Menu Zavřít

Dohoda s automobilkami nepomohla. Zákaz vjezdu do německých měst je na spadnutí

25. 8. 2017
Autor: Profimedia.cz

Němci chystají zákazy dieselový vozů do center měst. Netýkal by se jen aut, které ještě ani nejsou v prodeji. Poptávka po naftových motorech prudce klesá.

Fahrverbot – zákaz vjezdu, rezonuje v současnosti mezi řidiči v německy mluvících zemích. Od Cách po Vídeň, od Kielu po Mnichov zazněly v posledních týdnech z radnic hlasy volající po zákazu vjezdu starších „špinavých“ vozů s dieselovým motorem do center měst.

Řada řidičů tak má obavy, že se v brzké době ani relativně novými vozy nedostanou za prací či na nákup. A omezení by samozřejmě dopadlo i na české návštěvníky německých metropolí. Zelení už dokonce přispěchali s požadavkem po pevně stanoveném termínu „odklonu“ od dieselových spalovacích motorů. Po odklonu od jádra a odklonu od uhlí, který ještě není stanoven, ale volání po něm je stále hlasitější, by šlo o třetí německý odklon.

K „protidieselové“ atmosféře přispěly především dvě skutečnosti. Jednak je to aféra DieselGate, když se provalilo, že v dieselových autech automobilky Volkswagen je zabudovaný software schopný rozpoznat probíhající test emisí a snížit tak jejich produkci. Vozy se tvářily ekologičtěji, než ve skutečnosti byly. A zadruhé, množství zplodin vypouštěných v Německu do ovzduší i přes masivní podporu a rozvoj obnovitelných zdrojů neklesá a v některých letech dokonce rostlo. Energetika se sice stala výrazně čistší, úbytek však vyrovnala právě špinavější doprava.


Křižáci bojující proti dieselu. Nepohodlná organizace je financována nejen z Bruselu

 Porsche Cayenne Platinum Edition


Už se zdálo se, že napětí zklidnilo jednání špiček automobilového průmyslu s politiky počátkem srpna. Dohoda zněla, že automobily dovybaví 5,3 milionům vozů třídy Euro 6 a Euro 5 softwarem, který skutečně sníží produkci emisí. Majitelé starší vozů by měli získat prémii, pokud se ho rozhodnou vyměnit za auto novější a ekologičtější typ. Vše na účet automobilek. Opatření měla podle výrobců omezit produkci oxidu dusíku o 25 až 30 procent.

Výsledná dohoda však schytala kritiku, že jde až příliš na ruku automobilovému průmyslu. A nyní od ní pomalu dávají ruce pryč i politici. Ministryně životního prostředí Barbara Hendricksová ve středu představila studii Úřadu pro životní prostředí, podle které dohodnuté opatření nepovedou k úspoře 30, ale pouze šesti procent CO2. Hendricksová proto požaduje, aby automobilky zajistily nejen update softwaru, ale upravily i motory. „A i náklady na to musí samozřejmě nést výrobci vozů,“ dodala Hendricksová.

Pro řidiče obávající se, že by na ně mohl dopadnout zákaz vjezdu do měst, pak přišla s překvapivým doporučením. Pouze u motorů třídy Euro 6d si mohou být jistí, že na ně omezení nedopadne. Jak však upozornil deník Die Welt, tato třída zatím vůbec není v prodeji. První vozy tohoto typu přijdou na trh až na podzim.


Jak reagují české firmy na německé snahy omezit spalovací motory?

Konec spalovacích motorů: domácí firmy jsou ve střehu

 Pistole hadice v palivové nádrži


„Zákazy vjezdu pro auta s dieselovými motory do německých velkoměst jsou prakticky nevyhnutelné. Prodeje dieselů budou v následujících měsících pokračovat v dalším strmém propadu,“ reagoval na prohlášení ministryně Ferdinand Dudenhöffer, šéf Centra automobilového výzkumu.

MM25_AI

Na prodejích je aktuální atmosféra už znát. Podle údajů Spolkového automobilového úřadu se červenci registrace nových dieselových vozů propadly meziročně o 13 procent, ačkoliv celkově registrace narostly o tři procenta. Auta na alternativní pohon tvoří v celkovém množství sice minimum, meziročně však registrace vzrostly o 103 procenta. Trend je tedy jasný a německému automobilovému průmyslu tak hrozí, že dieselová auta stáhnou do značných problémů. A spolu s nimi i jeho české subdodavatele.

Dále čtěte:

Británie zakáže prodej benzinových a naftových aut. Od roku 2040

Kartel německých automobilek? VW, BMW a další prý dohadovaly ceny komponentů


  • Našli jste v článku chybu?