Pražský dopravní podnik (DPP) bude požadovat po společnosti Rencar v souvislosti s bezdůvodným obohacením 104 milionů korun. K obohacení mělo dojít v roce 2013 spolu s užíváním majetku dopravního podniku. Podle Rencar je požadavek podniku absurdní a jde o mediální útok na firmu. Spory mezi DPP a Rencar trvají řadu měsíců. Mimo jiné se přou o platnost smlouvy na provoz reklamy, podle DPP je pro firmu nevýhodná a neplatná.
„Na základě znaleckého posudku renomované znalecké kanceláře jsme dospěli k jednoznačnému závěru, že jenom za rok 2013 se Rencar na náš úkor bezdůvodně obohatil o desítky milionů korun,“ uvedl Martin Gillar, předseda představenstva a generální ředitel dopravního podniku.
O další desítky milionů korun má dopravní podnik přicházet ročně kvůli nevýhodné smlouvě o provozování reklamních ploch na majetku podniku. „Těží z toho společnost Rencar, která se o reklamní plochy stará od 90. let,“ upozornil dopravní podnik.
„K žádnému neoprávněnému obohacení nikdy samozřejmě nedošlo. Je to nesmysl. Nenecháme se zastrašit a budeme i nadále nejen hájit naše oprávněné obchodní zájmy, ale standardně a korektně spolupracovat s DPP dle podmínek platné smlouvy,“ uvedl generální ředitel Rencar Pavel Slabý. Společnost Rencar měla mít v roce 2013 zisk přibližně 31 milionů korun. „Takže se těžko mohla obohatit o 104 milionů korun,“ zmiňuje firma.
Spor DPP a Rencar o platnost smlouvy z roku 1997 se táhne měsíce. Podle DPP je smlouva neplatná. „Tehdy ji mimo jiné podepsal v rozporu se stanovami DPP pouze jeden člen představenstva, měli být dva, a vykazuje řadu dalších vad,“ uvedl Gillar. Podle Slabého ale bylo podepsáno konsolidované znění, které již za DPP podepsali dva členové představenstva.
Soud vyhověl Rencaru. Čtěte:
Soud rozhodl: Dopravní podnik musí Rencaru umožnit reklamu na autobusech
Platnost smlouvy již řeší soud, verdikt zatím nevynesl. Soud se v uplynulých měsících také zabýval předběžnými opatřeními týkajícími se provozu reklamních ploch. Vyhověl firmě Rencar, DPP jí musí umožnit provozovat reklamu v tramvajích a autobusech.
Do sporu už se vložila i pražská primátorka Adriana Krnáčová (ANO). Dopravní podnik by podle ní měl získávat z reklamy mnohem více financí, než doposud inkasoval. „Dlouhodobě jsem upozorňovala na fakt, že kromě neplatnosti je smlouva pro DPP i nevýhodná. Znalecký posudek to jen potvrdil. Netransparentní smlouva s Rencarem je jedním z mnoha kostlivců, které mi bohužel zanechali moji předchůdci,“ uvedla k tomu.
Rencar vznikl v roce 1990 jako dceřiná společnost dopravního podniku. Od roku 2001 je jejím majoritním akcionářem Europlakat, který je součástí mezinárodní skupiny JCDecaux.