Fígl, jak se zbavit odpovědnosti, anebo jen důsledek toho, že prodej či poradenství okolo investic je atraktivní a výdělečný obor? Na rekordní počet registrací nezbytných pro práci investičního zprostředkovatele se lze dívat ze dvou úhlů. Česká národní banka (ČNB) loni kývla na 1275 žádostí. O rok dříve přitom přibylo 245 investičních zprostředkovatelů a v roce 2009 pouze 184. Zdražení poplatku za registrace či tučné provize, kterými je prodej investic lákavý, přitom nemusejí být tím hlavním důvodem zmiňovaného nárůstu.
Rozmělňování odpovědnosti
Prodávat investice či poskytovat investiční poradenství může v Česku jen osoba registrovaná u ČNB jako investiční zprostředkovatel. Takových subjektů je dle aktuálních dat ČNB už 10 074. Potíž je v tom, že tento institut byl v praxi obvykle využíván právnickými osobami, tedy například poradenskými firmami či investičními společnostmi. Loňský nárůst žádostí, kdy registraci získaly v drtivé většině fyzické osoby, ovšem ukazuje, že „licenci“ obdrželi převážně koncoví pracovníci sítí, tedy jednotliví prodejci. „Vzhledem k tomu, že investiční zprostředkovatelé jsou do značné míry samostatné subjekty, přináší toto aranžmá rozmělnění odpovědnosti nadřízené finanční instituce za jejich činnost a může vyústit ve značné riziko pro zákazníka,“ domnívá se výkonný šéf Unie společností finančního zprostředkování a poradenství Jiří Šindelář. „Proti tomuto rozmělňování odpovědnosti naše unie bojuje od počátku své existence a je pro mě nemilým překvapením, že ve chvíli, kdy od něho finanční poradci již dávno odstoupili, vrací se ,oknem‘ v interních sítích finančních institucí,“ dodává.
Konkurenční boj
Ze seznamu regulovaných a registrovaných subjektů finančního trhu, který vede ČNB, lze vyčíst, že zhruba polovinu nových registrací investičních zprostředkovatelů získali lidé pracující pro Českou pojišťovnu. „Během loňského roku se počet investičních zprostředkovatelů navýšil o téměř šest stovek. Celkem v rámci České pojišťovny aktuálně pracuje přes 2300 investičních zprostředkovatelů, kteří svoji činnost vykonávají primárně pro dceřinou společnost ČP Invest,“ upřesnil Jan Marek z odboru komunikace České pojišťovny. Že by šlo o zbavování se odpovědnosti a přenášení jí na koncové pracovníky sítí, Česká pojišťovna stejně jako některé další velké společnosti odmítá. Přiznává ovšem, že investiční zprostředkovatel má opravdu vyšší míru zodpovědnosti vůči klientovi, neboť plně odpovídá za poskytnutou službu. „Obecně lze říci, že nárůst lidí pracujících pro pojišťovnu s licencí investičního zprostředkovatele je způsoben jednak tím, že na trhu je zájem o oblast finančního plánování, což u poradce vyžaduje znalost fungování finančních trhů a platné licence, ale také tím, že konkurence, jako jsou banky, makléřské společnosti a ostatní pojišťovny, dnes tyto služby běžně poskytuje,“ říká Marek.
Tučné provize
Například ČSOB Pojišťovna ale uvedla, že nezjišťuje ani neeviduje, kteří z jejich spolupracujících pojišťovacích zprostředkovatelů jsou zároveň držiteli licence investičního zprostředkovatele. „V současné situaci je pro pojišťovnu plně postačující, aby prodejci jejích produktů byli registrováni jako pojišťovací zprostředkovatelé zapsaní v registru ČNB,“ konstatoval mluvčí ČSOB Pojišťovny Petr Milata.
Centrální banka nechtěla růst registrací příliš komentovat. Uvedla pouze, že může souviset s tím, jak se v druhé polovině loňského roku zvedl poplatek za registraci z dvou tisíc korun na deset tisíc. Oslovení lidé, kteří se loni nově zaevidovali u ČNB coby investiční zprostředkovatelé, ovšem mají jasno. Jako důvod své registrace uvádějí fakt, že investiční zprostředkování patří v současné době k nejvíce výdělečným oborům na českém trhu. Pravdou je, že jednorázová provize za prodej vybraného produktu může činit i desítky tisíc korun.