MLADÁ BOLESLAV (ČTK, tpk) – Pokles o jedno procento není žádnou pohromou, téměř dvanáctiprocentní ztráta však již nepříjemná je. Taková jsou meziroční srovnání prodejů Škody Auto za první čtvrtletí letošního roku na celém světě a v České republice. Všechny tři modelové řady sice ve svých kategoriích v tuzemsku dominovaly, avšak tržní podíl automobilky v Česku klesl na 46,8 z loňských 52,5 procenta.
Doma se sice Škodovce příliš nedařilo, ale ještě horší zprávy přišly ze Slovenska. Prodeje tam klesly o 15,5 procenta na 5323 aut. Mladoboleslavská automobilka však stále na slovenském trhu zaujímá podíl 40,7 procenta. Radost naopak mohlo mít vedení z Polska, Maďarska a Rakouska. Díky celkovému oživení zůstalo Polsko třetím největším exportním trhem automobilky, jež tam prodala 9551 vozů, téměř o třetinu více než loni. V Maďarsku Škoda loni zvýšila prodej o 72 procent na 3637 vozů, v Rakousku o přibližně jedenáct procent na 4224 vozů. Celkem se v regionu střední a východní Evropy prodalo 26 611 vozů, což znamená proti loňsku nárůst o 17,8 procenta.
Největším zahraničním odbytištěm automobilky je nadále Německo s prodejem 16 636 vozů a tržním podílem 2,1 procenta (loni 16 760 vozů), dvojkou je Velká Británie s 10 593 prodanými vozy a tržním podílem 1,5 procenta (loni 11 053 vozů). Počet exportních trhů, kam Škoda Auto v současnosti dodává své automobily, se zvýšil na 78. Nově vstoupila společnost na trhy v Keni a na Novém Zélandu.
Zprávy z Mladé Boleslavi korespondují se stavem celého koncernu Volkswagen. Největší výrobce automobilů v Evropě očekává v prvním čtvrtletí výrazné meziroční snížení zisku. Jako důvody vedení koncernu uvedlo nepříznivé měnové kursy, náklady na nové modely a pokles hodnoty investic. Druhé čtvrtletí má být prý sice silnější, avšak generální ředitel Bernd Pischetsrieder se domnívá, že za letošní rok provozní zisk firmy loňských 4,76 miliardy eur nedosáhne. Společnost Volkswagen se potýká se slabou poptávkou ve Spojených státech i v Evropě a její zisky jsou zatíženy náklady na vývoj nových modelů. Největší naděje ve Wolfsburgu vkládají hlavně do nové generace hatchbacku Golf. Růst prodejů by letos měla pozitivně ovlivnit Čína, která se v prvním čtvrtletí stala podle tohoto kritéria největším trhem koncernu, a posunula tak domácí Německo na druhou příčku. Prodej automobilů se značkou Volkswagen se tam téměř zdvojnásobil na 149 500 vozů, zatímco na německém trhu klesl o šest procent na 114 tisíc.
Smutnější než loni
(prodeje Škody Auto za první čtvrtletí 2003)
prodaných vozů z toho v ČR
Fabia 61 777 11 367
Octavia 38 789 3765
Superb 5628 907
Celkem 106 194 16 039
Změna proti stejnému období roku 2002 (v %) 1 11,6
zdroj: archiv týdeníku EURO