Menu Zavřít

Dočká se Ro-La renesance?

30. 1. 2006
Autor: Euro.cz

KOMBINOVANÁ PŘEPRAVA Od ukončení provozu vlaků doprovázené kom-binované přepravy (takzvaný systém Ro-La) mezi Lovosicemi a Drážďany uplynulo zhruba jeden a půl roku. Ministerstvo dopravy začíná uvažovat o její obnově. Ovšem ve zcela jiné podobě a relaci.

KOMBINOVANÁ PŘEPRAVA Od ukončení provozu vlaků doprovázené kom-binované přepravy (takzvaný systém Ro-La) mezi Lovosicemi a Drážďany uplynulo zhruba jeden a půl roku. Ministerstvo dopravy začíná uvažovat o její obnově. Ovšem ve zcela jiné podobě a relaci. Převážení kamionů systémem Ro-La (kamion v jedné stanici najede na plošinový nákladní vůz, vlak ho převeze do jiné zastávky, z níž pokračuje opět po silnici) je podle odborníků nejméně efektivním a nejdražším způsobem nákladní dopravy. Dokonce i kdyby ji stát zcela zaplatil a poplatky pro dopravce byly velmi nízké, stejně by zvažovali, zda použít Ro-La, nebo jet po silnici. Jsou ale situace, kdy význam tohoto způsobu dopravy vzrůstá. „Ro-La by se mohla prosadit zejména o svátcích a víkendech, kdy platí zákaz tranzitu kamionů přes Česko. Tehdy by měla mít opodstatnění,“ míní ministr dopravy Milan Šimonovský. POMŮŽE MÝTNÉ Význam přepravy nákladů po železnici by měl vzrůst od roku 2007, kdy se výkonově zpoplatní silniční síť a její cena se má vyrovnat poplatkům za železnici. „Společně s Českými dráhami a firmou Bohemiakombi připravujeme možnosti obnovení systému Ro-La. Reálná by byla zejména varianta přepravy kamionů po železnici z Brna či dokonce z Břeclavi až do Drážďan,“ říká ministr Šimonovský. Doplňuje, že pokud tato přeprava dokáže být efektivní a konkurenceschopná, může začít ještě letos. Jednatel společnosti Bohemiakombi Vladimír Fišer je ale skeptický. „Nejsem přesvědčený o tom, že systém Ro-La by byl tím správným a dlouhodobě perspektivním řešením,“ říká. Tento systém prý vyžaduje vysoké dotace trvalého charakteru. Ty navíc musejí být doplněny účinnými restriktivními opatřeními proti přepravám po silnici, jako jsou zákazy nočních jízd anebo vyžadování zahraničních povolení. „To lze dnes u nás uplatňovat již jen vůči kamionům, které nejsou ze zemí Evropské unie,“ dodává Fišer. PŘEDNOST MAJÍ KONTEJNERY

Šimonovský i Fišer se shodují, že přednost má mít podpora nedoprovázené kombinované dopravy a výstavba nových překladišť. První vlaštovkou tohoto trendu je od podzimu loňského roku vlaková linka z Lovosic do Duisburgu, která přepravuje kontejnery, výměnné nástavby nebo sedlové návěsy již bez tahače a bez řidiče. „I tento způsob kombinované dopravy vyžaduje určitou formu podpory. Avšak jen pro přechodné startovací období, kdy se nová linka rozbíhá a nízké vytížení vlaků ještě neumožňuje dosažení hranice efektivity,“ upozorňuje Fišer. Společnost Bohemiakombi podle něj o poskytnutí státní dotace na provozování této linky požádala již loni v létě. Peníze však zatím nedostala kvůli chybějící notifikaci českého Programu podpory kombinované dopravy Evropskou komisí.

„Pokud bychom čekali, až bude notifikace Bruselem schválená, rozjel by náš partner po otevření nového terminálu v listopadu 2005 linku z Duisburgu jenom do Drážďan, odkud by zásilky pokračovaly do Česka po silnici,“ vysvětluje Fišer, proč firma nemohla čekat na schválení notifikace a na státní dotaci. Kontejnerový vlak nyní jezdí dvakrát týdně v každém směru, vzdálenost 704 kilometrů zvládne za šestnáct hodin.

bitcoin_skoleni

PŘIBUDOU DALŠÍ LINKY

První přímý vlak kombinované dopravy z Lovosic do Duisburgu má být teprve začátkem, po kterém musí přijít trasy do dalších evropských míst. Nyní se jedná o druhé lince, s jejíž realizací chce firma Bohemiakombi přijít v nejbližších měsících. Lovosice by se v budoucnu měly stát místem, kde budou začínat i končit přímá spojení vlaků kombinované dopravy na vzdálenosti 600 až 800 kilometrů.

  • Našli jste v článku chybu?