Rychlé občerstvení
PRAHA (zdf) – Za nezdravé považuje provozovny rychlého občerstvení 66,2 procenta české populace, ale nikdy do nich nevkročí jen o necelých pět procentních bodů méně dospělých lidí. Vyplývá to z dat II. etapy výzkumu MML společnosti Median.
Čerstvá data prokazují, že razantní nástup fast-foodových řetězců nijak nezatočil se silnou pozicí „české klasiky“. Tradiční pouliční stánek během prvního čtvrtletí navštívilo 71,7 procenta konzumentů, tedy stejně jako před čtyřmi lety. K symbolu rychlého stravování firmy McDonald‘s zamířilo 55,5 procenta strávníků a speciality plukovníka z Kentucky Fried Chicken (KFC) přilákaly 39,1 procenta zákazníků. Je to výrazně více než před čtyřmi lety, kdy McDonald‘s využilo zhruba třicet procent konzumentů, a KFC dokonce jen slabá dvacetina. Obě největší velkostravovny proto směle plánují další expanzi.
Letos v březnu firma McDonald‘s pokořila desetimiliardovou hranici, když k loňským tržbám 1,77 miliardy korun přidala prodeje za první čtvrtletí ve výši 435,2 milionu. Ke konci loňského roku provozoval český McDonald‘s dvaašedesát restaurací. K nim poslední dva květnové dny přibyly dvě další a do konce roku se jejich počet rozroste na osmašedesát. „Ve střednědobém horizontu počítáme s provozováním sta restaurací a s růstem kupní síly a rozvojem české ekonomiky tento počet jistě poroste,“ říká mluvčí společnosti Drahomíra Jiráková. Čtyřicet z podniků s logem McDonald‘s provozuje některý z jednadvaceti smluvních partnerů na bázi franšízy. Letos a příští rok počítá firma se zhruba dvanáctiprocentními přírůstky prodeje, takže by její tržby na konci roku 2003 měly vyšplhat na 2,2 miliardy korun.
Konkurent hamburgerového krále, firma American Restaurants provozující síť KFC, se ekonomickými výsledky nechlubí. „Čísla tržeb nepublikujeme,“ informuje členka představenstva Daniela Adamíková zodpovědná za marketing. Jisté je, že fast-foodová dvojka českého trhu je se svými patnácti prodejnami za svým rivalem výrazně pozadu. „V loňském roce jsme dosáhli celkového indexu většího než 150,“ tvrdí mluvčí KFC, přičemž do tohoto nárůstu nepočítá tři loni otevřené restaurace. Podle dřívějšího sdělení finančního ředitele Quick Service Restaurants, jak se provozovatel sítě KFC v Česku donedávna jmenoval, utržila předloni dvanáctka provozoven 375,9 milionu korun. Letos zatím firma otevřela jedinou prodejnu v Plzni a do konce roku připravuje tři až čtyři další. V příštím roce by mělo přibýt devět kuřecích restaurací. „Určitě je na trhu místo pro více než padesát restaurací KFC,“ míní Adamíková. Firma narozdíl od svého konkurenta s franšízanty nespolupracuje.
V loňském roce se zostřil boj o pozice. Zatímco v roce 2000 podle monitoringu mediálních výdajů firmy AC Nielsen utratil za reklamu McDonald‘s 33,7 milionu a KFC jen 8,6 milionu, loni tržní dvojka dokonce trumfla svého nepřítele bezmála o dva miliony, když za média vydala 58,8 milionu.