Nabídka firmy na bezplatný e-mail
vyburcovala konkurenci i obhájce soukromí
Název společnosti se již stal součástí internetového slovníku - “googling” znamená najít prakticky cokoli o dané osobě, místě nebo něčem neznámém na webu. Google nicméně v uplynulých patnácti měsících čelil útoku firmy Yahoo!, která ho v únoru zavrhla jako svého primárního poskytovatele vyhledávacích služeb poté, co investovala 2,5 miliardy dolarů do tria konkurenčních akvizic. Navíc se po dlouhé době pasivity v této oblasti probral i Microsoft a vyvinul nový vyhledávací server, o němž tvrdí, že jednoho dne konkurenci dohoní. O zmenšování kdysi působivého technického náskoku už začali mluvit také akademici a analytici, kteří dříve žasli nad lehkostí a schopnostmi Googlu najít prakticky cokoli.
Google v současné době sbírá síly, aby zaútočil na jiné webové obry. Společnost 31. března oznámila, že co nevidět nabídne novou e-mailovou službu nazývanou Gmail. Bude-li tento tah úspěšný, může otřást základy internetového podnikání, a tím i portály, jako jsou Yahoo, MSN od Microsoftu a America Online. Přinejmenším silně ohrozí rychle rostoucí byznys mailových služeb. Ty jsou klíčové pro každý významný portál. Na e-mail lákají nejvíc uživatelů a ti zase pomáhají přitáhnout tržby v milionech dolarů za reklamy.
Odpor spotřebitelů? E-mailový útok přichází v rozhodující – a možná riskantní – době. Analytici očekávají, že šestiletý Google předá tento měsíc burze nezbytné podklady pro počáteční veřejnou nabídku svých akcií (IPO). Zároveň počítají s tím, že firma s odhadovanými tržbami 900 milionů dolarů za loňský rok překoná rekordy oboru a získá emisí patnáct až dvacet miliard dolarů.
Doba však nemusí být vhodná k lákání nedůvěřivých investorů, zvláště z toho důvodu, že Google experimentuje s novým a riskantním modelem obchodu. V současné době nabízí e-mail s daleko větším prostorem pro ukládání zpráv než portály s bezplatnými službami, a místo účtování příplatku za přidanou kapacitu – jak to dělá konkurence – ji uživatelé dostanou zdarma výměnou za inzeráty v příchozích mailech. Zde však vězí háček: Google zajistí cílenou inzerci pro konkrétní uživatele pomocí vyhledávání klíčových slov v textu jejich zpráv. Takže například ten, kdo dostane e-mail o pláži, zřejmě obdrží reklamu na plavky. Plány okamžitě vyvolaly polemiku nad ochranou soukromí. “U spotřebitelů mohou nakonec vyvolat dost velký odpor,” tvrdí Matthew Cain, analytik společnosti META Group.
Google hodlá odvážným manévrem provést s e-mailem něco podobného, co dokázal v oblasti internetových vyhledávačů koncem devadesátých let. Ačkoli nová služba nebude ještě několik týdnů k dispozici, časopis BusinessWeek se s ní mohl seznámit v kalifornském sídle Googlu v Mountain View. Předvedená verze disponuje příhodně spartánským designem: nekazí ji žádná křiklavá grafika ani e-mailové složky, což zřejmě požadovali spoluzakladatelé Googlu Lawrence Page a Sergey Brin. Pro uživatele je důležité, že jim Gmail na rozdíl od jiných služeb značně zjednoduší třídění a vyhledávání mailů. Asi nepřekvapí, že ve svých e-mailech budou moci hledat zadáváním klíčových slov, a nikoli otevíráním složek. Manažeři Googlu tvrdí, že starý systém je s rostoucím objemem došlé pošty čím dál neohrabanější. “V Gmailu můžete číst zprávy a nelámat si hlavu, jak se v nich vyznat,” chlubí se Jonathan Rosenberg, viceprezident Googlu pro řízení produktů.
Nová služba navíc konkurenty daleko předbíhá. Aby Google nalákal uživatele, nabídne každému z nich jeden gigabajt úložného prostoru. Jde o dostatečnou kapacitu pro uložení půl milionu standardních e-mailových zpráv – zhruba 250 až pětsetkrát víc, než nabízí služba Yahoo nebo Hotmail od Microsoftu. Staré zprávy tak možná nebude nutné mazat, aby se do schránky vešly nové.
Zisková střediska
Google míří na ta místa portálů, jež vytvářejí největší zisk. E-mail patří mezi služby, které opakovaně přitahují nejvíc uživatelů. Yahoo, MSN a AOL je pak mohou ždímat prostřednictvím předplatného a později poplatků za prodej nebo za reklamu.
Otázkou samozřejmě zůstává, zda Google uspěje v přesvědčování milionů zákazníků vyhledávacích služeb k přesunu od konkurence. Nikdo z firmy zatím novou strategii nekomentoval. Google přes technologickou převahu v oblasti vyhledávání dosud nezajišťoval kritické služby, jako je zákaznická podpora nebo poskytování antispamových filtrů. A co je ještě důležitější, navrhovaný základní model – získávání uživatelů na bezplatný e-mail výměnou za otevření jejich pošty inzerentům Googlu – není zdaleka ověřen. Google tvrdí, že není žádný důvod k obavám z porušování soukromí, protože hory uživatelských mailů budou pročesávat počítače, nikoli lidé.
Přesto ne každý bude chtít, aby se vedle jeho osobních vzkazů objevovaly inzeráty. Mnoho uživatelů bude na vážkách, zda mají inzerentům umožnit, aby vytvářeli reklamy na míru podle soukromé korespondence. Mnohým ze 150 tisíc inzerentů Googlu by se to také nemuselo líbit. Obie Miller, obchodní šéf on-line prodejce Gazebo Garden, který v současnosti dává Googlu pět až deset tisíc dolarů měsíčně za reklamu, varuje: “Jsem toho názoru, že inzeráty v mailech nikdo nechce.” Google se evidentně domnívá, že takové obavy nejsou opodstatněné. Ale při vstupu na potenciálně velký a nový trh asi bude potřebovat víc než osvědčená lákadla v podobě „zaručeně nejlepšího webového receptu na horký jablečný koláč“.
Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
Překlad: Pavel Makovec, www.LangPal.com