myslí si Jiří Hubka, generální ředitel alternativního operátora Aliatel Aliatel je jeden z největších alternativních operátorů u nás a jako jeden z mála disponuje vlastní infrastrukturou. S jeho generálním ředitelem ing. Jiřím Hubkou jsme hovořili o privatizaci Českého Telecomu a liberalizaci telekomunikačního trhu.
myslí si Jiří Hubka, generální ředitel alternativního operátora Aliatel
Aliatel je jeden z největších alternativních operátorů u nás a jako jeden z mála disponuje vlastní infrastrukturou. S jeho generálním ředitelem ing. Jiřím Hubkou jsme hovořili o privatizaci Českého Telecomu a liberalizaci telekomunikačního trhu.
Jak podle vás postupuje liberalizace českého telekomunikačního trhu?
Pokud bychom mluvili o datovém trhu, nebo spíše trhu datových služeb, tam k liberalizaci došlo již před delším časem. Trh se vyselektoval a ustálil na optimálním počtu poskytovatelů a konkurence. Pokud budeme mluvit o trhu služeb hlasových, zde je situace dost odlišná. Celý proces liberalizace těchto služeb byl dost zkreslený a táhlý. Hlavním prvkem, který tento proces do značné míry ovlivnil, byla privatizace Českého Telecomu. Český Telecom byl ze strategických důvodů velmi zvýhodňován některými státními zásahy. Jako příklad tohoto zvýhodňování lze uvést vládní usnesení o exkluzivitě poskytování služeb státní správě. Celá státní správa jako klient je velice bonitní, a to jak z hlediska velikosti, tak z hlediska plateb. Díky provázanosti se státním rozpočtem není problém s platbami. Myslím si, že tento krok byl proveden pouze za účelem podpory ceny při následném prodeji státního podílu v Českém Telecomu. Existují i další přinejmenším podivné záležitosti, kdy bych jako příklad mohl uvést výběrové řízení na partnera projektu INDOŠ (Internet do škol - projekt MŠMT na zavedení informačních technologií do českých škol, pozn. redakce), kde Český Telecom podle předpokladu vyhrál. Aliatel se vypsaného tendru nezúčastnil, avšak někteří další operátoři, kteří se výběrového řízení zúčastnili, podávali návrhy na zrušení tendru kvůli neprůhlednosti. Nakonec snad zmínka o rozhodnutí uznání Českého Telecomu jako národního operátora. To mu dává určitou značku kvality, aniž by se o ni musel nějak výrazně snažit. Je to zcela evidentní protěžování vůči konkurenci, nehledě na skutečnost, že někteří z našich zákazníků z oblasti státní správy byli tímto krokem a nařízením přinuceni s námi zrušit obchodní smlouvu. Přitom jsme jednoznačně levnější a naše služby jsou pro zákazníky mnohdy výhodnější než některé služby Českého Telecomu. Naše služby jsou velmi spolehlivé a my jsme schopni je nabízet na celém území naší republiky, a to i v situacích, kdy Český Telecom není schopen služby zajistit. To jsme také prokázali při letošních povodních, kdy jsme zajišťovali služby i zákazníkům Českého Telecomu. O tom, že jsou naše služby kvalitní, svědčí i fakt, že mezi naše zákazníky patří významné finanční instituce, například Česká národní banka, Komerční banka, skupina Raiffeisen či eBanka, které mají na provoz a kvalitu služeb velmi vysoké nároky. Myslím si, že liberalizace a následně i regulace trhu mohla vypadat trochu jinak, stejně jako v jiných státech, kde se privatizoval telekomunikační trh. Tam existuje tzv. asymetrická regulace, kdy funguje znevýhodnění dominantního operátora. Například v Rakousku má dominantní operátor za povinnost dávat alternativním operátorům ADSL připojení dokonce pod své náklady, aby se tyto služby mohly správně rozjet. Nestěžuji si na ČTÚ, z hlediska kvality rozhodnutí nemám připomínek. Myslím si, že celé období a také regulační orgán (ČTÚ, pozn. redakce) byl děním na trhu dost poznamenán. Několikrát se čekalo, že už bude uzavřena privatizace, a podle toho byl regulátor také tlačen k určitým rozhodnutím. V současné době vybrané konsorcium licituje o ceně a vláda nehodlá ustoupit. Co se týče budoucnosti, nedávno jsem mluvil s panem ministrem Mlynářem a i on vyjádřil přesvědčení, že byl Český Telecom protěžován a prohlásil, že toto usnesení chce rozbít. Také vyjádřil obavu z toho, že privatizace nebude dokončena včas a současná agonie bude trvat nadále, což bude poškozovat telekomunikační trh. Přesto musím říct, že v posledních dnech padlo na ČTÚ několik velmi zajímavých rozhodnutí, například o povinnosti Českého Telecomu dát jednotlivým operátorům nabídku na využití ADSL služeb. To je velký pokrok a krok správným směrem. Také po dlouhé době rozhodl regulátor o jasných podmínkách vytáčeného přístupu k internetu. Nejsem s rozhodnutími ČTÚ nespokojen, dělá, co může, ale bylo by lepší, kdyby s nimi přicházel dříve. Zároveň nemohu vznést výhrady vůči kvalitě těchto rozhodnutí. Je jasné, že závěr letošního roku a začátek roku příštího bude nejen o velkých firmách, ale především o malých podnicích a domácnostech. Aliatel se posouvá do nižších segmentů trhu, chceme nabídnout balíček vytáčeného připojení k internetu spolu s hlasovými službami pro domácnosti s většími účty, tj. zhruba od tisícikoruny za měsíc a výše. To vytvoří další tlak na cenu a zákazníci budou moci jen jásat. Pro operátory to však znamená mnohem více práce a hledání rezerv. U nás se za ty dva roky (od 1. ledna 2001, pozn. redakce) trh hlasových služeb konsolidoval, nyní tu operuje pět nejvýznamnějších operátorů. Výsledkem je tedy sražení cen hlasových služeb, a to dokonce na takovou úroveň, že jednotlivé firmy musely sáhnout do vlastních kapes. Postupně jsme byli donuceni optimalizovat náklady. Cítili jsme, že společnost musí jít do přerodu. Myšlenkového, organizačního i personálního. Někde to bolí, někde ne. Někdo to chápe a někdo zase ne. Ale je to nutnost.
A co přenositelnost čísel, je to tak složitý proces, jak se nám Český Telecom občas snaží podstrčit?
Je to služba, která nevyžaduje náročné ekonomické procesy. Po zprovoznění se zřejmě objeví malé firmy, které začnou skupovat trh. Sice budou nakupovat od velkých operátorů, ale stejně se stlačí ceny opět o něco níže. Ovšem praktické řešení stojí především na nutnosti dohodnout se na formě, jakou se bude udržovat databáze čísel. Zřejmě se založí společnost s ručením omezeným, v níž budou mít podíly jednotliví operátoři a také APVTS. Technické části problému se ujala asociace (APVTS - Asociace Poskytovatelů Veřejných Telekomunikačních Sítí), dokument pojednávající o řešení by měl být hotov do konce listopadu, na půdě asociace panuje vcelku shoda. Předpokládá se, že vše proběhne v termínu. Práce se ujala speciální skupina, vše probíhá dost intenzivně a my potřebujeme dospět k jakési oborové normě. Ačkoliv tento termín naše legislativa nezná a neuznává, všichni operátoři se vyjádřili, že se jí přizpůsobí.
A jak postupujete v jednáních s Telecomem v této otázce?
Jednání se nyní vedou již v rovině Aliatel versus Český Telecom. Telecom nám předložil návrh ceny za propojení pro službu pevné předvolby operátora, kterou v tuto chvíli neakceptujeme, avšak jednání stále probíhají a my doufáme, že se s Českým Telecomem dohodneme. Řekl bych, že v příštím roce již přijde konec období liberalizace trhu a nastane boj o zákazníka. Posledním problémem zůstává zpřístupnění místní smyčky. Ale tam se uvažuje o malé novele telekomunikačního zákona, aby se nemuselo čekat na připravovanou velkou novelu. Je to poslední podmínka pro vstup do Evropské Unie v oblasti telekomunikací.
Zatímco penetrace pevné sítě dosáhla 38 %, mobilním operátorům se za dobu 5 let podařilo penetrovat téměř 70 % obyvatel České republiky.
FOTO: ARCHIV