Dodávky motorových vozidel v Číně v říjnu meziročně stouply o 25,5 procenta na 1,54 milionu vozů. K růstu poptávky přispěl blížící se konec vládních opatření na podporu prodeje automobilů. Vyplývá to podle agentury Reuters z dnešních údajů Čínského sdružení výrobců automobilů (CAAM).
Foto: archív Profit
Sdružení rovněž uvedlo, že dodávky samotných osobních automobilů meziročně stouply o 27 procent na 1,2 milionu vozů. Potvrdilo tak údaje Čínského svazu osobních automobilů (CPCA) z minulého týdne. Analytici očekávají růst prodeje rovněž ve zbytku roku.
Peking loni zavedl daňové pobídky pro nákup automobilů s objemem motoru do 1,6 litru. Tyto pobídky však byly v lednu omezeny a na konci roku zcela vyprší. Čína loni díky silnému růstu prodeje vystřídala Spojené státy na pozici největšího automobilového trhu světa.
Přední světové automobilky se snaží expanzí v Číně kompenzovat pokles poptávky na rozvinutých trzích. Největší světová automobilka Toyota Motor nicméně minulý týden oznámila, že její prodej v Číně se v říjnu snížil o šest procent na 61.600 vozů. Zaznamenal tak první meziroční pokles za rok a půl.
Poptávku po toyotách podle japonského podnikatelského listu Nikkei zasáhly kromě klesající popularity těchto vozů rovněž zhoršující se vztahy mezi Japonskem a Čínou. Americkým konkurentům General Motors a Ford Motor i evropskému rivalovi Volkswagen se na čínském trhu nadále dařilo, napsala agentura Reuters.
Toyota si svou vedoucí pozici na světovém trhu vybudovala nabídkou bezpečných a spolehlivých automobilů za rozumnou cenu. Na její pověst výrobce kvalitních vozů však měla negativní dopad rozsáhlá svolávání automobilů k opravě.