Dvacet jedna manažerů pracuje u společnosti v průměru 33 let
Korporace 3M má prý „sexy“ technologie a spící příjmy. Řešením je rozbít korporaci a vybrat jen ty nejlepší divize (telekomunikace a zdravotnictví), tvrdil začátkem září Forbes, respektovaný americký časopis o byznysu. A firma by taky prý měla více propouštět. Její šéf Livio DeSimone, mohutný a bodrý Američan s italskými předky, těmto dobrým radám nepodlehl. Nápad rozdělit společnost zavrhl úplně, zaměstnance propouští nerad, na finanční ukazatele, jakým je třeba vyprodukovaný zisk na jednu akcii, dbá méně než předsedové jiných korporací. Do sfér Nové ekonomiky (telekomunikace, optika, genové inženýrství) se sice přesunuje stále větší část firemních investic, ale DeSimone k tomu lakonicky dodává: „Pořád se mluví o Nové ekonomice. Nechci její význam podceňovat, ale Nové ekonomiky se nenajíte.
V současné době se 3M snaží vybudovat si image společnosti Nové ekonomiky, ale v mnohém připomíná staré dobré časy.
Vyrábí padesát tisíc nejrůznějších produktů: od reflexních fólií na dopravní značky, přes samolepicí poznámkové papírky, brusné materiály pro průmysl a zdravotnické potřeby až po spojky na optické kabely a zpětné projektory. Tento koncern s obratem šestnáct miliard dolarů nelze pro šíři jeho produkce podle nabízeného zboží definovat. Zajímavý je svou politikou vůči zaměstnancům a manažerům. „Doživotní zaměstnání u jedné firmy se zdá již několik let v časech globálního kapitalismu jako absurdní představa. Naprostá většina teoretiků byznysu a zaměstnavatelů požaduje flexibilní a dynamickou pracovní sílu, což je eufemistické vyjádření pro časté propouštění a najímání nových, levnějších či kvalifikovanějších zaměstnanců. Nadnárodní koncern 3M však přesto u myšlenky doživotního pracovního místa vědomě zůstává. Dvacet jedna nejvyšších manažerů pracuje u společnosti v průměru
33 let. Dnešní generální ředitel a předseda představenstva Livio D. DeSimone je s 3M svázán již 44 let. Nejčerstvější posila na nejvyšších stupních firemní hierarchie – Janet Yeomansová – přibyla před osmnácti lety. Nikdo si nepamatuje, kdy nějaký top–ředitel ze 3M vyletěl. Stejně tak je absurdní představa, že by se na vrcholnou exekutivní pozici do 3M dostal někdo zvenčí.
Nejde ale jen o manažery. Když bylo v roce 1998 mnoho velkých společností, 3M nevyjímaje, postiženo dopady asijské krize, ohlásila řada korporací masivní propouštění. Avšak zatímco konkurenční Xerox propustil deset procent zaměstnanců a Eastman Kodak dokonce dvacet procent, z 3M muselo odejít pouze šest procent lidí.
Pro svůj model doživotního zaměstnání byla společnost 3M předmětem silné kritiky, neboť její výsledky několik kvartálů po sobě v roce 1998 zaostávaly za očekáváním. Konkrétně na jednu akcii vydělala v roce 1997 více než pět dolarů, ale o rok později jen méně než tři dolary. Poslední čísla ale ukazují obrat. V roce 1999 vydělal majitel jedné akcie přes čtyři dolary a minulý týden 3M ohlásila, že v následujících třech letech tento ukazatel meziročně poroste o třináct procent.
Někteří zaměstnanci na nižších pozicích již podlehli tlaku opakované fráze o dynamické a flexibilní pracovní síle a omluvně vysvětlují, proč má cenu u 3M pracovat i několik desetiletí. „Šíře záběru společnosti umožňuje zaměstnancům, aby nezůstávali u jednoho produktu a u jednoho typu práce. Proto je práce pro 3M zajímavá i po sedmnácti letech, zní typická odpověď. Nikdo neřekne: Dělám u slušné společnosti, která neredukuje lidi na výrobní prostředky, jež je možné kdykoliv vyměnit za jiné.
Model doživotního zaměstnání je překvapující u globálně operující firmy v jednadvacátém století. Naopak samozřejmostí by měl být důraz na inovace. Svůj inovační potenciál proto 3M velmi zdůrazňuje. Firma demonstruje desítky vynálezů a její rozpočet na výzkum a vývoj je nezanedbatelný. Nové produkty, což v definici 3M znamená maximálně čtyři roky staré, jsou výrazným motorem jejího růstu. „Akvizice neodmítáme, není to tak dávno, co jsme koupili německou společnost Quante za 300 milionů dolarů, ale nejsou hlavním motorem našeho růstu. Tím jsou inovace a nové produkty. Letos nové produkty přinášejí 35 procent našich tržeb, pro příští rok očekáváme čtyřicet procent, říká Livio DeSimone. Společnost tím potvrzuje obecný trend: inovační cyklus se stále zkracuje.
Vědci a výzkumníci 3M mají na dvanáct měsíců 1,2 miliardy dolarů. Minulý týden představili výzkumníci 3M evropským novinářům v Saint Paulu u Minneapolisu a v Austinu v Texasu, co je například výsledkem jejich práce při tak vysokém rozpočtu: zelenomodrý laser, mnohavrstvé fólie s unikátními reflexními vlastnostmi či mikroreplikace – nanášení speciálního povrchu s různou mikrostrukturou pro různé využití. Všichni výzkumníci si chválili firemní zákon patnácti procent. Patnáct procent svého placeného pracovního času si mohou bádat a přemýšlet, nad čím chtějí a kde chtějí.
Minneapolis, Austin