Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) uložil milionovou pokutu Dopravnímu podniku Hlavního města Prahy (DPHMP). Sankce je za smlouvu na reklamu z roku 2013 s firmou Rencar. Podle úřadu měl dopravní podnik vypsat koncesní řízení, což neudělal. Kdyby dopravní podnik postupoval v souladu se zákonem, mohl podle Rafaje dostat nabídky také od jiných dodavatelů a ty mohly být výhodnější než od Rencaru.
Dopravní podnik vede s Rencarem už několik měsíců spory. Tvrdí, že smlouva mezi oběma stranami je neplatná, s čímž Rencar nesouhlasí. Pražský dopravní podnik zatím musí firmě umožnit umisťovat reklamu na tramvajích. Nařídil to začátkem prosince soud v předběžném opatření. DPHMP se chce proti rozhodnutí odvolat. Smlouva s Rencarem na reklamu v MHD pochází z roku 1997 a má trvat do roku 2031. Obě strany na sebe podaly žaloby.
Podle předsedy ÚOHS Petra Rafaje uzavřením dodatku v roce 2013 vznikl de facto nový smluvní vztah. „Protože příjem koncesionáře přesahuje zákonný limit 20 milionů korun ročně, byl zadavatel povinen postupovat dle koncesního zákona a vybrat dodavatele v koncesním řízení, což však neprovedl,“ uvedl Rafaj, který nyní potvrdil rozhodnutí svých podřízených. Dopravní podnik proti závěrům ÚOHS neprotestoval, napadl jen výši pokuty. Tu ale Rafaj nezměnil.
Podle Rencaru uložení pokuty ukazuje absurdnost jednání předchozího vedení dopravního podniku v jeho snaze ukončit spolupráci se společností. „Podnik zcela mimo běžnou praxi podal podnět na ÚOHS sám na sebe. Po rozhodnutí podal odvolání nikoli proti rozhodnutí jako takovému, ale pouze udělené pokutě,“ uvedl mluvčí firmy Michal Štefl. „Je až absurdní, že v důsledku takového chování musí dopravní podnik nyní zaplatit pokutu,“ dodal.
Rencar vznikl v roce 1990 jako dceřiná společnost dopravního podniku. Od roku 2001 je majoritním akcionářem Europlakat, který je součástí mezinárodní skupiny JCDecaux. JCDecaux, silný hráč na poli evropské reklamy, má smlouvy na reklamní plochy v MHD i v dalších městech v zemi.
Podle údajů Rencaru činily loňské tržby firmy zhruba 115 milionů korun. DPP obdržel 68 procent z tržeb z reklamy, tedy asi 73 milionů korun, a dále akcionářské dividendy sedm milionů korun.