Pražský dopravní podnik otestuje další velkokapacitní autobus, který by mohl pomoci vyřešit situaci se stále přibývajícím počtem cestujících mezi centrem Prahy a Letištěm Václava Havla. Tříčlánkový autobus Van Hool bude nejdelší, jaký kdy vyjel na české silnice. Trasu linky 119 bude křižovat čtyři měsíce, začne v polovině listopadu.
„Autobus bude nepochybně velká atrakce. Testováním ale především získáme další provozní data a praktické zkušenosti, které využijeme při rozhodování o dalším postupu řešení dopravní obsluhy pražského letiště, než bude vybudováno plánované železniční spojení z centra,“ řekl náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD). Město se dlouhodobě potýká s přetíženými autobusy směřujícími na letiště a zpět.
Především během letní sezóny je podle generálního ředitele a předsedy představenstva dopravního podniku Martina Gillara poptávka po autobusovém spojení do centra velmi vysoká, linka číslo 119 přepraví denně i přes 15 tisíc cestujících.
Za prvních devět měsíců roku 2016 odbavilo Letiště Václava Havla Praha v meziročním srovnání o sedm procent cestujících více. Původní odhady byly kolem pěti procent meziročního nárůstu. Kapacita současných kloubových autobusů na lince číslo 119 už tak přestává dostačovat. Přidávat další autobusy na tuto linku již není podle dopravního podniku provozně příliš efektivní, zejména vzhledem k zajištění návaznosti jednotlivých spojů na Veleslavíně na intervaly metra.
Interiér velkokapacitního autobusu. (Foto DPP)
Právě proto dopravní podnik prověřuje alternativní řešení formou autobusů s vyšší kapacitou. „Co nejlepší spojení veřejnou dopravou na Letiště Václava Havla Praha je důležitá věc pro Pražany i návštěvníky našeho města,“ uvedl Gillar.
Vozidlo belgického výrobce o délce 24,785 metru je zatím nejdelším autobusem, který kdy dopravní podnik provozoval. Autobus svými parametry nemá v Česku obdoby. Délkou výrazně překonává i velkokapacitní autobus Mercedes-Benz CapaCity L, který dopravní podnik krátkodobě testoval letos v únoru. Na trase linky 119 může jezdit jen se získáním dočasné výjimky, české předpisy totiž připouštějí maximální délku jen 18,75 metru.
Zajímavostí tříčlánkového dvoukloubového autobusu Van Hool AGG 300 nízkopodlažní konstrukce je umístění motoru s převodovkou v levé části předního článku vozu. Poháněna je tak druhá náprava, což umožňuje použití řiditelné třetí a čtvrté nápravy, a vozidlo je tak dobře ovladatelné. Celková kapacita autobusu je 181 cestujících.