OMEZENÍ PRO KAMIONY Sdružení autodopravců Česmad Bohemia vyzvalo řidiče kamionů, aby neplatili pokuty za porušení pátečního zákazu jízd. Kolem silnic je totiž nedostatek parkovacích míst, a řidiči tak prý nemají kam svá vozidla odstavovat. Novela silničního zákona, která platí od 1.
OMEZENÍ PRO KAMIONY | V Česku chybí 1400 parkovacích míst pro kamiony.| Sdružení autodopravců Česmad Bohemia vyzvalo řidiče kamionů, aby neplatili pokuty za porušení pátečního zákazu jízd. Kolem silnic je totiž nedostatek parkovacích míst, a řidiči tak prý nemají kam svá vozidla odstavovat.
Novela silničního zákona, která platí od 1. července, zakazuje kamionům v letních měsících jezdit v pátek odpoledne a večer. Podle zástupců Sdružení Česmad Bohemia hned první červencové pátky ukázaly nesmyslnost tohoto zákazu. „Potvrdilo se nám, že páteční zákaz jízdy kamionů bude znamenat velké komplikace pro dopravu. Na silnicích je zmatek. Kamiony se snaží těsně před pátou zaparkovat a kvůli nedostatku míst musejí postávat podél silnice. Tím ohrožují nejen sebe, ale i ostatní účastníky provozu. Novela přinesla spíše problémy než lepší podmínky pro řidiče,“ přibližuje situaci dopravců generální tajemník tohoto sdružení Martin Špryňar.
Podle jeho slov nemohou dopravní společnosti narušit plynulost zásobování svých klientů, proto budou nuceny dohnat výpadky v dopravě způsobené zákazem jízdy kamionů v pátek odpoledne nasazením zvýšeného počtu nákladních vozů v době, kdy jezdit mohou.
CHYBĚJÍ PARKOVACÍ MÍSTA
Podle Špryňara je zákonem stanovené omezení jízdy kamionů jedno z nejtvrdších v Evropě. „V jiných zemích jsou srovnatelné zákazy provozu kamionů pouze v sobotu a v neděli,“ dodal. Základním problémem ale podle dopravců je to, že prostě není kde zaparkovat. „Při sebelepší vůli odstavit kamion nemám prostě kde. To mám zaparkovat uprostřed dálnice?“ ptá se řidič kamionů Karel Černý.
Podle mluvčí ministerstva dopravy Marcely Žižkové chybí v současné době v celé republice přibližně 1400 parkovacích míst pro kamiony. Jejich nedostatek by měl být odstraněn do roku 2008. „Podporovat řidiče, aby porušovali zákon, však rozhodně nemůžeme,“ zdůraznila.
Ředitel dopravní policie Zdeněk Bambas připouští, že se policie často setkává s tím, že řidiči kamionů odmítají zaplatit pokutu za špatné parkování nebo za porušení zákazu jízdy. On sám ale tento zákaz považuje za správný. „Je to takhle lepší, než to bylo předtím. V pátek odpoledne je velká dopravní špička ve spojitosti s rekreačním provozem. Naopak jestli dnes smí kamiony na silnice v neděli ráno nebo v sobotu večer, tak mně tam nevadí, protože silnice jsou stejně prázdné,“ řekl.
POMOC PRO HŘÍŠNÍKY
Těm, kteří odmítnou zaplatit pokutu, případně jim hrozí správní řízení a ztráta několika trestných bodů, chce Česmad nabídnout právní pomoc. Za porušení zákazu hrozí řidičům pokuta od 2500 do 5000 korun a ztráta dvou bodů. Pokud by zákaz porušili opakovaně, mohou na půl roku přijít o řidičský průkaz. Česmad požaduje, aby Poslanecká sněmovna zákon novelizovala a páteční zákaz z něj vypustila. Stejného názoru je i ministerstvo dopravy.
Podle Miroslava Patrika z ekologického hnutí Děti Země by měl naopak páteční zákaz jízd zůstat, ale mělo by jít o delší souvislou dobu, po kterou kamiony nesmí jezdit. Například od pátečního podvečera do nedělních 20:00 hodin.
Václav Špička z Autoklubu ČR zase tvrdí, že počet hodin, kdy nyní kamiony nesmějí jezdit, je u nás výrazně nižší než v okolních zemích. Zákon umožňuje jezdit i v sobotu odpoledne a v neděli dopoledne, což ale dopravci nepovažují za přínosné, protože za hranicemi pokračovat nemohou. Zatímco v tuzemsku platí zákaz v letních měsících 19 hodin týdně, na Slovensku je to 37, v Rakousku 38 a v Polsku 26 hodin. Před změnou zákona nemohly kamiony jezdit 35 hodin týdně.