaci a jednak řídil činnost nového logistického centra. Podle předsedy představenstva Jednoty Opava Tomáše Hrachovce probíhala změna systému ve dvou etapách. První začala na počátku minulého roku, druhé potom od 1. května 2004. „Nejprve bylo nutné nahradit všechny moduly na ústředí a zajistit jeho komunikaci s jednotlivými prodejnami. Následovalo napojení nového centra na vzniklou síť,“ informoval Hrachovec. Nové centrum v Hlučíně se nyní řídí přímo z hlavního ústředí firmy v Opavě. ZÁKLADEM JE INTERNET
Díky novému systému se tedy všechny informace, které se týkají chodu firmy, komunikace s prodejnami i dalších záležitostí, sbíhají do centra v Opavě prostřednictvím internetu. Právě na ústředí se také nacházejí všechny komunikační servery. Jednou z výhod změny je, že prakticky vůbec nedochází k přenosu klíčových dat, neboť ta se nacházejí na jednom místě v jedné budově. Pouze integrace dat s prodejnami probíhá přes FTP server. „Nový informační systém má pro nás celou řadu výhod,“ prohlásil Hrachovec.
Především se podařilo zjednodušit účetní a obchodní postupy, které jsou nyní transparentní a pod kontrolou uživatelů. Komunikaci s prodejnami, bankami a dalšími subjekty provádějí přímo pracovníci ekonomického oddělení místo oddělení IT. Nový informační systém také sjednotil všechna data celé obchodní sítě. Řízený logistický sklad pak snižuje chybovost skladových operací a umožňuje například i zachytit taková data, jako jsou to, kolik zboží vyskladnil každý pracovník skladu. „To je rozhodující třeba pro jejich odměňování,“ upozornil Hrachovec.
Dalším kladným dopadem nového systému je snížení nároků na dopravu zboží do vlastní sítě i k dalším zákazníkům, protože se připravuje optimalizovaná skladba zboží po paletách. „Zlepšilo se tedy využití vozidel a na zhruba polovinu snížily dopravní náklady,“ tvrdí ředitel.
URYCHLILA SE OBRÁTKA ZBOŽÍ
Díky řízenému skladu došlo rovněž ke zrychlení obrátky zboží z původních 26 dnů na 16 dnů, ke snížení ztrát z končící či prošlé záruční lhůty, neboť systém sám hlídá stáří expedovaného zboží. Výrazně se také snížil čas potřebný k expedici objednaného zboží. To všechno má samozřejmě kladný dopad i na zákazníky. „Zvýšila se totiž rovněž dodavatelská servisní úroveň a nový sklad otevřel možnosti pro zásobování dalších zákazníků,“ doplnil Hrachovec.
Podle jeho slov se přesné finanční dopady zavedení informačního systému projeví plně až v letošním roce, jisté je ale prý to, že se úspory budou pohybovat v řádu desítek procent.
JEDNOTA OPAVA
Jedna z největších maloobchodních firem v České republice. Vlastní 98 prodejních jednotek od malých prodejen až po supermarket. Firma se zabývá prodejem zboží denní potřeby a stavebnin. Dále provozuje velkoobchod potravinami včetně drogistického zboží i ovoce a zeleniny. Ze svých velkoobchodů zásobuje celou řadu velkoodběratelů buďto přímo, nebo prostřednictvím prodejen Cash & Carry. Společnost zaměstnává přes 800 lidí. VÝHODY SPRÁVNÉHO LOGISTICKÉHO ŘEŠENÍ * zjednodušení účetnictví
* zrychlení vyřizování objednávek
* úspora nákladů na dopravu
* úspora personálu a jeho lepší kontrola
* lepší využití kapacit skladu
* možnost obsloužit více zákazníků
* zrychlení obratu zboží