Menu Zavřít

Dopravci podle Babiše zneužívají státní slevy. Ministerstvo zvažuje zastropování jízdného

29. 10. 2019
Autor: čtk

Ministerstvo dopravy zvažuje zafixování nejvyšších cen jízdenek na železnici, z nichž vypočítává slevu pro děti, studenty a důchodce. Důvodem je situace, kdy někteří dopravci zvyšují cenu na výrazně vyšší částky, než je obvyklé a podle premiéra Andreje Babiše (ANO) poskytování slev zneužívají. Za první rok slev, tedy do 30. září, vyplatil stát dopravcům 5,6 miliardy korun.

Dopravci musí dětem, studentům a důchodcům poskytnout slevu 75 procent, ušlé jízdné jim pak stát doplácí. Čím vyšší je tedy cena jízdenky, tím vyšší jsou pak kompenzace ze státního rozpočtu a tím vyšší je zisk dopravce. „Slevy jsme udělali proto, abychom pomohli lidem. Zadal jsem panu ministrovi, aby situaci vyřešil,“ řekl Babiš.

Extrémní případy souvisejí s Leo Expressem, který ve špičce prodává jízdenku z Prahy do Ostravy i za více než 1000 korun. Cestující však ve výsledku jede dokonce zadarmo, protože dopravce cestujícímu jízdné vrací, upozornil dříve web Zdopravy.cz. „Snažíme se domluvit s ministerstvem financí, jak problém vyřešit,“ řekl ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO). Může jít o omezení ceny jízdenky na konkrétní trasu nebo stanovení maximální výše jízdného na kilometr.

Mluvčí Leo Expressu Emil Sedlařík k tomu dnes řekl, že společnost od letošního října stanovila nový systém pro výpočet kompenzací za slevy. Podle něj tak je nyní například na trase Praha - Ostrava 75procentní kompenzace vypočítávána maximálně z 599 korun. Při vyšší ceně jízdenky by měla stále platit tato hranice. Nový výpočet kompenzací by se měl projevit ve fakturách za letošní říjen.

Souhlasíte se slevou na jízdném pro seniory a studenty?

RegioJetu se podle mluvčího Aleše Ondrůje problém netýká a se zastropováním kompenzací souhlasí. „Striktně se ke státem nařízeným slevám chováme jako k sociální dávce, nikoli ke komerční nabídce dopravce,“ uvedl. Společnost podle něj po zavedení slev ceny nijak nezvyšovala, zároveň nepoužívá ani tzv. dynamický tarif, který by měnil ceny podle aktuální obsazenosti spoje a který slevy nekombinuje ani s komerčními akcemi. Stropem pro výpočet kompenzací by podle firmy měl být zákonem stanovený státní jednotný tarif, který stát připravuje v souvislosti se zavedením jednotných jízdenek.

Případné změny při výpočtu kompenzací se podle mluvčího Martina Faráře nedotknou ani Arrivy, protože společnost ceny neměnila a neupravuje je ani podle atraktivity spojů. Ceny ani výše kompenzací u firmy by se podle něj nezměnila ani při zastropování podle jednotného tarifu.

Systém státních slev je pro dopravce obecně přínosný, protože díky němu přibývá cestujících. Nejvíce peněz z celkového balíku dostaly České dráhy, a to 2,5 miliardy korun, což vyplývá z toho, že jsou zdaleka největším dopravcem v Česku.

Čtěte také:

Černý březen: česká železnice si připsala smutný rekord

Unaveni vlakem. České dráhy se na začátku roku potýkají s častými nehodami

MM25_AI

České dráhy zdraží jízdenky o 2,5 procenta. Slibují ale více spojů

Tendr za šest miliard. České dráhy koupí 50 elektrických vlaků

  • Našli jste v článku chybu?