NOVÝ SYSTÉM Urychlit zásahy při nehodách, pružně reagovat na situaci a posílit bezpečnost silničního provozu je úkolem projektu Jednotného systému dopravních informací. Jeho vznik schválila vláda. Aktuální dopravní situaci se nyní řidiči dozvědí většinou pouze prostřednictvím rozhlasové stanice, kterou právě poslouchají.
NOVÝ SYSTÉM
Urychlit zásahy při nehodách, pružně reagovat na situaci a posílit bezpečnost silničního provozu je úkolem projektu Jednotného systému dopravních informací. Jeho vznik schválila vláda.
Aktuální dopravní situaci se nyní řidiči dozvědí většinou pouze prostřednictvím rozhlasové stanice, kterou právě poslouchají. Nemají ale jistotu, že jde o přesnou a ověřenou informaci. Kvalitní dopravní informace má přitom v rámci své působnosti k dispozici řada subjektů veřejné správy.
Ne vždy se však tyto informace dostanou na místo nejpotřebnější - k řidičům. To má změnit plánovaný Jednotný systém dopravních informací. „Projekt umožní, aby informace dorazily k řidičům, složkám Integrovaného záchranného systému i k dalším institucím,“ uvedl ředitel odboru pozemních komunikací ministerstva dopravy Jiří Nouza. Podle jeho slov musí stát zajistit koordinovaný sběr, zpracování, sdílení a předávání dopravních informací v jednotném datovém formátu.
INFORMACE NEJEN NA INTERNETU
Kompletní státem garantované dopravní informace najdou řidiči před cestou na Portálu veřejné správy (www.portal.gov.cz). V brzké době už je dostanou také řidiči přímo do svých vozů prostřednictvím technologie RDS-TMC (datový kanál terestricky šířeného rozhlasového vysílání) do speciálních navigačních přístrojů tak, jak je běžné v západní Evropě.
Tato nová technologie umožní přesnou lokalizaci dopravních problémů a následnou možnost navigace řidičů. „Řidič jedoucí po dálnici D 1 z Prahy do Brna tak bude dostávat pro něj důležité informace z tohoto úseku a ne například pro něj nepotřebnou zprávu o dopravní zácpě v Plzni,“ popsal systém Michal Hala z Ředitelství silnic a dálnic, které bude provozovatelem systému. Ten se postupně začne zavádět již během letošního roku a jeho kompletní realizace by měla být završena v roce 2007.
PŘÍKLADY VYUŽITÍ
Využití nového systému bude mnohostranné. Například při dopravních nehodách systém automaticky přijme informace o vzniku a dění na místě události od všech zainteresovaných složek.
Za autorizaci, ověřování a kontrolu bude centrálně odpovídat Středisko dopravních informací Ředitelství silnic a dálnic. Management zasahujících složek IZS bude poskytovat informace výhradně jemu. Středisko je vzápětí předá všem, kdo informace potřebují prostřednictvím datového distribučního rozhraní a na něj napojených dopravních informačních služeb soukromých i veřejných subjektů. Informace se zároveň objeví na Portálu veřejné správy. Řidiči se nebudou muset spoléhat jen na to, co viděl jejich projíždějící kolega.
Jednotný systém zajistí také vznik Národní evidence uzavírek a omezení obecného užívání, což bude neustále aktualizovaný všeobecně elektronicky dostupný přehled změn provozu na komunikacích v rámci celého Česka.
JAKÉ INFORMACE BUDE SYSTÉM OBSAHOVAT
* Dopravní nehody, překážky provozu
* Uzavírky, zácpy, intenzity provozu a průjezdnost
* Sjízdnost komunikací
* Počasí, povětrnostní vlivy
* Povodně, stupně ohrožení
* Poruchy světelné signalizace
* Požáry
* Společenské akce ovlivňující intenzitu silničního provozu
* Obsazenost parkovišť
Pramen: ministerstvo dopravy
Foto popis| Mnohakilometrové „štrůdly“ na dálnicích se možná stanou minulostí.
Foto autor| foto: Profit - Luděk Vycpálek