Dva bostonští...
Celý podtitul:
Dva bostonští podnikatelé vydělávají miliony na prostých názvech jako chocolate.com
Že Andrew Miller s Michaelem Zapolinem neumějí německy, nebyl problém, dokud se tito dva internetoví investoři nerozhodli koupit doménový název chocolate.com. Německý majitel, který zase nehovořil anglicky, se spokojil s tím, že na stránku „vylepoval“ inzeráty čokoládoven a vybíral drobné, když někdo na bannery klikl. Jenže dvaačtyřicetiletý Miller a čtyřicetiletý Zapolin uzřeli příležitost, kterak vydělávat miliony.
„Věděli jsme, že se v online prostoru nikomu s čokoládou nedaří,“ uvádí překotně mluvící Miller. „Představovali jsme si, kolik čokolády bychom dostávali zadarmo,“ vtipkuje Zapolin, nadšený přívrženec hnutí New Age, jenž se honosí přezdívku Zappy. Po týdnech hlasových a e-mailových zpráv (všechny v angličtině) se ozval jeden právník z Atlanty a sdělil dvojici, že onoho majitele zastupuje. Během pár dnů se jim doménu podařilo koupit za 300 tisíc dolarů, což je jen zlomek toho, kolik stojí jiné generické domény.
Dva roky nato vybudovalo bostonské duo online obchod včetně vybraných pamlsků, receptů a výrobků, které tvoří pestrou paletu od zdravotních přínosů tmavé čokolády až po historii čokoládových Santa Clausů. Stejně jako pro majitele nějakého nákupního střediska i v tomto případě bylo nejdůležitější přilákat hlavního nájemce ve formě časopisu Chocolatier, jenž dodává webu články a recepty. Provoz se v letošním roce prozatím zdvojnásobil a zdá se, že výnosy stránky dosáhnou dvou milionů dolarů. A protože jsou oba přesvědčeni, že chocolate.com by se mohla stát stomilionovým majetkem, odmítají potenciální kupce.
Názvohrátky
Pro Millera a Zapolina je to další vítězství. Prostřednictvím své společnosti Internet Real Estate Group udělali kariéru, neboť levně kupovali nedoceněné doménové názvy a vytvořili z nich mnohamilionové terno. Místo toho, aby nějakou stránku zaplavili inzeráty (u nichž se vydělává prokliknutím) a rozjeli ji pro rychlý zisk, pokoušejí se budovat skutečné podniky, jež budou prodejné za mnohem vyšší částky. Patří jim sedmnáct domén od software.com až po relationship.com a pečlivě střeží seznam dalších, které by rádi koupili, bude-li cena rozumná.
Sice sídlí v honosném domě na snobské Newbury Street v Bostonu, ale raději podnikají ve své místní prodejně zmrzliny Brigham’s. Miller se charakterizuje jako ten průbojný, který neustále vyhledává další obchod. Zapolin je umírněnější - zaměřuje se na tvůrčí rozvíjení stránek. Poznali se koncem osmdesátých let coby frekventanti kurzu prodeje firmy Drexel Burnham Lambert, jíž se nevyvedlo obchodování s rizikovými akciemi. Společně jezdili do města Atlantic, kde hráli hazardní hry. Později se dali dohromady a produkovali televizní reklamy se známými osobnostmi. Jeden z jejich klientů, kapela The Grateful Dead, je inspiroval k tomu, aby se pustili do domén - právě po úspěchu se stránkami www.dead.net k prodeji zboží a sbližování fanoušků.
V roce 1998 koupili za 80 tisíc dolarů kontrolní podíl v beer.com a vytvořili si publikum tím, že rozdávali freemailové adresy. Nechávali též fanoušky hodnotit různé druhy piva. Pointa? O necelý rok později prodali web za sedm milionů dolarů pivovarnické Interbrew. V roce 2003 koupili (za 100 tisíc dolarů) creditcards.com, vytvořili srovnávací stránku pro nabídky karet a v roce 2004 ji odprodali za 2,8 milionu dolarů investorovi rizikového kapitálu. Jenže nyní, když někteří odhadují cenu na několik set milionů dolarů, Miller spolu se Zapolinem uznávají, že ji prodali příliš brzy.
Základem je název. Na chocolate.com se denně dostávají tisíce návštěvníků, kteří přímo napíšou slovo „chocolate“ do řádku webových prohlížečů proti vyhledávačům typu Google. Zhruba každý šestý uživatel, jenž chodí na internet, nepoužívá vyhledávací stránku a namísto toho volí přímou navigaci. Čokoládový název stránkám pomohl natolik, že při vyhledávání Googlem předstihla tak slavné názvy výrobců, jako jsou Hershey’s a Godiva.
Výhody pomáhají vysvětlit, proč je trh generických názvů na vzestupu. Dle firmy Sedo z massachusettské Cambridge, která se zabývá makléřskou činností a posuzováním doménových jmen, dosáhly obchody, při nichž se opětovně prodávaly názvy, loni 700 milionů dolarů. Tedy asi dvojnásobku z roku 2005 a čtyřnásobku z roku 2004.
Vzhledem k tomu, že Zapolin a Miller jsou rozhodnuti učinit z populárního výrobku velelukrativní byznys, nechtějí chocolate.com prodat. Zatím. Dosud je souží vzpomínky na příliš časný prodej creditcards.com, ačkoliv to už přecházejí vtípky. „Nad kreditními kartami neroníme slzy,“ směje se Zapolin v cukrárně Brigham’s nad koktejlem z malin a limetové šťávy plus sendvičem s arašídovou pomazánkou i džemem. Říká: „Máme ještě pár dalších.“
Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek