Její boxy, respektive OX Pointy – jak je firma oficiálně nazývá - jsou v lecčem jiné. Vacek sám je označuje za chytré, neboť umí mnohem víc než jen doručit zboží z e-shopu. Hodí se například i k výdeji potravin či komunikaci občanů s městem. Jak přesně tato zařízení fungují, kde všude se s nimi lidé mohou setkat a co konkrétně si od svého podnikatelského záměru slibuje, objasnil 47letý podnikatel v rozhovoru pro Euro.cz.
Vy jste své první boxy instalovali po Česku právě v období pandemie. Stalo by se tak i nebýt jí, nebo jde právě o reakci na tuto nevšední dobu?
Je pravdou, že pandemie tento rozvoj výrazně urychlila, nicméně se nejednalo o reakci na ni. Dlouhodobě jsme se zabývali myšlenkou vybudovat silnou síť s celostátním pokrytím. Vzápětí jsme začali hledat silného partnera, který nám bude schopen konzistentně doručovat boxy ve skvělé kvalitě. Spojili jsme se tak s českou firmou CONTEG Group, která má více než 20 let zkušeností s kovovýrobou na českém trhu. Zároveň nám tak odpadly složité procesy přepravy z Číny, které s doručováním boxů samozřejmě souvisí.
Je známo, že pandemie zájem lidí o tento způsob doručení výrazně navýšila. Koneckonců samotný e-commerce sektor vzrostl podle údajů APEK meziročně z pohledu tržeb o 26 procent. Pozorujete tento trend i letos?
Žádnou velkou změnu z pohledu zájmů spotřebitelů neregistrujeme. Lidé si na tyto služby zvykli, začali je více využívat a už u nich zůstali. Kde se to možná malinko mění, je sektor potravin. Tam jsme na začátku pandemie skutečně zaregistrovali raketový nárůst, který tím, že jsou obchody aktuálně otevřené, nyní částečně upadá. Nicméně pokud jde o odvětví e-commerce jako celek, zde poptávka po výdejních boxech kontinuálně roste.
Vychází to dost možná i z toho, že se nacházíme – alespoň dle našich výpočtů – ani ne na polovině kapacity, kterou je tuzemský trh schopen absorbovat. Data, jež k nám přicházejí z ciziny, například ze severských zemí či Polska, říkají, že trh snese klidně trojnásobné množství výdejních boxů, kterým aktuálně disponujeme v Česku. Takže prostor pro další penetraci tu rozhodně ještě je.
Vaše boxy nemají sloužit pouze k vyzvedávání zásilek z e-shopů a online supermarketů. Chcete jejich prostřednictvím nabídnout zákazníkům též možnost komunikace s městem, hrazení obecních poplatků a tak podobně. Funguje to již někde?
Je to jeden z našich hlavních byznys modelů, kterým se chceme odlišit. Chceme, aby naše výdejní boxy byly součástí konceptu smart cities a aby se nejednalo o pouhá výdejní místa, ale aby jejich využití bylo vícestupňové.
Navazujeme tím na naše platební služby Payment4U, které tento koncept podporují už asi na dvaceti třiceti místech v republice. V těchto městech máme vlastní automaty, pomocí nichž mohou lidé uhradit poplatek za směsný odpad či za vydání řidičského průkazu, mohou skrze něj zaplatit pokutu a tak podobně. No a nyní se to snažíme přenést i do výdejních boxů, tedy OX Pointů. Chceme lidem nabídnout zcela komplexní službu spojenou právě i se zasíláním zboží.
První „multifunkční“ OX Pointy budou v brzké době nainstalovány v pražských Letňanech. Zákazníci si tam prostřednictvím našich boxů budou moci vyzvednout například i zapůjčené knihy z knihovny, a stejně tak je pomocí nich zase vrátit.
Vycházejí vám městští zastupitelé vstříc? Jaký je z jejich strany o vaše služby zájem?
Najít vhodné lokality pro umístění OX Pointů je v našem oboru tou nejtěžší disciplínou. Se samosprávami a městy komunikujeme na denní bázi. Koneckonců i pro ně je extrémně důležité, aby takováto komplexní síť v jejich obci fungovala. Lidé totiž skrze ni vyřídí téměř veškerou agendu, díky čemuž se radním podaří v rámci programu šetrné logistiky omezit počet kurýrů pohybujících se po městech, stojících na chodnících, blokujících dopravu... Zastupitelé měst si toho jsou velmi dobře vědomi a je fér dodat, že s námi v tomto ohledu úzce spolupracují.
Popište mi prosím, jak jsou OX Pointy řešeny z technologického hlediska. Říkáte, že jste do nich zabudovali chlazení, aby v nich bylo možné skladovat potraviny, a do budoucna uvažujete i s jejich vytápěním. Jak je to celé řešeno?
V naší nabídce máme několik druhů boxů. Od těch energeticky méně náročných až po boxy se zmíněným chlazením či vytápěním, jež elektřiny spotřebují o něco více.
Díky zkušenostem firmy CONTEG s výrobou datových a průmyslových rozvaděčů, které pochopitelně chlazení také vyžadují, dokážeme být v tomto ohledu velmi efektivní. Energetická spotřeba odpovídá de facto takové trochu větší lednici - tím, že otevírání a zavírání boxů není tak časté, dokážeme jejich energetickou náročnost udržet i díky kvalitní konstrukci na velmi rozumné míře.
Co se týče technologie, jde v případě chlazených boxů o poměrně náročnou disciplínu. Prostředí musí být nerezové, snadno udržovatelné, aby bylo z hygienického pohledu vše v pořádku. Je zapotřebí neustále monitorovat vnitřní teplotu. Z boxu navíc nesmí nic vytékat, vše je nutné proměnit v páru.
Do kdy si lidé musejí zboží vyzvednout?
Naše platforma je otevřená všem. Zboží si k nám tedy může uložit jakýkoliv dopravce či e-shop. Přičemž jak dlouho v něm bude uschováno, je většinou v kompetenci našeho partnera. Standardně se pohybujeme v lhůtě jednoho a půl dne. Samozřejmě s výjimkou jídla, kde je kvůli jeho povaze doba kratší. Zde se bavíme o nějakých čtyřech hodinách.
Dokážete si představit, že díky podobným zařízením v budoucnu například vymizí tradiční poštovní schránky? Rýsuje se nějaká spolupráce s Českou poštou?
Náš byznys plán se spoluprací s Českou poštou počítá. Budoucnost podle nás představují takzvané home boxy, tedy výdejní schránky, které budou součástí rodinných a bytových domů. Služby České pošty bez problému dokážeme na naše OX Pointy napojit, a to klidně i v případě zásilek, které jsou určeny konkrétnímu člověku do ruky. Využíváme přitom funkce Bank ID.
Nemyslíme si ale, že bychom jednou měli Českou poštu nahradit. Tak se to určitě říct nedá. Už jen proto, že by to z administrativního hlediska bylo takřka nemožné. Jedná se o státní podnik, který je napojen na mnoho dalších klíčových institucí v zemi, a z tohoto hlediska by to bylo velice komplikované. Jsme však schopni její služby do naší nabídky plnohodnotně zaintegrovat.
Kolik OX Pointů se na území Česka aktuálně nachází?
Dosud jsme nainstalovali 50 boxů, přičemž do konce roku 2022 bychom se chtěli dostat na počet jednoho tisíce.
Vedle toho se ale snažíme podporovat i naše významné partnery, kterými pomáháme budovat vlastní výdejní síť. Společně s Rohlíkem a jeho, respektive našimi chladicími výdejními boxy se nyní vydáváme do zahraničí, konkrétně do Rakouska. První instalace již proběhly ve Vídni, výhledově připadá v úvahu i Maďarsko.
Konkurence na poli výdejních boxů je docela velká. Ať jde o Alzu, Zásilkovnu či v neposlední řadě například společnost WE|DO. Zmíněná Alza u nás a na Slovenku disponuje už více než tisícovkou takovýchto zařízení. Jak hodláte tyto firmy překonat?
Nechceme je ani tak překonat jako spíše nabídnout otevřenou platformu, kterou budou moci využívat všichni bez rozdílu. S ostatními hráči na trhu komunikujeme a jsme otevřeni tomu s nimi spolupracovat. Naším cílem není mít větší počet výdejních boxů než oni, ale pokusit se všechny propojit do jedné platformy, aby bylo z pohledu zákazníka jedno, zda si svoji zásilku vyzvedne z Alzaboxu, Z-boxu nebo našeho OX Pointu.
Za jak dlouho se firma, jakou je ta vaše, dostane do černých čísel? Vznikla uprostřed pandemie, složitější dobu si tedy lze představit asi jen těžko…
Samozřejmě jsme to na začátku brali v potaz. Firma je poměrně mladá, na druhou stranu vznikla spojením dvou jiných firem, které na trhu působí 20 let. Šli jsme do toho tedy zcela vědomě.
Jedná se pochopitelně o obrovskou investici. Letos a příští rok plánujeme na výstavbu sítě proinvestovat nějakých půl miliardy korun, přičemž s bodem zvratu kalkulujeme někdy v průběhu třetího roku naší existence. Máme dané cíle, jak přesně chceme trh penetrovat, ty se však samozřejmě vždycky mohou změnit.
Rýsuje se v brzké budoucnosti nějaká další podobně významná spolupráce, jakou jste před časem navázali Rohlíkem?
Určitě ano. S trochou nadsázky se dá říct, že není společnost, s níž bychom nekomunikovali. Máme připravené další akvizice, které budou naši spolupráci s ostatními subjekty prohlubovat. Konkrétnější ale prozatím bohužel být nemůžu.