Zvukový průkopník hodlá nabídnout své akcie na burze koncem roku
Jméno této firmy uvidíte doslova v každém kině na světě. Většina domácností vlastní přinejmenším jedno zařízení obsahující její technologii. Navíc většině lidí její značka pronikla pod kůži stejně jako Kodak nebo Sony. Navzdory proslulosti však Dolby Laboratories stále obestírá rouška tajemství. „Široká veřejnost nemá absolutně žádnou představu o firmě Dolby, i když téměř všichni vlastní nějaký produkt s její technologií,“ uvádí Brent Butterworth, šéfredaktor časopisu Robb Report Home Entertainment and Design.
Změna je ovšem na dohled. Po 39 letech v ústraní hodlá firma Dolby, která se proslavila technologií snižující šum záznamu zvuku na magnetofonových páscích a pak své know-how zužitkovala v audio systémech kin, vyjít na veřejnost. Pokud všechno půjde podle plánu, koncem letošního roku sanfranciská společnost uskuteční veřejnou nabídku svých akcií.
Zřejmě půjdou na dračku. Dolby loni dosáhla výnosů přes dvě stě milionů dolarů a těší se z tučných ziskových marží na úrovni dvaceti až čtyřiceti procent. Příjmy pocházejí z prodeje vlastních audio systémů do kin a z licenčních poplatků v průměrné výši 75 centů, jež Dolby pobírá za každý spotřební výrobek vybavený její zvukovou technologií včetně videoherních konzolí a přehrávačů DVD. Navíc vyhlídky na další růst vypadají neotřesitelně: technologie se stala americkým standardem v přijímačích digitální televize, jejichž prodej podle průzkumné firmy In-Stat/MDR prudce poroste z loňských 3,7 milionu kusů až na 29 milionů v roce 2007. Analytik David Farina z investiční banky William Blair & Co. tvrdí, že na základě porovnání s podobnými společnostmi může hodnota firmy Dolby dosáhnout miliardy dolarů. „Dolby by měla získat obrovský bonus za svou značku,“ předpokládá Farina. „Má tak dobrou pověst, že v této branži už nemůže mít lepší.“
Proč jde Dolby s kůží na trh? Zakladatel firmy Ray Dolby, jenž stále vlastní sto procent akcií, prozradil v exkluzivním rozhovoru časopisu BusinessWeek, že k rozhodnutí ho vedla vlastní smrtelnost. Uvedl, že v sedmdesáti už musí vážně myslet na plánování dědictví. Když zemře, za pomoci likvidity na burze obchodovaných akcií bude jeho rodina schopna uhradit nezbytné dědické daně. „Ty musím zaplatit dříve nebo později,“ říká Ray Dolby, jenž v současnosti tráví méně času v kanceláři a více se věnuje létání ve svém letadle a vrtulníku. „Nastala vhodná doba, abych se svého dítěte vzdal.“
Loučení však nebude snadné. Aby se na IPO (initial public offering) připravil, Dolby svou firmu radikálně mění včetně sestavování první správní rady a instalace sofistikovanějšího finančního systému. „Dříve mě mohl kolega požádat, abych na něco vyčlenil 75 tisíc dolarů, a stačilo mé ano,“ vysvětluje N. W. „Bill“ Jasper Jr., který je od roku 1983 generálním ředitelem firmy. „Dnes musí předložit žádost ke schválení kapitálového výdaje. Musíme zavádět čím dál více byrokracie.“
Změna vyvolává husí kůži u lidí, jako je Dolby a jeho více než 125 inženýrů. Vynálezce, pod jehož jménem je zapsáno padesát patentů, celá léta odolával nabídkám na odkoupení firmy a požadavkům na její veřejnou obchodovatelnost. Vždy couvl z obavy, že by se musel stát svědkem zániku inženýrsky řízené kultury své firmy v rukou outsiderů, kteří nerozumějí technickým vizím. Jedním z důvodů, proč si firma Dolby vedla úspěšně, skutečně byla její ochota razantně investovat do výzkumu a vývoje.
Nicméně v současnosti zřejmě nastaly vhodné podmínky, aby firma navýšila svůj kapitál. Po dlouholeté dominanci Dolby ve světě zvuku na scénu vstoupili vážní konkurenti, zejména největší z nich – Digital Theater Systems. Tato společnost poprvé silně zabodovala, když Steven Spielberg vybíral technologii pro svůj hit Jurský park. Přestože je nový konkurent proti Dolby sotva čtvrtinový a má výnosy padesát milionů dolarů, jeho technologií je vybaven téměř stejný počet kin. Navíc rozšiřuje své aktivity ve spotřebitelském sektoru – od domácích kin až po herní konzole.
Šťavnatější média.
Aby se Dolby udržela jako jednička, vkládá více prostředků do špičkových produktů, zvláště vzhledem k současnému přechodu kinematografické a spotřební elektroniky od analogových technologií k digitálním. Dolby uskutečnila tři akvizice zaměřené na trh digitálního filmu včetně malého podniku specializovaného na šifrování filmů a začínající firmy nabízející komprimaci videa. Oba obchody zapadly do dlouhodobé strategie společnosti Dolby na expanzi mimo oblast audia. „Nyní již nejsme jen specialisté na zvuk,“ tvrdí Jasper. „Považujeme se spíše za firmu s aktivitami v oblasti zábavy.“ Proto asi nikoho nepřekvapí, že Dolby předloni změnila slogan o svém poslání ze „Zvuk pro příští století“ na „Zábava pro příští století“. Pokud bude její IPO úspěšné, může Dolby své vizi dostát. Zaděláno na akciový hit? Zvukový průkopník Dolby hodlá nabídnout své akcie na burze koncem letošního roku
- SÍDLO San Francisco
- POČET ZAMĚSTNANCŮ 630
- PŘEDSEDA PŘEDSTAVENSTVA Ray Dolby
- GENERÁLNÍ ŘEDITEL N. W. „Bill“ Jasper Jr.
- VÝNOSY (2003) 200 milionů dolarů
- ODHAD (2004) 250 milionů dolarů
- HLAVNÍ ČINNOST Vybavení kin a spotřební elektronika
- OBLASTI RŮSTU Digitální televize, zvukové systémy do aut, domácí kina
Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
Překlad: Pavel Makovec, www.LangPal.com