PRAHA (tpk) – Nejdůležitější model automobilky Renault se od 1. listopadu prodává na českém trhu. Na úspěchu Dacie Logan závisí, zda se řada XC90 bude rychle rozrůstat o další karosářské verze (například kombi) a do roku 2010 pokryje téměř pětinu plánovaných prodejů. Sedm set tisíc dacií by totiž mělo výrazně přispět k ambicióznímu cíli firmy prodávat v té době čtyři miliony vozů ročně.
Za strategii, kterou Renault zvolil v případě nové Dacie, mohou Korejci. Automobilky Hyundai či Kia vděčí za svůj rychlý vzestup z posledních let hlavně modelům soustředícím se na co nejvýhodnější poměr ceny a výkonu. A tak zatímco jihokorejské automobily získávají v Evropě rok od roku větší podíl na trhu, francouzský výrobce se rozhodl expandovat mimo Evropu.
Zatím se Logan vyrábí v rumunské Pitesti, od příštího roku se jeho produkce rozběhne rovněž v Rusku, Kolumbii a Maroku, o rok později v Íránu. Kvůli náročným podmínkám na cílových trzích se francouzská automobilka při vývoji soustředila na co největší robustnost a výdrž vozu, kvůli požadavku nízké ceny na co nejjednodušší technická řešení. „Při jeho vývoji jsme brali v úvahu požadavky kladené na vůz v zemích s nejnáročnějšími podmínkami, od těch nejteplejších po ty nejstudenější,“ tvrdí Luc Alexandre Ménard, ředitel mezinárodních operací Renaultu. Přesto se proti očekávání objeví i v západní Evropě, jak automobilka uvedla těsně před začátkem pařížského autosalonu. Je to i otázka image, neboť je vidět, že vůz splňuje přísné evropské normy ve všech ohledech.
V Česku se bude Logan prodávat kromě dvou samostatných showroomů Dacie také v osmnácti dealerstvích Renaultu. Šéf českého importéra Jean-Pierre Ripoll uvádí, že se nižší pořizovací cena vozu odrazí i v nákladech na náhradní díly a servisní služby. Díly na Logan by měly být o deset až patnáct procent levnější než pro vozy Renault. V příštím roce hodlá v tuzemsku prodat kolem dvou tisíc Dacií Logan, jejíž cena začíná těsně pod dvěma sty tisíci.