„Celkově lze kvůli odstávkám v březnu a dubnu očekávat propad výroby v Česku až o 170 tisíc motorových vozidel, tedy zhruba o 12 procent celkové roční produkce, toto číslo bude navíc v průběhu roku 2020 dále narůstat," uvedl prezident sdružení Bohdan Wojnar.
Škoda Auto vyrobila od ledna do března 213 575 vozů, což znamená pokles o 7,7 procenta, v TPCA klesla produkce o 9,4 procenta na 53 233 vozů a v Hyundai se snížila o 23 procent na 56 100 vozů.
Všechny automobilky ve druhé polovině března přerušily výrobu. Hyundai od 14. dubna znovu vyrábí, Škoda Auto počítá s opětovným zahájením produkce 27. dubna a TPCA 4. května.
Výrobce nákladních aut Tatra dodal na trh 306 vozů, produkce autobusů se od ledna do března zvýšila o 8,4 procenta na 1284 vozidel. Produkce motocyklů u jediné tuzemské značky Jawa klesla o 80 procent na 118 strojů.
Plánujete letos koupi nového vozu?
Také ve výrobě přípojných vozidel se naplno projevil výrazný propad poptávky, když segment klesl o 9,8 procenta.
Zastavení výroby bylo podle automobilového experta EY Petra Knapa logickou reakcí na komplikace s dodávkami a dramatický pokles poptávky způsobený celosvětovou pandemií. „Větší meziroční pokles výroby čekáme v dubnu, kdy byly automobilky uzavřené většinu času. Hlavní pro to, jak špatný bude celý letošní rok je teď otázka, jak se podaří nastartovat prodeje a poptávku, aby firmy mohly ekonomicky vyrábět. Část objednaných aut bude vyrobena se zpožděním a lze očekávat zrušení části objednávek z doby před pandemií, tak je třeba rychle generovat nové objednávky," řekl ČTK.
Autoprůmysl bude dle analytiků ČSOB vzhledem ke své dominantní váze v průmyslu i hlavním důvodem velmi slabých výsledků celého odvětví nejenom za březen, ale i za duben, kdy jeho propad může dosáhnout zhruba 90 procent. "Je nepravděpodobné, že by se v dalších měsících podařilo automobilovému průmyslu tuto ztrátu vykrýt či dohnat. Nejenom proto, že celkový náběh automobilek na 100 procent produkce nebude okamžitý. Hlavní otázkou nicméně bude, jak se bude vyvíjet poptávka po nových vozech," podotkl ekonom ČSOB Petr Dufek.
Koronavirus je podle Dufka už druhou těžkou ranou, kterou autoprůmysl dostal v poslední době. Tou první je permanentní hrozba pokut za nadměrné emise, které mu naordinovala sama EU. Automobilový průmysl tak prochází asi nejtěžším obdobím v historii, které předčí i časy po pádu banky Lehman Brothers.