Menu Zavřít

Doprava zůstane nejsložitější věcí z pohledu ovzduší, říká Brabec. Volá po přechodu na čistou mobilitu

27. 12. 2018
Autor: Petr Horník / Právo / Profimedia

Doprava v budoucnu zůstane nejsložitější záležitostí z hlediska znečištění ovzduší. Emise z lokálních topenišť by se mělo podařit vyřešit do tří let, řekl ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO). Takzvané kotlíkové dotace jsou vzorem pro Polsko i Slovensko, doplnil.

Za zásadní úspěch ministerstva v letošním roce považuje Brabec dohodu s dalšími dotčenými úřady na změnách týkajících se postihování vozidel s vymontovanými či poškozenými filtry pevných částic (DPF). „Dosáhli jsme změny legislativy. Jsme domluveni s ministerstvem dopravy a Policií ČR, že budou policisté dovybaveni mobilními analyzátory,“ řekl. „Jsou za to poměrně přísné sankce a budeme se velmi snažit, abychom tahle auta dostali ze silnic,“ poznamenal.

Z odhadů odborníků podle něj vyplývá, že pět procent vozidel nejvíce znečišťujících ovzduší emituje 70 až 80 procent škodlivých látek. Jedná se právě především o automobily s vymontovanými filtry nebo různě upravená vozidla. Obecně z hlediska emisí z dopravy je Brabec přesvědčen o tom, že je nutná technologická změna, přechod na čistou mobilitu nebo nízkoemisní zóny. „Je to běh na minimálně pět let,“ řekl.


Kupředu, elektrická! Automobilový průmysl v Evropě se dramaticky mění

 Autodrom - ilustrační foto


Dalším problémem jsou lokální topeniště. Ministerstvo na začátku příštího roku odstartuje třetí výzvu tzv. kotlíkových dotací s alokací tří miliard korun, z nichž už nebudou podporovány kotle umožňující spalování uhlí. „Ale i když to dobře dopadne a my se dostaneme na 90 až 100 tisíc kotlů vyměněných do roku 2020, pořád je to možná čtvrtina až třetina nejvíce znečišťujících kotlů první a druhé emisní třídy. Nicméně všechny musí být vyměněny do září 2022,“ řekl Brabec.

Už v rámci třetí výzvy úřad bude nabízet i bezúročné půjčky na nové kotle pro nízkopříjmové skupiny obyvatel v Moravskoslezském, Ústeckém a Karlovarském kraji. Vyčleněno na to bude 500 milionů. Ministerstvo pak bude na kotlíkové dotace shánět peníze i po třetí výzvě. „Budeme hledat další zdroje, abychom lidem, kteří se ještě nerozhodli, i v dalších letech nabídli možnosti,“ řekl Brabec.

Obce mohou díky novele zákona o ochraně ovzduší ještě před plošným zákazem omezit vytápění tuhými palivy v těchto kotlích. Informace o tom, že by tuto možnost někdo využil, ale resort nemá.


Styrenem zazděné Podkrkonoší. Kocbeře jsou kvůli laminátovně jednou z nejzamořenějších lokalit

 Znečištěné ovzduší - ilustrační foto


Polsko se dotacemi inspirovalo a oznámilo projekt v přepočtu za 680 miliard na deset let s ambicí vyměnit až tři miliony kotlů. „Lidé tam budou dál chtít topit uhlím, ale je rozdíl mezi starými kotlíky, buď úplně bez emisní třídy, nebo první či druhé třídy, a tzv. 5+ ekodesignovými,“ řekl Brabec s tím, že se v Polsku už v podstatě jiné než nejmodernější uhelné kotle neprodávají.

MM25_AI

S polským ministrem životního prostředí se Brabec sejde příští rok a bude chtít vyjednat, aby země projekt zahájila se zaměřením na příhraniční oblasti. „Díky tomu, že jim v projektu hodně pomáháme, tak bych to bral i jako gesto. Ani oni nepopírají, že velké problémy mají v Malopolském vojvodství, což je něco, co se nás hlavně týká,“ dodal.

Přečtěte si také:

Pomalý rozjezd. Elektromobilita v Česku je pořád v plenkách

Svět v roce 2040: díky elektromobilům klesne spotřeba ropy o 7 procent

Chceš, nechceš, musíš! Nucení automobilek do elektromobilů se prodraží

Třicítkou ke snížení emisí? Nesmysl, vzkazuje ministerstvo německým městům

  • Našli jste v článku chybu?